ellenfiatim
Vad har hänt med min sköldpaddsört? En del av stjälkarna blir bruna och vissnar, kan inte se nåt djur eller annat. Tyvärr kastade jag bort det vissnade utan att fota det först. -fear-.gif
mimmi 1
är det en gammal planta som trivts förut? eller är den ny för i år?
jag funderar bara lite över vad som kan ha fått den att må dåligt. sköldpaddsörten trivs inte så bra i skugga, då den då kan få vekare stjälkar... kan det bero på placeringen?
annars tycker jag det låter nästan som nån slags röta.. övervattning?
vanjalarsa
CITAT (mimmi 1 @ 26-07-2010, 15:42) *
är det en gammal planta som trivts förut? eller är den ny för i år?
jag funderar bara lite över vad som kan ha fått den att må dåligt. sköldpaddsörten trivs inte så bra i skugga, då den då kan få vekare stjälkar... kan det bero på placeringen?
annars tycker jag det låter nästan som nån slags röta.. övervattning?

Hej
Min absoluta erfarenhet är att Sköldpaddsörten vill stå skuggigt. Men det får ju naturligtvis inte vara vattensjukt.
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
mimmi 1
CITAT (vanjalarsa @ 26-07-2010, 16:07) *
Hej
Min absoluta erfarenhet är att Sköldpaddsörten vill stå skuggigt. Men det får ju naturligtvis inte vara vattensjukt.
mvh vanjalarsa rolleyes.gif

har kopierat ur en artikel om sköldpaddsörten :

Vill ha fukt
Sköldpaddsört hör hemma i de östra delarna av USA. Där förekommer den sparsamt på fuktig ängsmark, utmed vattendrag och i ljusa cypressträsk. Och mycket riktigt är Årets Perenn 2004 framför allt en växt för lite fuktigare lägen. En fuktighetshållande och näringsrik jord är idealet. Den får gärna vara mullrik men även tyngre lerjordar går bra. Sköldpaddsört klarar torra perioder men också mer fukt än flertalet perenner. Den trivs t.ex. utmärkt i dammens fuktzon bland fackelblomster och förgätmigej. När det gäller ljusförhållanden är sol eller halvskugga bäst. Står den alltför skuggigt blir stjälkarna vekare.
varghem
min sköldpaddsört stod så soligt och varmt det bara gick och den trivdes då alldeles utmärkt, så utmärkt att jag kände mig manad att förvisa den till annan plats.... jag vattnar aldrig på somrarna på etablerade växter
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon