Full version: Larvigt.
sqrulan
Kan nån som är kunnig berätta vad det är för en vacker larv som jag har fotat, vad kommer det att bli av den?
[attachment=52806:IMG_0040.JPG]
sqrulan
g.gif Kan det vara en lansettvinge kanske? Det är svårt att hitta något bra ställe på nätet med larv bilder.
Orkidétjuven
Riktigt vacker är den. Ser nästan inte ut att höra hemma i sverige biggrin.gif
Vi kanske borde samla alla larviga bilder på ett stälel och helt plötsligt har vi en egen uppslagsbok smile.gif Eller vänta nu. Finns inte det redan i national nyckeln?
Lokan
Men det var väl en bra ide Orkidetjuven!! tummenupp.gif Med rubriken 'larver' så hittar man lätt när den ramlat ner! Jag har flera som jag inte har en aning om!! blush.gif
Piccante
CITAT (Lokan @ 26-07-2010, 17:36) *
Men det var väl en bra ide Orkidetjuven!! tummenupp.gif Med rubriken 'larver' så hittar man lätt när den ramlat ner! Jag har flera som jag inte har en aning om!! blush.gif

Har för mig att vi hade en sådan tråd en gång i tiden men de faller i glömska.
Gossen Ruda
Fjärilslarver är ofta svåra, de kan variera mycket i färg och form. Både mellan varandra och i de olika larvstadierna. Sen är det stor skillnad med en bild uppifrån mot ffån sidan. jag går bet på denna men gissar på någon spinnare.
sqrulan
Här kommer den första bilden som jag tog. Den var säkert mer än 5 cm, ja den var så pass stor så jag såg den direkt då jag gick mot trädet/pilen, har aldrig sett en liknande tidigare.
Tack för att ni försöker hjälpa mej för jag blev så fachinerad av den. rolleyes.gif
[attachment=52870:IMG_0036.JPG]
Maj-Elén
Jag tror det är en Sorgmantel.
zissi
Fin larv sqrulan även om jag inte har den blekaste aning om vad det är smile.gif
Jag lånar din tråd lite blush.gif , höll på att trampa på en 6-7 cm stor larv på en grusväghäromdagen. Den var så snabb och höll hela tiden på att leta sig ner i gruset men hittade inte något hål tydligen. Fick ingen bra bild på den tyvärr men kanske någon här vet vad det ska bli av denna kvicka, lite läbbiga sak
[attachment=52872:Koppetor...165_larv.JPG]
oakpine
Sqrulan, undrar om din larv kan vara en björkspinnare?

Zissi, din larv ser ut att vara allmän träfjäril, Cossus cossus.
zissi
Tack oakpine! thanks.gif
Har googlat på vanligt träfjäril och det stämmer perfekt.
Lokan
Och här kommer mitt bidrag till frågetecknen! En väldigt snabb en och dessutom väldigt ilsken när jag flyttade på den! blush.gif

[attachment=52874:IMG_4585...erad_1_0.jpg]
sqrulan
Åh fy vilka larver ni har fotat, riktigt fula faktiskt! giggle.gif
Det ska bli roligt att få se om nån kan gissa vad du fotat Lokan!
Gossen Ruda
CITAT (sqrulan @ 26-07-2010, 22:43) *
Här kommer den första bilden som jag tog. Den var säkert mer än 5 cm, ja den var så pass stor så jag såg den direkt då jag gick mot trädet/pilen, har aldrig sett en liknande tidigare.
Tack för att ni försöker hjälpa mej för jag blev så fachinerad av den. rolleyes.gif
[attachment=52870:IMG_0036.JPG]

Har grubblat lite och tror det är en Hagtornspinnare Trichiura crataegi. Stämmer inte helt men är närmast. Just familjen Lasiocampides larver har ofta dessa tilltryckta hår som är mörkt orange på denna larven.
Gossen Ruda
CITAT (Lokan @ 26-07-2010, 23:54) *
Och här kommer mitt bidrag till frågetecknen! En väldigt snabb en och dessutom väldigt ilsken när jag flyttade på den! blush.gif

[attachment=52874:IMG_4585...erad_1_0.jpg]

Lindsvärmare.
Ingela i Segersberg
Den här fotade jag idag. Visst är den söt!? Någon som vet vad den heter?
Fjärilslarv

zissi
Ingela: Vad baby-lik den är, sen tycker jag den är söt ena sekunden och lite äcklig den andra sick.gif wub.gif sick.gif wub.gif
Ingela i Segersberg
CITAT (zissi @ 27-07-2010, 18:05) *
Ingela: Vad baby-lik den är, sen tycker jag den är söt ena sekunden och lite äcklig den andra sick.gif wub.gif sick.gif wub.gif

giggle.gif Ja, den ser ju nästan ut som en bebis i "ansiktet".
Gossen Ruda
Exakt vad Babyface skall bli när den blir stor vet jag inte men en växtstekellarv är det iaf. Man skiljer dessa från fjärilslarver genom att räkna fossingarna. Båda har först 3 par bröstfötter. Sen är det hos fjärilslarver ett litet uppehåll och sen kommer max 4 par bukfötter och till sist oftast ett par analfötter. Växtsteklarna fyller på med bukfötter på direkten, här kan jag se 6 eller möjligen 7 par. Till sist ett par analfötter men det är vanligt att dessa saknas. Verkligen en fin och instruktiv bild.
sqrulan
Nä men giggle.gif vilken lustig en, den ser ju nästan mänsklig ut! -fear-.gif
Chamomille
CITAT (Ingela i Segersberg @ 27-07-2010, 17:57) *
Den här fotade jag idag. Visst är den söt!? Någon som vet vad den heter?
Fjärilslarv

Nämen... Oj va söt!
Ingela i Segersberg
CITAT (Gossen Ruda @ 27-07-2010, 18:37) *
Exakt vad Babyface skall bli när den blir stor vet jag inte men en växtstekellarv är det iaf. Man skiljer dessa från fjärilslarver genom att räkna fossingarna. Båda har först 3 par bröstfötter. Sen är det hos fjärilslarver ett litet uppehåll och sen kommer max 4 par bukfötter och till sist oftast ett par analfötter. Växtsteklarna fyller på med bukfötter på direkten, här kan jag se 6 eller möjligen 7 par. Till sist ett par analfötter men det är vanligt att dessa saknas. Verkligen en fin och instruktiv bild.

Tack ska du ha, Ruda! En blomma.gif till dig för ditt kunnande!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon