fia67
Hej!
Ursäkta en nybörjares dumma fråga men jag kan inte hitta information om huruvida jag ska klippa bort överblommade blommor på klematis eller inte? Någon som vet?
Jag har 'Multi Blue' samt 'Nelly Moser'.
STORT tack på förhand.
Mvh // Agneta
Kajsa
Nej det har jag aldrig gjort, det behövs inte. Fröställningarna kan också vara vackra mot hösten.
fia67
JÄTTEtack för snabbt svar!
Då undrar jag hur jag "uppmuntrar" mina klematis till att blomma längre/en andra gång? Gödslar jag igen? Med vad i så fall, benmjöl?
Mvh // Agneta
Kajsa
Klematis blommar en ggn beroende på vilken grupp dom tillhör, tidiga eller sena. Det är inte som rosor att dom kan remontera, men dom kan blomma olika länge men bara en ggn.
Benmjöl är bra men det gräver jag ner ett par nävar när jag planterar dom, sedan får dom hönsgödsel på våren, även en del kogödsel kommer dom tillgodo då jag har mycket rosor runt om och jag tycker att det räcker med gödsel en ggn på våren.
Och så vattnar jag en massa det är minst lika viktigt.
Finn Klematis
Hej!

Båda Dina klematis är hybrider som blommar på både årsved och flerårsved.
Klippgrupp 2.
Om dom inte fryser ner får man två blomningar på dom. Ofta får man bara
blomningen på årsved.
Förslag till klippning, nästa vår, vänta till i Maj spara några rankor med kraftiga
sidoskott,klipp resten 15cm. över marken. Du får då en blomning på försommaren
på dom sparade rankorna, när dom blommat färdigt klipp dom. Då växer det upp
nya rankor som blommar på sensommaren.
Gödsla på våren med benmjöl och kogödsel. Dom nya rankorna som skall blomma
på eftersommaren kan Du ge en kvävegiva med kalksalpeter när rankorna är
30-40cm höga.

Finn
fia67
1000 Tack för de utmärkt informativa svaren!! smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon