Silur
Hej!

Kan man utan industrikemikalier bli av med myror som sedan i våras har flyttat in i en stubbe
som vi hade täckt med jord för ett år sedan? Ca 1,5 m från stubben vill jag plantera
en liten Skenkamelia. Den platsen verkar vara bra för den lilla rackaren (50 cm hög), Stewartia pseudocamellia ;-).
Huggorm
Stick ett järnspett i stubben till vintern. Metallen leder ner kylan och dräper kolonin. Det är ett gammalt knep, men om det fungerar i verkligheten vet jag inte.
Cilla
Om det är vanliga lilla svartmyran så skulle jag inte vara minsta rädd för att plantera träd en meter ifrån. I egna trädgården har jag myrbon på många ställen, särskilt de torrare. Unga liksom äldre träd växer fint bredvid. Det är nysatta perenner och krukväxter som ibland slokar för att myrorna gjort gångar och burit ut jord från krukorna.
Gunilla T
Håller med Cilla - jag har myror överallt men ingen större fara med växterna - tänk på att Stewartian är kalkskyende.
Silur
CITAT (Gunilla T @ 26-07-2010, 11:18) *
Håller med Cilla - jag har myror överallt men ingen större fara med växterna - tänk på att Stewartian är kalkskyende.

Ja, Vi kommer att byta mycket jord där. platsen är en svagt sluttande slänt mot norr som får sol. Bakom platsen, 5 meter därifrån, är det skog. Platsen är nyanlagd (nybyggnation). Mängden myror har minskat lite på sistone. Om myror tänker jag att de kan sprida bladlös till plantan.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon