polecat
Jag ska försöka mig på en klätterros och vill ha lite råd.

Ska jag köpa en Polstjärnan eller en William Baffin ?

Jag bor i zon 5-6, skulle helst vilja ha den på en vägg som är mot sydväst men tyvärr är det ofta blåsigt på det hörnet.

Är det någon som har erfarenheter av båda rosorna?
Ezereht
Remonterar inte William Baffin (är cericerosa) men Polstjärnan blommar bara i skiftet juni/juli och sen inget mer den sesongen (är små vita blommor). Sen blir Polstjärnan högre tror jag (3-4m).

Jag skulle nog valt William Baffin, eller kanske Henry Kelsey (som doftar).
Kajsa

Jo William Baffin blommar om och det är härligt, svag doft, zon 6. Blir inte så bred ca 1.5 m och 2 - 3 m hög.

Polstjärnan blir dubbelt så hög och bred, zon 7 blommar en ggn.

Varför inte köpa båda, bra rosor !

Undrar om dom inte tål blåst, min William Baffin stog i ett kallt blåshål men jag bor i zon 3 - 4 den frös aldrig
polecat
Jag har nu fått en Polstjärnan, så jag lyder nog rådet med att ha båda rosorna. Ska nog gå att hitta en bra plats till dem båda.
Anki V
Mina rotäkta William Baffin står på en blåsig havstomt i z 5 (Ångermanlandkusten). De går nu på sin fjärde säsong och har aldrig frusit det minsta. Förra sommaren hade de blivit ungefär 170 men senaste vintern blev de ringbarkade av sorken jäms med jordytan. Nu i sommar har de redan blivit över metern hög och blommar i massor fast de fick börja om på noll i våras.

Jag gillar den rosen men första åren blev blommorna väldigt, väldigt små.

/Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon