mimmi 1
Ska plantera några buskar i en slänt, mellan en stentrappa och en mur.... ett litet område på c:a 1.80 X 70
Vad ska jag sätta dit? vill gärna ha en blommande lågväxande buske, som tål torka, och som vill ha väldränerat, eftersom det är uppfyllt med sand, och bara några dm. matjord. Zon 5-6

ungefär som rosenspirean....men gärna intensivare rosa färg, eller i vitt.... g.gif
Jultorpet
Finns ju många olika rosenspirea, en del med kraftigt rosa blommor också, annars björkspirea med vita blommor.
Alexander-VG-zon3
Sandkörsbär - Prunus pumila var. depressa, finns som E-planta som klarar sig till zon 5-6. trivs i torr och magerjord. blir låg ca 20-40cm i höjd. vacker höstfärg. vacker vit blomning. en äldre planta täcker ca en kvadratmeter.

en annan som är tålig men kanske lite tråkig är ju Potentilla fruticosa ''Pink Beauty'' (''Lovely Pink'') - blir ca 50-70cm hög. blommar mycket. nackdelen är att dom kan bli risiga. annars väldigt tålig.
mimmi 1
Tack för tips! bravo.gif
mimmi 1
Fler förslag?
sandkörsbär-lite väl låg....
spireorna blir ju så skräpiga i blommorna tycker jag, och dessutom blommat klart i mitten av sommaren...
återstår ölanstoken då... är kräsen på rosafärgen, är den kraftigt rosa? mot cerise? den får inte vara mot laxrosa-hållet....
(har nämnligen en lite knepig färg på fasaden, och vill att det ska se bra ut!)

Något fler tips på buske? kanske nåt gräs? det är ju snyggt med prydnadsgräs till stenbeläggningar... hmm, nu blir jag villrådig.... g.gif
mimmi 1
nån med erfarenhet av dvärgkörsbär, eller tandolvon? hittade dessa på odlarglädjen.se och blev nyfiken...

(dvärgkörsbär-prunus incisa, tandolvon- viburnum dentatum)
Danne031
Silverarv tycker jag smile.gif Blommar intensivt vitt nästan hela maj-juli och har en härlig bladfärg övrig tid. Sprider sig väldigt bra som marktäcke.
mimmi 1
CITAT (Danne031 @ 31-07-2010, 12:07) *
Silverarv tycker jag smile.gif Blommar intensivt vitt nästan hela maj-juli och har en härlig bladfärg övrig tid. Sprider sig väldigt bra som marktäcke.

Tack Danne... men nu hade jag tänkt mig en buske.... men visst finns det mycket fina blommor att välja mellan smile.gif men då lite högre än silverarven....vill nog ha upp den c:a 60-80 cm
Danne031
Man kan ju tycka att jag borde förstått det när det t.o.m står i topic slap.gif
mimmi 1
CITAT (Danne031 @ 31-07-2010, 13:11) *
Man kan ju tycka att jag borde förstått det när det t.o.m står i topic slap.gif

ja, men jag fick iallafall ett bra tips av dej, som jag kan tänka på, vid annan placering i trädgården smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon