September
Hej!
Jag undrar vad som hänt med min orkidé. Är det någon som vet varför den ser ut så som den gör? Ser ut som den fått en inflammation. Alldeles tjock på blomstjälken. Bör jag klippa av blomman?

Sen är jag inte så himla smart, så jag vet inte om det kommer någon bild på en blomma här ens. Men annars tror jag att det ligger en bild i mitt album. Om jag nu klarat det! crazy.gif

Cissan
ingrids
Det kan vara virus, och i så fall bör du ställa plantan i karantän, men vad jag läst tenderar virus att påverka mer än en blomma och eftersom det bara är den äldsta blomman som är missformad kan det vara en mekanisk skada, något med temperatur/luftfuktighet eller något annat som gick fel när just den blomman utvecklades. Om du vill vara på den säkra sidan, ställ krukan i karantän och se hur den utvecklas.
Åsa, mälardalen zon 2
Kan även vara en mutation, ibland blir det även fel i det genetiska hos växter, ibland blir det kul saker vi tar vara på typ brokbladighet och liknande.
September
Tack snälla ni! Nu har jag flyttat orkidén och så får jag se vad som sker.

Detta forumet är sjukt farligt! Jag har suttit här rätt länge och bara läst och sett på andra medlemmars inlägg smile.gif
Ranunculus
Kan det vara frö på gång?
Ulla
September
CITAT (Ranunculus @ 27-07-2010, 14:51) *
Kan det vara frö på gång?
Ulla

Frö? Tror du? Vet du vad jag ska göra då? Bara låten blomman vara och se om den blir en boll? Förlåt, detta är helt nytt för mig. Har haft denna sorten av orkidéer i många år, men aldrig upplevt detta tidigare. dunno.gif

Tack Ulla blomma.gif
Ranunculus
Låt den vara och se om det blir frö. Att så dem är nog betydligt svårare, det krävs sterila rör agar-agar och näringstillsats som ofta är specifik för varje art.
Jag fick frö på en doftranka en gång. Det växte ut en boll, i storlek och utseende som ett litet hönsägg. Ja sådde aldrig fröerna, men det var intressant att se hur det såg ut.
Ulla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon