Tucuman
25-07-2010, 16:55
Har en svärmorstunga som fått många skott. De har växt sig stora och fina och jag funderar på att sätta dem i egna krukor.
Mår växten bäst att ha kvar sina skott eller blir det bättre om jag delar dem?
Hur försiktig måste jag vara med rötterna?? Vill ju inte dela dem och döda dem.

Kristina
Aqvakul
25-07-2010, 16:58
Den är extremt lättdelad och tålig. Mina brukar svara med att växa till ännu bättre. Så det gäller att ha kompisar att dela med sig till..
Tucuman
26-07-2010, 05:14
Ok. Så det är bara att gräva upp den och sätta den i en ny kruka med jord??
Kristina
Aqvakul
26-07-2010, 06:31
Det är bara att sätta i gång, närmast omöjligt att misslyckas...
Tucuman
26-07-2010, 09:35
Då ska jag prova. =)
Tack
Tucuman, svärmorstungan gillar sina skott och växer himla bra när den har dom kvar. Den är enkel att dela så det är inget problem. Om du tycker plantan blivit för stor kan du ju ta bort något skott - men inte alla.
Sådana skott som har haft blommor växer inte mer - så dom kan du ju rensa bort.
Tucuman
29-07-2010, 06:55
CITAT (evaisa @ 28-07-2010, 16:44)

Tucuman, svärmorstungan gillar sina skott och växer himla bra när den har dom kvar. Den är enkel att dela så det är inget problem. Om du tycker plantan blivit för stor kan du ju ta bort något skott - men inte alla.
Sådana skott som har haft blommor växer inte mer - så dom kan du ju rensa bort.
Ok. Kan jag bara fortsätta att sätta den i större krukor då och låta den fortsätta att växa sig stor??
Har tyvärr inte fått några blommor än men har läst och sett bilder på det.

Skulle vara kul med blommor men gillar den även som den är.
Kristina
Aqvakul
29-07-2010, 06:59
Du kan visst dela den i flera, men gärna med några "skott" i varje...
Ja du kan fortsätta att ge den allt större kruka. OM du vill ha en stor planta :-)
Annars kan du följa aquakuls råd och dela den.
Jag tror att en stor planta blommar lättare. Vanligen blommar de på våren - men de kan blomma när som helst. Man vet inte riktigt vad som får dem att blomma. Men det anses att plantan måste vara mogen/mature. Fast, vad som är en mogen sansevieria är olika beroende på vilken sort. Några behöver upp till tjugo år för att blomma. Andra blommar nästan varje år. Av de sansevierior jag har så är det tre sorter som blommat hos mej. Den vanliga svärmorstungan/trifasciatan, pinnliljan (sansevieria cylindrica) och sansevieria forskaoliana - den blomman är imponerande :-)
De andra 50 sorterna jag har har ännu inte hunnit blomma. Förmodligen för att jag bara haft dem i några år.
Aqvakul
29-07-2010, 14:48
Jag delade en stor planta för några år sen. Båda blommade året efter.
hej!
Jag ärvde 3 krukor med svärmorstungor (Sansevieria trifasciata laurentii)sån med gula kanter))

av min syster för 2,5-3 år sedan. där var typ ingen jord och bara rötter när jag ärvde dem, så jag planterade dem i en stor
(25 cm) kruka. försökte dela dem så mycket jag kunde och vågade= inte mycket.
nu till broblemet....
efter omplanteringen kom det både massa skott samt en ynklig liten blomma.
Men för ett år sedan stannade den helt i tillväxt verkar det som. Men den ser frisk ut.
vad kan det vara för del?
redan dax att dela?
Hej
De brukar blomma när de blir gamla, men man kan öka dem från bebisar, på grund att de gör bebisar som man kan ta dem med lite rötter och plantera dem på små krukor.
H:Bassam
ingrids
02-02-2011, 08:32
Det är nog inte helt ovanligt att växter svarar på omplantering med en tillväxtrush och sedan "konsoliderar" ett tag utan att det ser ut att hända något.
Hej Daddel!
Har det inte hänt något på länge? Det låter lite oroväckande - det finns oönskade små vänner som ger sig på dom. Finns det vitt "skum" på rötterna?
Annars kan det finnas massor av nya skott nere i jorden - som växt till sej och ännu inte tittat upp.
Jag skulle ta av krukan och se vad som finns. Ser du nya skott är ju allt bara bra. Ser du vitt skum..... kasta.
Lycka till!
CITAT (evaisa @ 02-02-2011, 22:20)

Hej Daddel!
Har det inte hänt något på länge? Det låter lite oroväckande - det finns oönskade små vänner som ger sig på dom. Finns det vitt "skum" på rötterna?
Annars kan det finnas massor av nya skott nere i jorden - som växt till sej och ännu inte tittat upp.
Jag skulle ta av krukan och se vad som finns. Ser du nya skott är ju allt bara bra. Ser du vitt skum..... kasta.
Lycka till!
Nej , den har sett lika dan ut det senaste året.
Så jag börjar bli orolig.
den fick ca fem skott direkt efter omplanterningen. men efter att de växt till sig har det stått helt still.
men jag får väl leta efter skum och skott och se om jag blir klok!
Jag håller på att disikera min stora kruka i detta nu, hittade massor med torra rötter som trillade bort bara man tittade på dem.
så det blir till att ränsa bort allt som har blommat och det som inte ser friskt ut.
och hoppas rästen tar sig.
vattna lite oftare kanske.....
vad gäller för vattning????
Du kan gott låta jorden torka ut. Och sedan vänta nån dag. De brukar vara törstiga under sommaren och dricka mindre på vintern.....
Fanns där några nya pigga rötter?
Du skulle kunna ta något friskt blad och föröka det genom att skära av det, vänta nån dag och sedan stoppa det i jord. Då får du nya små skott. Då får du nya gröna blad utan gula kanter.
Om du hör av dej framåt april så kan jag skicka dej någon fräck tunga!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.