Vilka grader ska där va i ett kylskåp

Fått för mig att det ska va 8gr c, men kan ha fel. Någon vet säkert bättre än mig.
Bengalow
26-07-2010, 15:24
MAX +8°, gärna någon grad under...
mamamaggan
26-07-2010, 15:39
Som mest 7 grader och som minst 3 grader säger mitt kylskåp. Har 6 grader och det funkar bra.
Ett kyl skåp ska temperaturen runt 3-5 grader för att förhindra bakterie tillväxt
mamamaggan
26-07-2010, 20:24
Har som sagt 6 grader och om vi ställer mjölken för långt in så fryser den. Om vi har lägre så skulle nog fler saker frysa , kanske visar inte tempen rätt då ?
Vi har termometer inbyggt i kylskåpet och vi kan bara ställa in mellan 3 och 7 grader men den säger förstås ingenting om bakterietillväxt.
Gossen Ruda
26-07-2010, 20:41
4 grader skall vara optimalt har jag för mig. För att kolla tempen i kylskåpet så tager man ett glas vatten och ställer därini. I vattnet stoppar man antingen en vanlig termometer och avläser då och då eller så lägger man i en utomhussensor till en digtaltermometer och låter själva termometerenheten vara utanför och så kan man enkelt kolla. Då undrar kanske vän av ordning varför man inte kan lägga en vanlig termometer i kylskåpet utan vatten? Jo, vattnet utjämnar temperaturvariationerna. På ett kylskåp sitter vanligen termostatkännaren på fryselementet. När termostaten slår till går kompressorn tills fryselementet blivit ca 17 minusgrader. Då slår den ifrån och elementet töar så sakta och kyler av luften i skåpet. När tempen stigit tillräckligt slår termostaten till igen. Alltså varierar tempen mycket upp och ner i skåpet men maxtempen får inte vara för hög. Nära elementet kan det bli så kallt att exempelvis mjölken fryser och sen inte hinner töa innan termostaten slår till igen.
malcolm
28-07-2010, 12:08
5 - 8°C i kylskåp
-18 - -22°C i frys
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.