asali
Kan man spara fröer från alla grönsaker så man har till nästa år, vet någon? Om man nu vill ha t.ex morot, rädisa, sparris, broccoli, ska man då vänta på att dom växer o går i blom? vart hittar man annars fröt till morot t.ex. Jag läste nåt tidigare som Åsa i Mälardalen skrev om gurka, att den ska få växa längre än vad den skulle om man vill skörda o äta för att fröet ska bli moget efter vad jag förstod, gäller de alla grönsaker?
Sen undrar jag vad själva "blomman" längs upp på majset gör, de är väl själva majskornet som man planterar ändå?
Åsa, mälardalen zon 2
Det går att spara frö från alla grönsaker MEN många moderna grönsakssorter är F1 hybrider = inte fröäkta och en del grönsaker sätter inte blom och frö förren år 2 och är växten inte härdig i zonen man odlar i kan man behöva övervintra växten kallt men frostfritt. Fröerna ska sitta så länge som möjligt på plantan, välmatade fröer har bättre grobarhet än såna som fått sitta för kort tid på plantan (och skördar man fröer helt omogna har de ingen grobarhet alls). Fröerna ska gärna sitta så länge så de har fått hårt fröskal och ev. frökapsel börjar spricka upp av sig självt.

Runåbergs fröer som främst säljer icke hybrider har bra info om egen fröodling

http://www.runabergsfroer.se/html/froodling.htm

När det gäller majs så är blomman i toppen hanblomman som producerar frömjöl (=pollen), pollenet måste landa på själva honblomman som är tofsen som sticker ut ur kolven. Om inget frömjöl hamnar på honblomman så blir det inga korn på kolven.
Eva 33c
Som komplement till Åsas svar så kan jag rekomendera Runåbergs katalog på nätet. Förutom den infp som finns i Åsas länk så har de beskrivninga av fröodling till varje grönsak de säljer. För morot tex skriver de så här: Fröodling av morot
asali
Tack för svaren, då ska jag läsa på lite om de här med fröodling, de vore ju lite roligt att så sina egna frön tycker jag.
Jag har provat skära en skiva tomat o lägga på jorden och har alltid lyckats få upp plantor så, dock var de nått år som de inte blev frukt på plantan, är de så de kan bli om inte fröet är riktigt?
Kul att veta lite mer om majset, jag kanske får se till att skaka ner lite frön i tofsen så man är på den säkra sidan. Jag har sått både vanlig majs och en slags "popkornmajs" sån är röd och rund i kolven, den hoppas jag att jag får se lite av:).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon