grisell
Hej!

Jag köpte en basilikaplanta för 21,90 kr hos lokala trädgårdshandlaren i april, delade upp den och satte den i en balkonglåda (inomhus).

Den har nu mot förmodan vuxit över alla gränser (jag som aldrig lyckas med växter annars), stinker i hela lägenheten (jo, basilika doftar i små mängder, stinker i stora mängder).

Jag gillar basilika, men det finns ingen chans att jag kan konsumera i takt med tillväxten, så min fråga är: hur ska jag ta hand om den? Frysa, torka, pesto? Andra förslag?
rosita
Frys in hela blad och ta sen fram så mycket du behöver åt gången. Bra att ha i frysen, när man plötsligt får för sig att göra pesto!
ingrids
Håller med Rosita om att frysa är det bästa, men jag har fryst mynta bladvis och fått frystorka. Har fått tips om att hacka, tillsätta lite vätska och frysa i isbitslåda för att undvika uttorkning.
Åsa, mälardalen zon 2
Även pesto går bra att frysa.
Anja Danmark
Jeg fryser altid en masse pesto ned i mindre portioner, der lige passer til et måltid. En lille smule af smagen forsvinder, men det er stadig mange gange bedre end det, som man kan købe...
yaowsa
Jag passar på att också slänga in min fråga. Jag har basilika som växt i en liten kryddtäppa, som jag varit dålig på att tagit rätt på. Nu är de rätt "gamla" och har gått i blom, kan man fortfarande ta rätt på basilikan då? hur pass "fina" måste bladen vara? har någon ett svar ?

Tack :-)
swix13
Jag använder även större basilikablad och tycker att de smakar gott. Ett tips jag fått är att knipsa av blommorna från basilikan då de stjäl mycket energi.
Anja Danmark
Klip den godt ned - så vil den sætte nye blade. Bladene er ikke så spændende, når planten blomstrer...
Linahl
Jag slänger också in en fråga smile.gif

Har redan fryst in massor av basilika, skulle även vilja torka. Går det? Har även timjan, persilja och mynta. Hur gör jag?
BeaW
Jag har aldrig provat själv att torka, men ryktet gör gällande att den tappar MASSOR med smak om man torkar den.
För att undvika frystorkning så var det någon som frös in med några droppar olivolja, bara sådär droppade på högen med blad och omblandat med handen. Har inte provat det heller, brukar bara frysa i glasslåda själv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon