Full version: Migrän
Suz
Hej!
Jag är lite nyfiken bara, jag drabbas sällan, kanske 10gg/år och har då blixtrar 20 min för att sen bli lugnt 20 minuter och SEN kommer huvudvärken.
Jag klarar inte av någon receptbelagd medecin utan det enda som fungerar (hittills) är Magnecyl koffein brus om jag tar det i samband med blixtrarna och sen vila.
Jag är sällan dålig mer än ett dygn.
Har en svägerska som ligger i 3-4 dygn och mår riktigt dåligt så jag är glad att jag har det så lindrigt.
Hon blir för övrigt hjälpt av akupunktur, fler som har testat mot just migrän?
Men....hur har ni andra det?
Vad fungerar på er och inte?
Fick ett "anfall" ikväll av det lindrigare slaget och kom därmed att tänka på om det finns några alternativmetoder?
Typ, ört- the, nån salva, kalla handdukar eller så.
Tror inte på healing eller dylika saker utan är mera ute efter om någon kommit på något litet "vanligt" knep som man kanske inte tänker på och som fungerar som man kan ta till sig?
Anki V
Jo då, migrän har jag lidit av sedan barndomen. Det första anfall som jag minns var som 7-åring.

När jag får känningar så känner jag hur tungan liksom domnar bort och jag blir svag i en kroppshalva….vanligen den vänstra. Försöker jag då tala kommer det bara ut ”rappakalja” ur munnen = afasi.

Afasi är inget trevligt tillstånd. Tänk er att det ni ska säga är fullständigt klart i huvudet och när ni sedan öppnar munnen för att tala kommer det ut något helt annat…..mycket frustrerande! Jag kan ibland även få klassiska symtom som blixtar och synfältsbortfall

”Känningarna” kommer och går någon/några timmar innan själva huvudvärken och sjukdomskänslan kommer. För mig sitter det i 3 -5 dagar. Tack och lov kräks jag inte numera……annat var det när jag var ung sick.gif !

Mitt migrän är ofta kopplat till stress även om jag inte alltid kan relatera till någon specifik händelse ……….ibland bara kommer det ändå.

Jag har provat akupunktur…..fantastiskt bra för själva huvudvärken men den ”oroliga” magen och sjukdomskänslan fanns kvar och så fort nålen togs bort kom allt tillbaka. Snurrade jag hela tiden på nålen höll sig smärtan på en uthärdlig nivå. Jag har inte hittat någon ”huskur” som kan hjälpa mig. Det är klassisk migränmedicin som gäller.

/Anki
mojan
Anki V: Har du (och andra) prövat en liten dos dagligen av betablockerare (receptbelagt)?
Har vänner som blivit mycket bättre av detta. Färre anfall och de som kommer blir lindriga.
Suz
CITAT (Anki V @ 25-07-2010, 21:09) *
Jo då, migrän har jag lidit av sedan barndomen. Det första anfall som jag minns var som 7-åring.

När jag får känningar så känner jag hur tungan liksom domnar bort och jag blir svag i en kroppshalva….vanligen den vänstra. Försöker jag då tala kommer det bara ut ”rappakalja” ur munnen = afasi.

Afasi är inget trevligt tillstånd. Tänk er att det ni ska säga är fullständigt klart i huvudet och när ni sedan öppnar munnen för att tala kommer det ut något helt annat…..mycket frustrerande! Jag kan ibland även få klassiska symtom som blixtar och synfältsbortfall

”Känningarna” kommer och går någon/några timmar innan själva huvudvärken och sjukdomskänslan kommer. För mig sitter det i 3 -5 dagar. Tack och lov kräks jag inte numera……annat var det när jag var ung sick.gif !

Mitt migrän är ofta kopplat till stress även om jag inte alltid kan relatera till någon specifik händelse ……….ibland bara kommer det ändå.

Jag har provat akupunktur…..fantastiskt bra för själva huvudvärken men den ”oroliga” magen och sjukdomskänslan fanns kvar och så fort nålen togs bort kom allt tillbaka. Snurrade jag hela tiden på nålen höll sig smärtan på en uthärdlig nivå. Jag har inte hittat någon ”huskur” som kan hjälpa mig. Det är klassisk migränmedicin som gäller.

/Anki

Usch, jag har läst just om det där med domningar och afasisymtom! Det kan inte vara trevligt alls!
Jag är glad att jag har en så lindig form som jag har.
3-5 dagar sweatingbullets.gif Stackare!
Du skriver klassisk migränmedicin...vad är det?
Inga biverkningar utav den?

Huggorm
Jag har också något slags migrän ibland. Det kommer några gånger per år, ofta frammanat av stark värme, för lite sömn eller liknande. Det pågår i 2-4 dagar, och försvinner sedan. Inte speciellt kul alls, jag kan ju inte sjukanmäla mig så ofta så jag biter ihop och knarkar värktabletter i stället men det hjälper inte alltid
Gossen Ruda
Har haft migränartad huvudvärk sen skolåldern. Ibland mycket, ibland mindre. För mig är det "bara" huvudvärk och illamående som värst. Om man nu kan prata om huvudvärk när det känns som om nån håller på att köra in ett rödglödgat spett i vänster öga. En gång har jag haft aurasymptom. Medicin är för mig det verksamma, både den gamla sorten baserat på ergotamin, exempelvis anervan, och nyare typ zomig. Den gamla Treo Comp med en numera borttagen komponent brukade också kunna stoppa anfallen. Det kan ibland också hjälpa med värme, en plastpåse med varmvatten som hålls mot det värkande området. Håller med mojan, när jag började med betablockerare minskade besvären för att nu i stort sett bara vara ensidig huvudvärk.
Anki V
Jag har provat betablockare…. fruktansvärda mardrömmar edtersom de tar sig igenom blod/hjärnbarriären. Förutom mardrömmarna blev migränen inte mycket bättre och jag vågade inte sova.

Jag ska kanske tillägga att numera har jag 5-6 anfall/år så jag klarar av att hantera det.

Klassisk migränmedicin är/var anervan som man nästan blev lika sjuk av som själva migränen och primperan som gällde mot illamåendet. Något annat fanns inte.
I dag finns det ju flera olika läkemedel i olika beredningsformer.

Personligen så är jag väldigt hjälpt av imigran när det är akut…någon profylax tycker jag inte att jag behöver (biverkningar) vid så pass få anfall.

/Anki
Suz
CITAT (Gossen Ruda @ 25-07-2010, 21:44) *
Har haft migränartad huvudvärk sen skolåldern. Ibland mycket, ibland mindre. För mig är det "bara" huvudvärk och illamående som värst. Om man nu kan prata om huvudvärk när det känns som om nån håller på att köra in ett rödglödgat spett i vänster öga. En gång har jag haft aurasymptom. Medicin är för mig det verksamma, både den gamla sorten baserat på ergotamin, exempelvis anervan, och nyare typ zomig. Den gamla Treo Comp med en numera borttagen komponent brukade också kunna stoppa anfallen. Det kan ibland också hjälpa med värme, en plastpåse med varmvatten som hålls mot det värkande området. Håller med mojan, när jag började med betablockerare minskade besvären för att nu i stort sett bara vara ensidig huvudvärk.

Usch ja värken går inte att beskriva!
Själv har jag alltid/oftast på höger sida.
Undrar varför en del oftare har på en eller annan sida?

Värme...det var intressant!
Själv är jag mera för kalla handukar med is i.
Hmmm...ska nog prova värme nästa gång bara för att...intressant!!
Kyla är för mig ingrott i uppväxten, mormor hade migrän och då var det kalla omslag och en "sjal" hårt lindad runt skulten som hjälpte.

CITAT (Anki V @ 25-07-2010, 21:51) *
Jag har provat betablockare…. fruktansvärda mardrömmar edtersom de tar sig igenom blod/hjärnbarriären. Förutom mardrömmarna blev migränen inte mycket bättre och jag vågade inte sova.

Jag ska kanske tillägga att numera har jag 5-6 anfall/år så jag klarar av att hantera det.

Klassisk migränmedicin är/var anervan som man nästan blev lika sjuk av som själva migränen och primperan som gällde mot illamåendet. Något annat fanns inte.
I dag finns det ju flera olika läkemedel i olika beredningsformer.

Personligen så är jag väldigt hjälpt av imigran när det är akut…någon profylax tycker jag inte att jag behöver (biverkningar) vid så pass få anfall.

/Anki

Spännande...nej intressant det där med receptbelagda läkemedel.
Nu finns det ju massor och jag har inte provat dem alla.
Men de jag provat....för mig har biverkningarna varit värre än migränen.
Bland annat anervan som jag spydde som en räv av!

Imigran...är det receptbelagt?
Sprayen som det görs reklam för nu så flitigt...någon som provat och tycker att den fungerar?
titti49zon6
Har haft migrän sen 16 årsåldern. Fruktansvärd huvudvärk,kräkningar och ett spjut genom ögat. Många ggr har anfallen kommit när jag planerat att göra något speciellt, när jag stressat eller när jag bara kopplat av.
Anfallen har varat 3-5 dagar och då har jag varit helt utslagen, minsta lilla ljud eller ljus har gjort mig illamående.Har provat aukupunktur men det hjälpte bara för stunden.
Har ätit tabletter Imigran som har hjälpt mig någorlunda bra. Numer äter jag betablockerare och har märkt att det är sällan jag får några anfall, kanske har det med åldern att göra med, hade fler anfall när jag var yngre.
Suz
Försökte lägga till en liten omröstning för vilken sida man har värk i vid migrän...av ren nyfikenhet...men lyckas inte. Någon som vet hur man gör?

Edit, lyckades smile.gif
ängsvädd
Jag har också migrän ibland - den beror på stress hos mig, kan också komma efter att jag stressat. Sätter sig oftast på höger sida. Kräkningar ingår alltid. Jag har inte tagit några läkemedel mot det, är så rädd att det ska krocka med mina andra mediciner.
Gossen Ruda
Anervan finns även som stolpiller och det brukar gå bättre om magen bråkar.
netha
Har haft migrän från 10-års ålder till jag var 53 år ... hormonbetingad som gav mig smärta och kräkningar ca 2 veckor/mån. Ljusfenomen ... prismor som dansade på sidan om.
Allt försvann i o med jag kom i klimakteriet ... kan numera få lättare migrän max 2ggr/år.
Har nog provat det mesta i medicinväg men det som hjälpte bäst var A-migrän som fanns på hälsokostbutiken. Vet inte om preparatet finns numera ... jag köpte senast 2002.
herkules
jag har huvudvärk, vet inte om det är migrän då jag aldrig har utrett den.
har haft huvudvärk så länge jag kan komma ihåg.
jag vet på morgonen när jag vaknar om jag kommer få ont i skallen, det är oftast ljus eller doft som utlöser värken.
ligger i mörkt och svalt rum, gärna med ispåse på skallen, min huvudvärk sitter 99 av gångerna på höger sida ovanför ögat, knaprar citodon tills jag blir helt väck och somnar.
ibland spyr jag.
har huvudvärk ca 100 dagar per år (för dagbok)
nu har jag börjat äta mattramblad, det är 2 veckor sedan jag hade huvudvärk sist så det kanske hjälper.
min mamma hade huvudvärk, min syster har det och båda mina döttrar så förmodligen är det något migränartat.
ingrids
Har av läkare diagnosticerad men atypisk migrän, så det jag gör för att hejda eller dämpa anfall när de väl är på gång hjälper nog inte andra. Däremot kanske det jag lärt mig om min migrän och hur jag kan hålla anfallen alldeles borta kan hjälpa.

Såvitt jag har lyckats klura ut har jag hormonbaserad migrän om jag är ganska stressad, stressrelaterad migrän när jag är jättestressad (detta är också det läkarna anser vara min migrän) och migränliknande symptom när jag har låsningar i en nackkota.

Akupunktur funkar för mig mot den migrän som har med stress att göra, går en "kur" om ett antal gånger (varierar) och effekten kan hålla i sig upp till ett par tre år innan det är dags för en ny kur. För nackkotan är det kiropraktor eller osteopat som gäller, den "migränen" ger sig inte så länge låsningen är kvar. Alla träningsformer som jobbar med kroppens smidighet och avslappning hjälper att hålla låsningen borta.
titti49zon6
Herkules, du borde gå till läkaren och få utrett om det är migrän så att du kan få rätt medicin.
Att knapra Citodon som du beskriver är inte bra och kan ge dig mer huvudvärk eftersom Citodon innehåller morfinliknande preparat och är beroendeframkallande.
Jag visste inte detta tidigare men fick veta detta av min läkare och av svägerskan som är sjuksköterska.
Det är klart att man försöker med alla medel att bli av med sin migrän för det brukar för mig kännas som att min sista stund är kommen, huvudet sprängs i bitar men så helt plötsligt försvinner värken efter några dagar ,puh, vilken lättnad till nästa gång.
Nu finns ju många olika mediciner i tablettform, som stolpiller och spray( bra om man kräks)fast många kostar mycket. Jag har sista året tagit Sumatriptan istället för Imigran, bägge innehåller ämnet sumatriptan men prisskillnaden är minst 500:- för 18 tabletter
herkules
CITAT (titti49zon6 @ 26-07-2010, 08:36) *
Herkules, du borde gå till läkaren och få utrett om det är migrän så att du kan få rätt medicin.
/.../

tack för din omtanke! ja, jag ska gå till doktorn, har tänkt det så många gånger men det blir aldrig av, men jag ska beställa tid! smile.gif
Skruttis
Har inte röstat då alternativet både höger/vänster inte finns.
Har haft (i a f vetat om) migrän i ca 15 år.
De gånger jag kan känna igen att det är anfall på gång så kan jag oftast få det att vända m h a Imigran, som är receptbelagt.
Då jag ofta har svår "normal" huvudvärk så missar jag ibland att migrän är på gång. Är jag då lite för sen med Imigranen så hjälper inte de speciellt mycket heller. Har tyvärr inte hittat något annat som lindrar heller, förutom att försöka sova.
Noak
Jag har haft migrän sen tonåren, har det i släkten också. Numera ganska sällan och alltid utlöst av nackbesvär.
Fick för många år sedan utskrivet tabletter, Maxalt Rapitab, som faktiskt hjälpte, men eftersom jag blev så sömnig och vimsig av dem så slutade jag med dem. Fruktansvärt dyra var de också.
Numera klarar jag av värken med Treo+Alvedon.
Förresten klickade jag på fel sida, min migrän sitter ju i vänstra delen av huvudet!
4:an
Jag har haft migrän sedan tonåren men däremot har den ändrat karaktär genom åren...i början var det blixtar, flimmer och sedan kom huvudvärken och alltid på höger sida. Därefter blev det under några år bara blixtar och dålig syn. De sista 10-15 åren har jag inga blixtar eller konstig syn längre däremot kräks jag, huvudvärk i nacken och fruktansvärda uppkastningar. I oktober i fjol blev det så illa kräkningar att jag spräckte tarmen lite och fick inflammation och blev inlagd på sjukhus i en vecka...som det kan gå! Vad som är skönt numer är att den kommer så sällan. Förr hade jag alltid migrän vid mens och ägglossning och sedan jag började träna ordentligt, 4 pass i veckan kommer migränen mer sällan. Säg max en 4 ggr/år. När den kommer använder jag imigran i form av nässpray (p g a kräkningarna) samt primporan mot illamående. Kan verkligen rekommendera motion!!! yes.gif
Alba
CITAT (titti49zon6 @ 26-07-2010, 08:36) *
Att knapra Citodon som du beskriver är inte bra och kan ge dig mer huvudvärk eftersom Citodon innehåller morfinliknande preparat och är beroendeframkallande.
Jag visste inte detta tidigare men fick veta detta av min läkare och av svägerskan som är sjuksköterska.
Det är klart att man försöker med alla medel att bli av med sin migrän för det brukar för mig kännas som att min sista stund är kommen, huvudet sprängs i bitar men så helt plötsligt försvinner värken efter några dagar ,puh, vilken lättnad till nästa gång.
Nu finns ju många olika mediciner i tablettform, som stolpiller och spray( bra om man kräks)fast många kostar mycket. Jag har sista året tagit Sumatriptan istället för Imigran, bägge innehåller ämnet sumatriptan men prisskillnaden är minst 500:- för 18 tabletter

Jag åt också Citidon tidigare för migränliknande symtom. Jag bad att få testa migränmedicin men den skulle inte ha någon verkan för mig enl. läkaren (jag har nackproblem).
Så småningom fick jag träffa en annan läkare som sa att vi kan ju testa och skrev ut Maxalt Rapitab.
Jag fick ett helt nytt liv.

Myosotis
Jag har också migrän. I tonåren och som ung vuxen var jag ofta utslagen i 2-3 dagar med outhärdlig huvudvärk och kräkningar som ju gör att man inte kan behålla några smärtstillande tabletter, så det var bara att ligga i ett mörkt och tyst rum och vänta tills det gick över av sig självt. Typiskt när man skulle resa bort, göra något viktigt eller slappnar av efter stress och för lite sömn. På senare år har det oftast bara varit en dag. I vissa fall verkar rödvin, mörk choklad och vitlök kunna utlösa mina attacker, men inte alltid. Det har hänt att jag har varit övertygad om att jag skulle få migrän, t.ex. pga en kombination av sömnbrist, vitlök och rödvin, men då har jag klarat mig. Så det är inte så enkelt som vissa tror att det bara är inbillning.
För några år sedan testade jag Voltaren efter ett tips här på odla, och det hjälper!!! Så numera har jag nästan aldrig migrän. Tabletterna tar bort illamåendet (det har bara hänt 2 ggr att jag har spytt ändå, då väntade jag väl för länge med att ta dem), sen svävar man omkring i ett märkligt tillstånd av migrän utan huvudvärk. Bara vetskapen att det finns bot har gjort att jag sällan behöver ta dem, annars tror jag att om man spänner sig av rädsla för att få migrän så får man den bara för det.
Är det någon som har märkt några konstiga tidiga tecken innan man blir dålig? Jag har lagt märke till att jag ofta långt innan (många timmar till kanske dagen innan) blir jättesugen på konstiga saker. Pasta med massor av salt till frukost t.ex. är ett tydligt varningstecken. Dock har jag inte kommit på om man då ska låta bli att äta det eller om man kan lyckas häva anfallet genom att ge efter för suget. Det kanske är kroppens sätt att säga "ge mig salt, annars...". Det är nog alltid något salt, tsatsiki har det också varit t.ex. g.gif
Whiskuchi
Jag har "bara" ögonmigrän och kan alltså inte svara på vilken sida värken sitter. Synförändringarna däremot brukar hålla till på vänster sida synfältet.
Myosotis
Just det, synförändringar. Glömde skriva att jag haft en aura en enda gång bara, vackert men skrämmande, en båge med ett blått zigzagmönster.
Monarda
Jag har haft den s k klassiska migränen i snart 40 år. Börjar med synbortfall och efter ca en halvtimme kommer blixtarna och med dom värken, alltid på höger sida. Har provat många mediciner men det som hjälpt mig bäst är Pronaxen som egentligen är en inflammationshämmande värkmedicin. Tar jag den direkt vid första symtom så brukar jag klara mig rätt bra och kan vara på benen. För mig är det olika faktorer som utlöser men ofta kommer anfallen om jag blivit utsatt för starka ljusreflexer. Som tur är har jag kanske bara 8-10 anfall per år.
Rossi
Jag har migrän ca. 1-2 gånger per år. Börjar ofta med synbortfall och blixtar i ögonvrårna. Detta fenomen håller i sig i ca. en halvtimme. Sen kan jag få domningar i fingrar, ena handen eller den ena armen. Det händer också att jag får talsvårigheter och det kommer andra ord ur min mun än de som jag hade tänkt att säga. Finns mycket mer att berätta om detta men jag nöjer mig med detta.

Hos mig är inte huvudvärken så stark. Jag kan ha migrän utan att ha huvudvärk överhuvudtaget.

Har varit hos neurolog och det finns inga mediciner för mig att ta - i så fall skulle jag ta dem varje dag året runt och det är det inte värt med tanke på att jag bara har 1-2 anfall per år.

Det är svårt att säga vad som utlöser min migrän men starkt ljus (t.ex. xenon-strålkastare) och starka dofter (t.ex. parfym - klarar inte Eternity) är faror för mig.

Har ett par böcker om migrän och det är helt klart så att det finns mycket i mitt liv som är förknippat med migränen som jag inte ens själv hade sett sambandet med. Så det är svårt att förklara för andra hur jag t.ex. kan ha migrän utan att ha huvudvärk.
netaave
Jag är inte drabbad själv men lever med tre drabbade.
Maken hade det värst, där var det mörkt o svalt rum som gällde och så fick han ligga blixtstilla.
Ett tag kändes det som att det inte var någon idé att planera saker, för då blev det alltid ett anfall. Första dagen på semestern var mer regel än undantag likaså lördagar. Verkar som det kom så fort han slappnade av.
Så gick han i pension och så var migränen som bortblåst, vi fattar ingenting wink.gif
Döttrarna har ärvt det, men där kommer det också mer sällan med stigande ålder. Skönt för dom *peppar peppar*
Pirum
Jag har, vad jag tror, lätt migrän ibland. Det skiljer sig från vanlig huvudvärk (som jag får när jag slarvar med maten, dricker för lite på sommaren etc) genom att föregås av flimmer för ögonen. Sedan får jag huvudvärk, dock inte så svår jämfört med hur andra tycks drabbas. Dock kan det vara vådligt irriterande om det kommer vid bilkörning, skrivningar på universitet, eller vid arbete - då är det dels kontraproduktivt, dels går inte huvudvärken bort så bra om man är "aktiv" och inte kan vila.

Är jag hemma tar jag 1 magnecyl och en kall Cola, och lägger mig och vilar i ett mörkt rum i en timme eller så - därefter har jag bara svag huvudvärk som inte stör mig nämnvärt.

Såvitt jag kan bedöma har jag haft denna "migrän" några gånger per år sedan tonåren, det verkar dock inte bli värre med åren, snarare tvärtom.

Utlösande faktorer vet jag inte riktigt, men det blir värre av stress, ljus, läsning (på exv datorskärm) och fysiskt arbete. Bäst är att vila i mörkt rum som sagt. Jag tror själv att lök och vitlök kan vara utlösande faktorer, för jag får ofta huvudvärk efter att ha råkat äta sådant elände - däremot får jag inte alltid migrän efter att ha ätit dem, och jag kan få migrän utan att ha ätit lök också.
anncharlotte
Jag kan få dom där blixtarna, men efter en liten stund försvinner dom, ingen huvudvärk alls. Är det en väldigt lätt form av migrän tror ni ? Första gången det hände var väl säkert 15 år sen och sen dess har det väl hänt ett 10 tal gånger ungefär, inte så ofta att det egentligen besvärar mej med andra ord.
Men det är ju inte utan att man undrar varför, eftersom det händer så väldigt sällan så har jag ingen koll på om det inträffar vid något speciellt tillfälle.
ingrids
anncharlotte, det du har kan eventuellt vara relaterat till bara ögonen, kan vara värt att fråga din optiker om du går hos någon.
ängsvädd
CITAT (netaave @ 06-08-2010, 22:54) *
Jag är inte drabbad själv men lever med tre drabbade.
Maken hade det värst, där var det mörkt o svalt rum som gällde och så fick han ligga blixtstilla.
Ett tag kändes det som att det inte var någon idé att planera saker, för då blev det alltid ett anfall. Första dagen på semestern var mer regel än undantag likaså lördagar. Verkar som det kom så fort han slappnade av.
Så gick han i pension och så var migränen som bortblåst, vi fattar ingenting wink.gif
Döttrarna har ärvt det, men där kommer det också mer sällan med stigande ålder. Skönt för dom *peppar peppar*

Det låter ju som att jobbet medförde en hel del stress och kanske sämre sömn. Kanske i kombination med vissa migränutlösande ämnen på jobbet.
spacepingo
Jag ahar haft migrän sedan början av tonåren, dvs sisådär drygt 15 år. Då varade det i upp till tre dygn och jag fick synbortfall, mådde illa och det kändes som om huvudet skulle sprängas. Provade det mesta och jag tyckte bar att de värktabletter jag fick gjorde det värre. Min morfar prenumererade på Året Runt och när jag var i övre tonåren så hittade jag en notis i den tidningen om att kosttillskott av magnesium kan hjälpa förebyggande mot migrän. Jag tänkte att dett kan vara värt att prova och det fungerade verkligen! Det händer fortfarande att jag får migrän men det är betydligt mildare och händer ytterst sällan. Min mamma provade detta också mot sin migrän och även hon fick en lindring i symtom och hur ofta det kom.
Sen om detta verkligen fungerar eller är någon slags placebo vet jag inte. Det fungerar för mig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon