Full version: Björkspirea
lilla_tweety
Vi har en lång och ganska risig björkspirea-häck som gräns mot våra grannar. Vi har tidigare gjort ett försök att beskära den ca 80 cm från mark (jag ville ta ända nere men fick inte gehör för det). Resultatet är inte så bra som de förväntade sig så nu går de på min linje att beskära totalt.

Tänkte beskära 10-20 från mark, men frågan är när? Har läst mig till två olika svar, dels nu i JAS och dels i vårvinter. Vilket är bäst?

Är det något annat man ska tänka på efter beskärningen?

Bassam
Hej
Bästa tid för beskärning Jas för att på den här tiden insekter och plantor sover och minska risken till insekter och sjukdom att attackera växter men många människor på semester och intressera inte att beskära på den här tiden men under våren blir stor risken till sjukdom men det kommer många nya grenaroch människor hemma och har tid för beskärning.
H:Bassam

Huggorm
CITAT (Bassam @ 25-07-2010, 22:48) *
Hej
Bästa tid för beskärning Jas för att på den här tiden insekter och plantor sover och minska risken till insekter och sjukdom att attackera växter men många människor på semester och intressera inte att beskära på den här tiden men under våren blir stor risken till sjukdom men det kommer många nya grenaroch människor hemma och har tid för beskärning.
H:Bassam

Vad menar du med att insekter och plantor sover i juli, augusti och september? Så vitt jag vet kryllar det av insekter ute just nu, och även alla plantor är i full gång. Det är just att plantorna är igång som gör att det är rätt tid på året för beskärning, eftersom träden kan motarbeta svampangrepp när dom är igång.
Anders zon 1
Om man vill föryngra en risig spireahäck måste man skära ner de gamla grenarna helt. Det funkar inte bra att beskära en bit upp. Man kan göra en total nedskärning av hela häcken (görs bäst på våren). Spirea bruka växa upp fort igen. Tar ofta bara ett par år för häcken att bli lika stor igen. Däremot missar man blomningen under åtminstone den första säsongen. Man kan även föryngra stegvis och successivt ta bort gamla grenar (ända nerifrån) under några år tills hela häcken är förnyad (man brukar rekommendera att göra det direkt efter blomningen men det går nog bra nu också). När man tar bort gamla grenarna stimuleras tillväxten av nya. Personligen tycker jag dock att total nedskärning av hela häcken är enklast.
Ezereht
Fördelen med att beskära på hösten är att det regnar och den hinner få lite nya grenar och inte se så kal ut, ganska snabbt. Nackdelen är väl om den inte hinner vintra in och en del av dom nya grenarna fryser (beror väl lite på var man bor).

På våren kommer den se lite kal ut ett tag innan den får grenar och man missar lite av det där vårgröna. Så kan det i alla fall här vara jättetorrt på våren och då får man ju stödvattna en del.
Aqvakul
CITAT (Anders zon 1 @ 26-07-2010, 11:12) *
Om man vill föryngra en risig spireahäck måste man skära ner de gamla grenarna helt. Det funkar inte bra att beskära en bit upp. Man kan göra en total nedskärning av hela häcken (görs bäst på våren). Spirea bruka växa upp fort igen. Tar ofta bara ett par år för häcken att bli lika stor igen. Däremot missar man blomningen under åtminstone den första säsongen. Man kan även föryngra stegvis och successivt ta bort gamla grenar (ända nerifrån) under några år tills hela häcken är förnyad (man brukar rekommendera att göra det direkt efter blomningen men det går nog bra nu också). När man tar bort gamla grenarna stimuleras tillväxten av nya. Personligen tycker jag dock att total nedskärning av hela häcken är enklast.

Instämmer helt. Vill bara förtydliga att om man föryngringsbeskära på 10-20 cm höjd så bör det absolut ske på vårvintern då plantorna samlat maximal kraft i rotsystemet. En total föryngringsbeskärning i JAS riskerar att leda till ett antal svagt förvedade skott, som fryser ner under vintern, och en kraftigt försvagad planta.
lilla_tweety
Tack alla för era svar. Då vet jag vad vi ska syssla med i början av nästa år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon