Zoyas matte
25-07-2010, 15:23
hej
Undrar om någon vet hur man täpper till ett kaninbo bäst?. har försökt med jord och småsten och tegelsten ovanpå vilket ej fungerat. Har funderat på Hönsnät men finns inget bra att hålla det på plats. har stenplattor ända fram och det är just vid knuten och stuprännan.
Fråga två är om det är viktigt att ta bort det (det är under min kolonistuga), vad kan egentligen hända förutom att de äter på växter?
Sen tycker jag det är obehagligt att försöka täppa till det om där finns ungar nere eller är den säsongen över tro? (bor i skåne)
Gunilla T
25-07-2010, 16:10
Hedrar dig att du tänker på ungarna som kan bli kvar

kaniner liksom harar får väl ungar med jämna mellanrum så det är inte som rådjur och älgar t.ex.
Vet inte faktiskt vad de kan göra för skada..kanske tugga något i trädgården möjligen.
varghem
25-07-2010, 18:49
har haft kaniner på tomt innan... dom kan faktiskt underminera hela marken värre än sork och mullvad... lite synd för det är stiliga djur
malcolm
25-07-2010, 20:27
Kaniner gör... kaniner och det kan bli en ansenligt population med tiden, hör med kommunen om de har några tips eller kan hjälpa. Har kaninerna etablerat sig på ett ställe så lär de bli kvar där år efter år eftersom de bygger tunnlar och bohålor under jord, inte som hararna som föder sina ungar i någon dikeskant eller under en gran och bara ser till sin avkomma någon eller ett par gånger per dygn.
Zoyas matte
26-07-2010, 13:52
Tydligen är det ett extremt överskott av kaniner här på detta området (enligt äldre etablerade koloniägare), och de tar sig in i trädgårdarna hos de flesta och äter av växter som de aldrig ätit på andra år.
Om marken blir underminerad vore ju inte alls bra. Så det vore ändå skönt om boet försvann på nåt sätt, men det låter ju jättesvårt.
vad tror ni om man proppar in fullt med sten och sen nät på nåt sätt. De borde ju även bli störda tycker man eftersom jag har hund och klampar runt huset dagligen.
malcolm
26-07-2010, 18:13
Kaniner har en otrolig förmåga att sprida sig och här i Stockholm finns det områden där de blivit en plåga för att inte tala om hur det är i Australien och i England, min bror som bor i Gävle har kaniner i sin trädgård och där har kommunen skjutit ca. 400 st men de är överllevare och detta har inte märkbart minskat beståndet. Synd att de skall vara så himla gulliga och jag skulle ha mycket svårt för att döda en kanin.
[attachment=52854:Bild015.jpg]
Smulan, drygt tio år
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.