Racemosa
25-07-2010, 16:34
Sent i våras köpte jag tre små gojiplantor från Easy Plant. Jag planterade om dem i större krukor och de sköt fart. Och vilken fart sedan! Jag knipsade av grenar så att plantorna skulle förgrena sig. Dessa satte jag i vatten - snabbt växte det ut rötter.
Idag hittade jag blommor på en av plantorna. Spännande!
Om någon i Västeråstrakten vill ha skott med rötter - hör av er.
sara i landet
27-07-2010, 20:17
Vilken växtkraft! Hur övervintrar man dem? Hinner det bli bär under vår sommar eller fortsätter de utvecklas? Som du märker kan jag inget om godjiodling men jag har funderat på att odla.
Racemosa
28-07-2010, 15:02
Enligt vad jag läst mig till ska de klara vintern. De trivs i Tibet och där det vara kallt emellanåt.
Jag citerar: After two years the bushes will start to fruit, and from four years you’ll start to get very heavy
yields. In early summer the bushes will produce small, delicate, trumpet-shaped flowers that will be
either white or purple. Both coloured flowers can feature on one plant, so they provide visual
interest before the berry production begins.
The berries will begin to set in autumn. The ripe fruit are sweet and juicy and almost shiny in
appearance. The flowers will continue to bloom right up until the first frosts, however, so your
plants will be red, white and purple throughout late summer and autumn.
They are beautiful to have in your garden, delicious, nutritious, and cheap and easy to grow. If you
want health-boosting berries on tap you should consider investing in a goji berry bush or two.
Artikeln nämner också att gojin klarar kärva förhållanden. Det betyder att man inte behöver fjäska nämvärt...
Hejsan!
Mina gojiplantor som jag hade i växthuset denna vinter som var odlade i krukor var som djupfrysta klumpar! Befarade jag de hade dött som allt annat....men när jag skulle slänga dessa i våras så klippte jag för skoj skull ack vad förvånad jag blev att de levde....
Nu växer de som bara den...
Christa
30-07-2010, 09:02
Gojibär är tydligen samma som bocktörne och enligt somliga ett riktigt taggigt ogräs. Såg dock någon som skrivit att de köpt taggfria från easy plant.
Både det här med taggfria och vilken härdighet de har skulle vara intressant att veta mer om.
Någon skrev också att blåbär och björnbär var nyttigare men jag tycker gojibären ser väldigt vackra ut.
Racemosa
31-07-2010, 15:05
Mina plantor är taggfria. Växer rent makalöst. Redan efter tre månader blommor som håller på att blomma över.
Det ska bli spännande att se om det blir bär!
Och jag harm, som sagt, sticklingar i kruka om någon vill ha. Men det blir till att hämta! Jag bor i Västerås.
johan1983
02-05-2013, 23:19
CITAT (Racemosa @ 31-07-2010, 16:05)

Mina plantor är taggfria. Växer rent makalöst. Redan efter tre månader blommor som håller på att blomma över.
Det ska bli spännande att se om det blir bär!
Och jag harm, som sagt, sticklingar i kruka om någon vill ha. Men det blir till att hämta! Jag bor i Västerås.
Hur har det gått med dina buskar?
Blev också väldigt nyfiken. Har de överlevt vintrarna? Får du några bär?
Var köpte du plantorna första gången?
Så spännande det låter med egna goji-bär!
johan1983
09-05-2013, 23:49
CITAT (Macewe @ 08-05-2013, 12:38)

Blev också väldigt nyfiken. Har de överlevt vintrarna? Får du några bär?
Var köpte du plantorna första gången?
Så spännande det låter med egna goji-bär!
Jag har annars köpt några gojibärsplantor, 50 kronor styck, svårslagbart.
Innan köpte jag en för 129, verkar inte vara så annorlunda jämfört med den för 50
CITAT (johan1983 @ 10-05-2013, 00:49)

Jag har annars köpt några gojibärsplantor, 50 kronor styck, svårslagbart.
Innan köpte jag en för 129, verkar inte vara så annorlunda jämfört med den för 50
Men VAR köpte du dem? Eller har de ett annat namn på svenska?
johan1983
21-05-2013, 15:01
CITAT (Macewe @ 21-05-2013, 10:18)

Men VAR köpte du dem? Eller har de ett annat namn på svenska?
Plantagen. Fråga efter gojibär. 49.95
Chili Linkan
21-05-2013, 22:21
Bredbladigt Bocktörne är det svenska namnet.
Anna-Karin Lundberg
22-05-2013, 06:12
Jag har en gojibärsplanta som jag flyttade förra året. Den stod på fel ställe, blev långa pinnar på den som spretade åt alla håll. Den tog sig bra, växte med långa pinnar. I vår trodde jag att den dött under vintern, mycket av grenerna var döda och jag klippte bort allt dött - blev inte mycket kvar. Nu kommer nytt grönt från basen, så det är liv i den.
Tänkte bara berätta hur den klarade vintern utomhus. Jag bor i Stockholm.
Chili Linkan
22-05-2013, 09:06
Jag har sått frön och enligt uppgifter jag fann förra året så skall det gå att få dem att överleva i sverige till zon 4 i alla fall. Men med tipset att låta dem bli ett par år innan man planterar ut dem.
Kul med bevis på detta!
johan1983
22-05-2013, 23:06
CITAT (Bock @ 29-07-2010, 07:06)

Hejsan!
Mina gojiplantor som jag hade i växthuset denna vinter som var odlade i krukor var som djupfrysta klumpar! Befarade jag de hade dött som allt annat....men när jag skulle slänga dessa i våras så klippte jag för skoj skull ack vad förvånad jag blev att de levde....
Nu växer de som bara den...
Bock, antar jag kommer från bocktörne?
Har du fått några bär? är det gott att äta färska gojibär?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.