martin
Hej!

Jag har återigen köpt en ny gardenia med många fina skott som snart kommer slå ut och fylla lägenheten med väldoft. Tyvärr har jag aldrig fått en gardenia att hålla sig fin särskilt länge. Alla mina tidigare har sakta men säkert tynat bort. Hur gör jag för att få denna att trivas? Har hört att den bör vattnas med kalkfritt vatten - hur viktigt är det om man som jag bor i Stockholm (medelhårt vatten tror jag)?

Mycket tacksam för alla tips om ljus, vattning mm.!!
pejori
koka vattnet och tillsätt en halv c-vitamin till en liter vatten. duscha ofta och placera den i en stor ytterkruka med fuktig lecca i botten.
ljus placering. skyddas mot stark sol mitt på dagen.
martin
Tack för tipsen! Det där med C-vitamin låter spännande - vad är det bra för? Är det just gardenian som gillar C-vitamin eller?
kerstin z5-6
gardenia är en surjordsväxt som inte gillar kalk -jag planterar alltid om dem i torv grus-litevanligblomjords blandning
Svalförvaring är lika viktig o ljus
Så svalaste fönstret + tidigare råd
pejori
c-vitaminen neutraliserar kalken i vattnet.
funkar på rorodendron också. biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
lolo
Pejori - tack för tipset med c-vitamin!
/Ann-Louise i Lycksele
martin
CITAT
c-vitaminen neutraliserar kalken i vattnet.

Då funkar det kanske även med citronsaft / ättika / vinäger mm? Nån som har testat och kan tipsa om dosering?

/Martin i Vasastan
Barbera
Hej!

Kan man haka på några extra frågor här, kanske:
Det här med att spraya ofta, är det ett komplement till vattningen eller är det själva vattningen?
Och hur ofta ska man vattna?
Den skall vattnas uppifrån, är det inte så?

Hälsningar
Barbera
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon