mimmi 1
Jag köpte en rätt stor kruka med blommande gladiolius, så jättevackert.... har den inne i uterummet. men nu verkar dessa ha blommat färdigt, och nu undrar jag, det är väl lökar? kan jag ta upp dessa lökar, och få dem att blomma igen nästa sommar? hur gör man?
Ska jag ta upp lökarna, eller låta de bara vara kvar i krukan?

Sussie F-Flower
Jag brukar låta mina få stå kvar och vissna ner/bli gulbruna i krukan. Då går näringen tillbaka till löken. Sedan ( i okt) klipper jag dom ca 20 cm ovan jord, skakar av dom jorden och hänger dom på tork för att sedan ta in dom och förvara i matkällaren under vintern. Under vintern går även den sista näringen tillbaka till löken, från den 20 cm långa "blasten".

Om det var mina gladiolusar så skulle jag göda på dom vid ett par tre tillfällen till, nu efter blomningen så att dom får samla på sig ÄNNU mera kraft i bladen, som sedan går tillbaka till löken. tummenupp.gif
Peztis
Håller med Sussie.

Låt dem vissna ned framåt hösten och så tar man upp dem för vinterförvaring frostfritt.

Syugg anorning, Sussie! biggrin.gif
mimmi 1
Tack för svaren smile.gif nu har jag redan klippt bort de vissna blommorna, men bladen finns ju kvar, så om jag fortsätter att ge näring, så hoppas jag ändå att de orkar sig upp till våren igen!!
föresten.... vid vilken tidpunkt ska man plantera lökarna igen?? eller rättare sagt, hur lång tid tar det ungefär från plantering till blommning??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon