|
Thalassa
26-07-2010, 09:02
Vi har två katter och har tidigare bott i stan och har därför haft dem som innekatter. För 1.5 år sedan flyttade vi ut på landet och har därefter haft katterna under uppsikt på tomten. Det har fungerat bra och aldrig varit några problem fast de varit lösa. När vi velat ta in dem har vi sagt åt dem att vi ska gå in och de har följt med. Igår regnade det som bara den och jag släppte ut katterna på morgonen utan att se till dem för jag tänkte att det var riskfritt, att de skulle hålla sig på altanen med tanke på regnet. Men det skulle jag inte trott, den ena katten kom in igen men den andra är nu försvunnen. Jag har inte sett henne sedan igår morse. Jag och min sambo har letat och ropat, ropat och letat, hela dagen igår, nästan hela natten och nu på förmiddagen, men ingen katt. Vad kan ha hänt? Ett infall av frihetskänsla hos katten och att hon medvetet håller sig borta eller en olycka?
Vi har både grävling, mård, räv, ormvråk och viltsvin i närheten. När det gäller vägar så har vi en lätt trafikerad grusväg där de flesta kör sakta men ibland kommer det ju en och annan galning också. Jag har dock inte sett någon som kört fort igår, däremot såg jag räven i samma veva som vi började leta efter katten.
Katten är en honkatt på cirka 3.5 kg, hon är i bra form, snabb och kvick och brukar vara försiktig av sig. Hon skulle t ex inte följa med någon annan människa ifall hon såg någon. Normalt sett går hon inte ut i regn men nu har det alltså regnat i ett dygn med endast korta avbrott men hon är fortfarande borta.
Några tips på vad vi kan göra? Vi har som sagt, ropat och letat. Tror ni att något djur tagit henne? eller att hon så småningom kommer tillbaka?
bergvallmo
26-07-2010, 09:14
Förstår din oro. Hon kommer nog tillbaka. Hon kanske blev sugen att gå en sväng igår och det myckna regnandet och att det nu är blött överallt kanske gör att det dröjer en stund innan hon ger sig av hem igen
Kan hon ha blivit instängd någonstans i misstag? Hos er eller någon granne?
Katter brukar klara sig ganska bra gentemot räv och grävling. Hoppas hon dyker upp snart.
emmas matte
26-07-2010, 10:13
Har katter, de kommer och går ut och in hela dagarna, men har också förlorat flera som har gått ut och sedan aldrig hörts av igen. Men katten är ju ett rovdjur,men också ett bytesdjur för räv och rovfåglar, men det är bättre för katterna att röra sej ute än att bara sitta inne, när man bor så de har möjlighet att vara ute. Hoppas att katten kommer hem helskinnad.
Thalassa
26-07-2010, 10:35
Tack för uppmuntrande inlägg. Jag är också rädd att hon blivit inlåst någonstans om hon försökte ta skydd för regnet, men jag vet inte vart det skulle vara i så fall. Vi har knappt några grannar och de som bor närmast har vi frågat. Just nu känns allt så himla hopplöst, jag hoppas hela tiden att hon ska dyka upp men hon gör ju inte det.
mamamaggan
26-07-2010, 15:57
Jag hoppas och tror att hon dyker upp igen. Har erfarenhet av både egen och andras katter och ibland kan de ju bara få för sig att ta sig en promenad trots vädret.
Vi har ingen egen katt nu men i går när vi var vid sommarstugan och tittade till det så hörde vi direkt vi klev ur bilen grannens katt jama inifrån en stor tät gran!!! Där satt han och tryckte och kom inte fram förrän vi öppnat dörren så han kunde följa med oss in !
Kanske din katt också söker skydd någonstans . Håller tummarna för att den kommer hem snart.
Thalassa
26-07-2010, 18:14
Närmsta grannarna ringde på eftermiddagen och sa att de sett vår katt, så vi åkte dit och letade. Vi hittade dock henne inte där då, men till slut nu hittade vi henne i skogen mellan dem och oss. Hon måste ha blivit skrämd av något, eller chockad av situationen, för hon verkade inte alls vara sig själv. Men nu är hon i alla fall hemma och förhoppningsvis hämtar hon sig nu när hon fått mat och sedan efter att hon fått sova en stund. Hungrig var hon i alla fall stackarn. Känns så skönt att hon är hemma igen!  Tack alla som engagerade sig!
malcolm
26-07-2010, 18:21
CITAT (Thalassa @ 26-07-2010, 19:14)  Närmsta grannarna ringde på eftermiddagen och sa att de sett vår katt, så vi åkte dit och letade. Vi hittade dock henne inte där då, men till slut nu hittade vi henne i skogen mellan dem och oss. Hon måste ha blivit skrämd av något, eller chockad av situationen, för hon verkade inte alls vara sig själv. Men nu är hon i alla fall hemma och förhoppningsvis hämtar hon sig nu när hon fått mat och sedan efter att hon fått sova en stund. Hungrig var hon i alla fall stackarn. Känns så skönt att hon är hemma igen!  Tack alla som engagerade sig!  Skönt att det löste sig, vår katt var borta hela julhelgen men det visade sig att hon lyckats bli instängd i en garderob i hallen. Hade satt upp lappar i grannskapet men vaknade på natten (annandagen) av att det var ett kraspande på väggen som vätter mot mitt rum och där var hon.
mamamaggan
26-07-2010, 18:23
Men så skönt att hon kommit till rätta. Hon kanske blivit skrämd av något , inte så lätt när man inte är van att vara ute så mycket.
bergvallmo
26-07-2010, 18:35
Härligt med ett gott slut
Anja Danmark
26-07-2010, 19:14
Min ene kat er også lige kommet hjem efter 5 dage - man bliver så glad!
Thalassa
27-07-2010, 08:56
CITAT (mamamaggan @ 26-07-2010, 19:23)  Men så skönt att hon kommit till rätta. Hon kanske blivit skrämd av något , inte så lätt när man inte är van att vara ute så mycket. Man blir obeskrivligt glad. Jag tror också att hon hade blivit skrämd av något, något hade hänt i alla fall för hon verkar väldigt glad åt att vara hemma, och väldigt olycklig ute i skogen, så hon ville säkert hem men visste nog inte exakt hur, eller var för rädd för att gå hem. Så skönt att vi till slut hittade henne efter allt letande - och vilken tur, inte lätt att hitta en liten katt ute i en skog, men grannarnas samtal gav ju oss i alla fall lite vägledning. Trevligt med alla solskenshistorier!
Skönt att höra att katten är hemma igen:)
ängsvädd
27-07-2010, 12:56
Härligt att ni hittade katten  Jag har hört att ibland när de går bort sig, blir skrämda av något så kan de ha råkat hamna på en annan katts revir och sedan vågar de inte gå igenom detta revir för att komma hem, vet inte om det stämmer.
skogstroll
27-07-2010, 15:35
katter kan dra iväg ibland, min drar iväg på en "walkabout" på några dar ibland.
Thalassa
27-07-2010, 18:44
CITAT (skogstroll @ 27-07-2010, 16:35)  katter kan dra iväg ibland, min drar iväg på en "walkabout" på några dar ibland. Det förstår jag mycket väl att utekatter gör, men det här är ju en innekatt som vi tar ut under uppsikt (försöker i alla fall). Hade hon varit utekatt och van att klara sig hade det ju varit annorlunda, men hon har ju aldrig sovit ute eller ens varit ute i regn förut. CITAT (ängsvädd @ 27-07-2010, 13:56)  Härligt att ni hittade katten  Jag har hört att ibland när de går bort sig, blir skrämda av något så kan de ha råkat hamna på en annan katts revir och sedan vågar de inte gå igenom detta revir för att komma hem, vet inte om det stämmer. Kan säkert stämma, det är ju lite noga med revir för katter.
Okasstrerade katter sticker gärna i väg och kan vara borta i veckor efter som könsdrifften är starkare än viljan att vara hemma hos matte eller husse,vill ni ha era katter nära och hemma så kastrera dom oavset kön.Då slipper ni oron och katten också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|