|
Lilla hjärtat
26-07-2010, 10:56
Jag tycker att det är rätt dyrt med betongkrukor. I alla fall stora sådana. Har gjort en själv och är mer än nöjd med resultatet. Trodde inte att det skulle bli så bra som det blev. Ska definitivt göra fler. Betongkrukan + länk till hur jag gjordeHa det så gott! //Linda
GrönAnna
26-07-2010, 11:28
Oj, vad snygg den blev! Ska genast kopiera ;-), men får nog se till att gjuta den "på plats", med tanke på tyngden  Bra jobbat!
Wow så snygg och välgjord.
mamamaggan
26-07-2010, 15:48
Ni har haft en nästan perfekt betong. Hade ni haft i mera vatten hade ni fått massa bubblor i betongen.
Lilla hjärtat
26-07-2010, 18:27
Tack! Jag är nöjd. Det borde ha blivit bubblor i betongen, eftersom den var så lös. Är väldigt glad att den blev slät ändå!
Solsken //Linda
mimmi 1
26-07-2010, 19:17
En liten fråga.... när man gjuter i betong, så måste man vibrera på något sätt, för att få bort luften, så att det inte blir bubblor... i stora projekt använder yrkesfolket en vibrostav, i mindre grejor räcker det med att banka på formen lite lätt... hur gjorde du, för att få betongen bubbelfri??
jättesnygg kruka, verkligen... bra jobbat ! var hittar man släta plastbackar i olika storlekar?
Lilla hjärtat
26-07-2010, 19:24
Precis. Vi vibrerade för hand. Vicklade på formen så gott det gick, klappade och småslog på den. När jag har gjort mindre krukor, så har jag dängt ner formen i backen, men det gick ju inte med den här tunga.
Hoarna hittade jag på ÖB. Liknande finns på Granngården.
Vänligen //Linda
mimmi 1
26-07-2010, 19:36
Tack för inköpstips! jag gjöt rabarberblad och trampstenar förra sommaren... trampstenarna blev så gulliga... tog olika kakburkar, både runda och fyrkantiga, lade ett blad i botten, rönnbladen blev finast, penslade med formolja, och hällde i c:a 4 cm tjockt med betong... dängde ner burkarna i marken, så bubblorna sipprade upp... dessa trampstenar har jag lite här o var i olika rabatter....(bladen tog jag ju bort när betongen brunnit klart, och jag tippade ut de små plattorna) det var så kul, så att göra krukor ska jag definitivt försöka mej på... har god hjälp av min man, som är i byggbranchen,( fixade bl.a formoljan som är tusen gånger bättre än matolja) och är oftast med på mina ideér... han gjorde en stentrapp, och jag passade på att göra mina små projekt när ändå cementblandaren var i gång....
CITAT (mimmi 1 @ 26-07-2010, 20:17)  En liten fråga.... när man gjuter i betong, så måste man vibrera på något sätt, för att få bort luften, så att det inte blir bubblor... i stora projekt använder yrkesfolket en vibrostav, i mindre grejor räcker det med att banka på formen lite lätt... hur gjorde du, för att få betongen bubbelfri??
jättesnygg kruka, verkligen... bra jobbat ! var hittar man släta plastbackar i olika storlekar? Nej även om du vibrerar betongen jättemlt så får du den inte bubbelfri om det är för mkt vatten i betongen... Vattnet blir kvar och bildar bubblor.
mimmi 1
26-07-2010, 20:48
CITAT (Ralf @ 26-07-2010, 20:58)  Nej även om du vibrerar betongen jättemlt så får du den inte bubbelfri om det är för mkt vatten i betongen... Vattnet blir kvar och bildar bubblor. jag skrev om vanlig perfekt blandad betong
Lilla hjärtat
26-07-2010, 21:24
Hihi! Det är verkligen bra att vara gängad med någon inom bygg. Maken är van att gjuta plattor till stora industrier, så hans kunskap är bra att ha. Fast det lilla är han inte van vid. Då hjälper inte de stora vibratorerna och helikoptrarna  Tur att det finns små trix att ta till
mimmi 1
28-07-2010, 00:22
CITAT (Lilla hjärtat @ 26-07-2010, 22:24)  Hihi! Det är verkligen bra att vara gängad med någon inom bygg. Maken är van att gjuta plattor till stora industrier, så hans kunskap är bra att ha. Fast det lilla är han inte van vid. Då hjälper inte de stora vibratorerna och helikoptrarna  Tur att det finns små trix att ta till  Men du.. be honom fixa lite formolja åt dej till nästa gång du ska till att gjuta något.... den är ju så lätt å smidig, och syns inte alls när cementen torkat... helt enkelt toppen..
Lilla hjärtat
28-07-2010, 09:50
Hej!
Det ska jag göra. Han nämnde något om formolja, så det ska nog inte vara några problem.
Tack för tipset! //Linda
Blomfrun
29-07-2010, 14:14
Vi har gjutit stora hypertufakrukor (betong blandat med torv) flera gånger och vår erfarenhet med detta är att ju blötare desto mindre bubblor. Vi har förvisso en tombola (betongblandare) så betongen har varit väldigt väl blandad. Fördelen med att tillsätta torv i betongen är att krukorna blir mycket lättare samt att de till viss del kan magasinera vatten. Har fungerat mycket bra till törstiga änglatrumpeter.
mimmi 1
31-07-2010, 15:36
CITAT (Blomfrun @ 29-07-2010, 15:14)  Vi har gjutit stora hypertufakrukor (betong blandat med torv) flera gånger och vår erfarenhet med detta är att ju blötare desto mindre bubblor. Vi har förvisso en tombola (betongblandare) så betongen har varit väldigt väl blandad. Fördelen med att tillsätta torv i betongen är att krukorna blir mycket lättare samt att de till viss del kan magasinera vatten. Har fungerat mycket bra till törstiga änglatrumpeter. så intressant!! har du bilder att visa?? hur mycket torv blandade du i??
Källtorpet L&T
02-08-2010, 12:40
CITAT (Blomfrun @ 29-07-2010, 15:14)  Vi har gjutit stora hypertufakrukor (betong blandat med torv) flera gånger och vår erfarenhet med detta är att ju blötare desto mindre bubblor. Vi har förvisso en tombola (betongblandare) så betongen har varit väldigt väl blandad. Fördelen med att tillsätta torv i betongen är att krukorna blir mycket lättare samt att de till viss del kan magasinera vatten. Har fungerat mycket bra till törstiga änglatrumpeter. vadå, menar du att torven i betongen magasinerar vatten..? nu vill jag inte måla fan på väggen, men, är inte risken väldigt stor att krukorna fryser sönder redan vid en frostnatt..? iofs så kanske du tar in krukorna eller har dom inomhus på något vis, för änglatrumpeter är väl lite frostkänsliga..?
Blomfrun
03-08-2010, 13:09
CITAT (Källtorpet L&T @ 02-08-2010, 13:40)  vadå, menar du att torven i betongen magasinerar vatten..? nu vill jag inte måla fan på väggen, men, är inte risken väldigt stor att krukorna fryser sönder redan vid en frostnatt..? iofs så kanske du tar in krukorna eller har dom inomhus på något vis, för änglatrumpeter är väl lite frostkänsliga..? Nix dom fryser inte sönder. Jag har haft hypertufatråg stående ute flera vintrar och det har bara blivit smärre skador om de stått för blött. Ute under tak händer ingenting. Ska gå ut och fota mina krukor och tråg idag så ska jag försöka lägga upp dem senare idag. Änglatrumpeterna har jag frostfritt under vintern naturligtvis.
Blomfrun
03-08-2010, 13:16
CITAT (mimmi 1 @ 31-07-2010, 16:36)  så intressant!! har du bilder att visa?? hur mycket torv blandade du i?? Bilder kommer. Ursprungsreceptet kommer här:en del grov sand, en del cement och en och en halv del fuktad torv ger en kalkstensliknande yta. Två och en halv delar sand, en del cement och en och en halv del fuktad torv ger en sandstensliknande yta. Vi har dock även haft i små stenar i våra krukor. Eftersom vi har gjutit ganska stora krukor så har vi även armerat med hönsnät.
Blomfrun
03-08-2010, 14:07
Här kommer lite bilder på mina krukor i hypertufa. Trågen har stått ute de senaste tre åren åtminstone. Har även med en bild på de plastkrukor vi gjuter i. Måste kanske skicka som flera inlägg.
Nästa
3
4
Lilla hjärtat
03-08-2010, 14:49
Åh, så skojigt. Det måste jag testa!! Några petiga frågor innan jag börjar slabba. Hur grovkorning ska sanden vara? Och hur fuktig ska betongen vara? När det gäller delar - avser du vikt eller mängd? Eller hur mäter du?
Brinner det lika snabbt som med bara betong, eller ska jag vänta längre innan jag stjälper ut min kruka?
Ha det så gott! /Linda
Blomfrun
03-08-2010, 18:17
CITAT (Lilla hjärtat @ 03-08-2010, 15:49)  Åh, så skojigt. Det måste jag testa!! Några petiga frågor innan jag börjar slabba. Hur grovkorning ska sanden vara? Och hur fuktig ska betongen vara? När det gäller delar - avser du vikt eller mängd? Eller hur mäter du?
Brinner det lika snabbt som med bara betong, eller ska jag vänta längre innan jag stjälper ut min kruka?
Ha det så gott! /Linda Sand = gjutgrus 1-8mm (dvs mellan dessa mått), delar = mängd, vi använder en spann som mått. Det brinner lika snabbt som bara betong. Betongen ska vara ungefär som havregrynsgröt. Torven bör inte vara en massa stora "slamsor" i. Lycka till
mimmi 1
03-08-2010, 19:08
Jättefina krukor , verkligen Jag känner mig lite off nu, men vad exakt är torv?
Blomfrun
03-08-2010, 21:43
CITAT (mimmi 1 @ 03-08-2010, 20:08)  Jättefina krukor , verkligen Jag känner mig lite off nu, men vad exakt är torv? Torvmull på påse. De flesta jordlandningar du köper på påse består till stor del av torv.
mimmi 1
04-08-2010, 18:40
Å, tack, då tänkte jag åt rätt håll i allafall Men bäst att fråga..
Se till att det är den gödselfria torven. Läste någonstans att det finns risk för odör med den gödslade.
Snygga krukor ni gjort. Man blir väldigt sugen att testa själv.
Hm...vad skulle hända om man istället för torv blandade in fårgödsel eller bark eller halm? Blir supersugen på att testa
Kryddan03
23-08-2010, 21:10
CITAT (kina3 @ 23-08-2010, 21:47)  Hm...vad skulle hända om man istället för torv blandade in fårgödsel eller bark eller halm? Blir supersugen på att testa Det låter ungefär som ett recept för lerklining.
mimmi 1
23-08-2010, 22:12
för mej låter det som det skulle bli svagare krukor, men jag har säkert fel
Om man flätar en stomme i halm?
Borde inte bli svagare än med torv
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|