mimmi 1
Jag känner mej helt off... men nu har jag suttit hela kvällen och försökt förminska bilder som jag ska lägga in i ett fotoalbum här på Odla. jag har en relativt ny laptop med hög prestanda, men vad hjälper det när jag inte vet hur jag ska göra???

det närmaste jag har kommit är via paint, där jag kunnat förminska bilden, gått in på arkiv och spara, men när jag går tillbaka, så är bilden fortfarande för stor.

de enda bilderna jag lyckats få in, är om jag beskär bilden, och på så sätt fått den mindre, men det vill jag inte med de övriga...

HUR gör man? ge mej tips på vad ett bildbehandlingsprogram kan heta... jag har windows vista home....
malcolm
Gå in på "mina bilder", högerklicka på den bild du vill ändra på, välj redigera ur menyn. Klicka sedan på "bild", ändra storlek/snedställ, bestäm sedan %-tal på hur mycket du vill förminska bilden men glöm inte bort att spara den under ett annat namn för annars försvinner originalet och det blir grynigt om du försöker förstora upp den igen. Lycka till! tummenupp.gif
mimmi 1
Tack för vägledning. men.... när jag kommit till redigera, så finns inget ändra storleks-alternativ... det kommer upp ungefär, öppna i... och så alternativ paint mfl.
men när jag ändrar där, så ligger det ju inte kvar... fyyyy vad jag blir less... måste kanske sova , tack iallafall för att du försökte hjälpa mej smile.gif
Alba
CITAT (mimmi 1 @ 27-07-2010, 01:16) *
Tack för vägledning. men.... när jag kommit till redigera, så finns inget ändra storleks-alternativ... det kommer upp ungefär, öppna i... och så alternativ paint mfl.
men när jag ändrar där, så ligger det ju inte kvar... fyyyy vad jag blir less... måste kanske sova , tack iallafall för att du försökte hjälpa mej smile.gif

Kan det bero på att det är olika operativsystem det Malcolm beskriver - vad har du ?

När jag högerklickar på en bil i Mina Bilder får inte jag heller upp redigera.
Jag har windows XP.

edit - såg nu att du har Vista

När du högerklickar har du kanske Microsoft Office Picture Manager - det kan man också använda.

Bilden öppnas och du kan högerklicka på den och välja Redigera bilder > ändra bildstorlek.
Glöm inte spara den nya bilden.

CITAT (mimmi 1 @ 27-07-2010, 01:16) *

Kommer du ihåg att spara den nya bilden ?

Ja nu blev det flera svar från mig - kom på mer att skriva - hoppas något av dem hjälper.
netha
Högerklicka på bilden ... välj Öppna med
därefter ...välj Paint
välj Bild som du hittar i överkanten
där väljer du Ändra storlek/snedställ
där skriver du in exempelvis 30 i både vågrät och lodrät
klicka på OK
välj sedan Arkiv , Spara som då ser du bildnumret ... jag brukar skriva en bokstav efter
det så sparas både originalet och den mindre kopian.

Lycka till!
Piccante
Gå in på sajten pixlr.com välj svenska som språk. Öppna bilden du vill förminska och klicka på bild i menyn överst och välj bildstorlek. Du kan justera hur många pixlar (bildpunkter) bilden ska ha på bredd o höjd och förhandsgranska innan du sparar. På många sajter är det en gräns på 800x1000 pixlar eller liknande så jag tycker det är enklare att kunna se direkt hur måtten blir istället för att testa sig fram i Paint med att minska procentuellt.
mimmi 1
CITAT (netha @ 27-07-2010, 11:03) *
Högerklicka på bilden ... välj Öppna med
därefter ...välj Paint
välj Bild som du hittar i överkanten
där väljer du Ändra storlek/snedställ
där skriver du in exempelvis 30 i både vågrät och lodrät
klicka på OK
välj sedan Arkiv , Spara som då ser du bildnumret ... jag brukar skriva en bokstav efter
det så sparas både originalet och den mindre kopian.

Lycka till!

Tack snälla netha, men det är så jag har gjort, men när jag går in igen så är bilden fortfarande stor, fastän jag sparat. måste ändå gjort någe fel... ska prova igen. *river mitt hår* men tack alla som ger mig vägledning, det uppskattas.....smile.gif
mimmi 1
CITAT (Alba @ 27-07-2010, 10:34) *
Kan det bero på att det är olika operativsystem det Malcolm beskriver - vad har du ?

Jag har windows XP.

edit - såg nu att du har Vista

När du högerklickar har du kanske Microsoft Office Picture Manager - det kan man också använda.

Bilden öppnas och du kan högerklicka på den och välja Redigera bilder > ändra bildstorlek.
Glöm inte spara den nya bilden.
Kommer du ihåg att spara den nya bilden ?

Ja nu blev det flera svar från mig - kom på mer att skriva - hoppas något av dem hjälper.

Hej Alba... Tack för att du försöker hjälpa mej smile.gif
Jag har nu provat med Microsoft office piceture Manager... allt går bra, jag kan minska bilden, MEN därinne går det ju inte att spara ????? vad tusan gör jag för fel? spara och spara som är inte klickbara, alltså så där ljusgrå... jag fattar 0... confused.gif
malcolm
Det går bra att förminska bilder i paint, välj "spara som.." under arkiv och byt namn på bilden för att behålla originalet.
mimmi 1
Nuuuuuu jippi. äntligen! yahoo.gif Tänk att man ska vara så trög!! blush.gif

Tack tack alla för hjälpen! thanks.gif

Nu ska jag göra "mitt album" smile.gif
fuchsian
tack alla,

Det har varit mitt stora beskymmer, men får se om det funkar i min dator. tummenupp.gif F
malcolm
CITAT (Alba @ 27-07-2010, 10:34) *

Jag har windows XP.

Det kan skilja mellan XP och XP, Vista och Vista, beror alldeles på vilken version man har och nu menar jag inte Professional vs Home edition.

CITAT (mimmi 1 @ 27-07-2010, 13:58) *
Nuuuuuu jippi. äntligen! yahoo.gif Tänk att man ska vara så trög!! blush.gif

Tror inte alls att du är trög men du hade kanske lite otur när du tänkte. flirting.gif

Ser fram emot att få ta del av ditt album. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon