Ålgryte
Jag har fått lära mig att hela blomstammen ska tas bort när blomman vissnat. Andra knipsar bara bort blommorna och lämnar kvar den tomma stammen.

Hur gör ni? Vilket är bäst för pelargonen?

mamamaggan
Vet inte vad som är bäst men tar bort hela blomstammen . Ofta vill jag ha frö så då får blomman sitta kvar hos mina pellissar.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag bryter bort också hela blomstängeln.

fuchsian

Jag klipper av hela blomstänseln om det är helt överblommat, men ibland tar jag min lilla sax och klipper bort de som är risiga, om jag ser att den stänslen har många knoppar på gång. det är väl lyx, men jag gillar pilla på dom, så det funkar så för mig.
Om det är små plantor som vill blomma, då knipsar jag av den stänslen för att spara kraften så att plantan kan bli större och inte lägger energi direkt på en blomma just då.

Förresten, blev av med en "french Vanilla", när min väninna blev så betagen av den, så då sa jag till henne att vassågood för hon hade en riktig närkontakt med den stackars plantan och jag har en till för mig själv.
Några skott från mina änglar rök med innan hon gick ..... sicken en ..... flirting.gif Fuchian .....
Ålgryte
Vi satt runt kaffebordet och jag kunde inte hålla fingrarna borta från pellisen på bordet... laugh.gif När jag plockade bort de vissna blommorna och även gamla vissna blomstammar kom funderingarna...

Någon hävdade att endast det vissna ska bort för att näringen ska gå tillbaka till växten unsure.gif Låter logiskt eftersom man gör så med många andra växter.

Ibland tar jag bara bort de vissna blommorna när jag som mammamaggan vill ha frö. Då kan pelikanen vara ensam kvar på stängeln.

Är det någon odlait som låter blomstängeln vara kvar eller gör vi alla lika?

Fuchsian
Blommar din French Vanilla? Mina två plantor ser friska och gröna ut med stora blad men inga blommor... no.gif
Sollan A
Ta bort hela stängeln, den lossar lätt från huvudstammen. Att klippa bort endast huvudet på stängeln känns överkurs och lämnar endast en ful torr pinne kvar. Däremot rensar jag ut överblommade blommor och låter de övriga blomma. Vill man däremot ha fröer lämnar man stängeln.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon