|
mamamaggan
25-07-2010, 16:44
För en stund sedan var vi vid stugan och när vi åkte hem stod det en stor fågel på vägen. Tyvärr var batteriet slut i kameran ( typiskt!!! ) så jag kunde inte ta en blid. Har googlat och tycker den såg ut som en häger i kroppen , fjärdrarna och färgen . Men färgen på huvudet stämmer inte . Den såg nästan kal ut på huvudet och färgen var brungulbeige .
Var det en häger ?
mamamaggan
26-07-2010, 16:04
Puttar upp lite .
Sussie F-Flower
26-07-2010, 16:18
Det kanske var en ungfågel...? Huvud/hjässfjädrarna brukar komma senare.
mamamaggan
26-07-2010, 16:20
OK för den såg för övrigt ut som en häger och vet att man sett häger i trakten i flera år. Tack!
malcolm
26-07-2010, 16:27
Det kanske var en "hägring". I sjön där jag ofta brukar paddla finns det gott om häger och din beskrivning stämmer väl överens om hur de ser ut. Jättefåglar som nästan skrämmer slag på en ibland då de brakar fram genom lövverket.
mamamaggan
26-07-2010, 16:34
Den här stod mitt på vägen och halvsprang in i skogen . Så synd att jag inte kunde ta en bild för den stannade till ibland och kollade på oss.
Maggan H
26-07-2010, 19:46
Det finns i alla fall två olika sorters häger. Den här stod o fiskade i vår damm för några år sedan. Den till vänster är plasthägern, som vi köpte för att skrämma bort den med... [attachment=52858:P9160215.JPG]
Sussie F-Flower
26-07-2010, 19:51
CITAT (Maggan H @ 26-07-2010, 20:46)  Det finns i alla fall två olika sorters häger. Den här stod o fiskade i vår damm för några år sedan. Den till vänster är plasthägern, som vi köpte för att skrämma bort den med... [attachment=52858:P9160215.JPG]  Men Maggan! Skrev du rätt nu? Är det inte den högra som är av plast? Benen på den till höger ser ju ut att böja sig åt fel håll...!!!???
Maggan H
26-07-2010, 19:53
CITAT (Sussie F-Flower @ 26-07-2010, 20:51)   Men Maggan! Skrev du rätt nu? Är det inte den högra som är av plast? Benen på den till höger ser ju ut att böja sig åt fel håll...!!!??? Haha, du har rätt, visst är det så! Den till höger är plasthägern! Sorry!
Brungulbeige låter ju inte riktigt som häger, eller gråhäger som de vanligaste hägrarna heter. Det finns en liknande häger som heter purpurhäger, dock ovanlig i sverige. Du kanske även borde söka efter bilder på lite olika storkar, t ex bronsibis.
Det låter väldigt skumt både att den var kal på huvudet och att den stod på vägen samt sprang in i skogen. Inte alls likt en hägers beteende tycker jag. Jag har sett mängder av hägrar, men aldrig sett en som springer. Möjligen en unge som sagt, men värt att kolla vidare på tycker jag. Återkom gärna om du kommer på något. Spännande inlägg.
Sussie F-Flower
26-07-2010, 20:06
CITAT (Maggan H @ 26-07-2010, 20:53)  Haha, du har rätt, visst är det så! Den till höger är plasthägern! Sorry!  Ja, jag tänkte väl... mamamaggan: Jag hittade den här artikeln med bild på en ung häger när jag googlade: http://www.vittsjobjarnum.nu/artiklar/repo...-vittsjarn.htmlAtt den halvsprang och inte flög iväg kan ju också vara ett tecken på att den var ung. Men gulbrunbeige på huvudet  Kan det ha varit i oljigt vatten???
mamamaggan
26-07-2010, 20:28
Den såg inte ut på huvudet som i länken utan den var brungulbeige ! Kanske vi har en alleles egen sorts häger ?
La speciellt märke till huvudet eftersom färgen stack av så mot övriga kroppen.
Tillägg : googlade på purpurhäger men min såg inte ut så på huvudet
Sussie F-Flower
26-07-2010, 21:21
Såg du att den hade HÖGA ben? Sitter och letar fåglar som kan ha den färgen på huvudet som du beskrev. Tänkte om det kan ha varit en Havssula? (antagligen en dum fråga!  ) Eller stämmer hela utseendet på en häger, förutom huvudet? Bilden är lånad av kustobsar.se för jag fick inte till länkningen!!!
mamamaggan
26-07-2010, 21:39
Den såg helt och hållet ut som en häger utom på huvudet.
Benen , kroppen allt stämmer.
När jag kom hem så kollade jag trana och häger , de enda två jag kunde tänka mig att det var.
Ska höra med grannarna som sett häger förut därute hur den har sett ut.
edit: rättat stavfel
Havssula lär i alla fall vara helt uteslutet. Tror ingen har sett en havssula springa in i en skog. Man kan förstås aldrig utesluta någonting i naturen, men det hade nog varit det sista jag gissat på efter den beskrivningen. Men om du har rätt så vore det extra häftigt;)
Sussie F-Flower
30-07-2010, 23:44
CITAT (FiddeP @ 30-07-2010, 00:23)  Havssula lär i alla fall vara helt uteslutet. Tror ingen har sett en havssula springa in i en skog. Man kan förstås aldrig utesluta någonting i naturen, men det hade nog varit det sista jag gissat på efter den beskrivningen. Men om du har rätt så vore det extra häftigt;)  Hahaha, jag tror jag döööör.... Nä, naturligtvis har du så rätt.... SÅ rätt.... Jag blir bara så full i skratt för jag kan "se" Havssulan springa virrandes, runt runt i skogen just nu.... Jag tolkade det som att det fanns vatten i närheten... Vet inte varför, för mamamaggan har väl inte skrivit det heller...? Tänkte väl bara att hägern trivs vid vatten... så det var min egen slutsats...
mamamaggan
31-07-2010, 10:20
CITAT (Sussie F-Flower @ 31-07-2010, 00:44)   Hahaha, jag tror jag döööör.... Nä, naturligtvis har du så rätt.... SÅ rätt.... Jag blir bara så full i skratt för jag kan "se" Havssulan springa virrandes, runt runt i skogen just nu.... Jag tolkade det som att det fanns vatten i närheten... Vet inte varför, för mamamaggan har väl inte skrivit det heller...? Tänkte väl bara att hägern trivs vid vatten... så det var min egen slutsats...  Nej jag skrev nog inte det men det finns en sjö i närheten , hägern var nog ett par hundra meter från sjön. Glöm havssulan, nog för att jag måste ha glasögon för jämnan men så illa ser jag inte . En havssula blir väl inte 70 - 80 cm hög ?
Myosotis
01-08-2010, 07:16
Skulle tro att det var en ung trana. Havssula är naturligtvis uteslutet.
Orkidétjuven
01-08-2010, 07:51
Vart försvann mitt inlägg om Emu eller nandu? Inte helt seriöst, men man vet aldrig.
mamamaggan
03-08-2010, 17:27
CITAT (Orkidétjuven @ 01-08-2010, 08:51)  Vart försvann mitt inlägg om Emu eller nandu? Inte helt seriöst, men man vet aldrig. Nej det fnns ju djurparker och ibland rymmer djuren ...........................................
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|