AstaC
Jag har just varit i England och såg där en klematis (tror i alla fall att det är en klematis) som jag tyckte var SÅ vacker. Men vad är det för sort??
Mollis
Den är väldigt lik min viticella men min har mer klockformade blommor.
Kajsa

Här en bild av viticella, blomman har " ränder " på utsidan av blomman
blir en massa blommor, ljuvlig ! Tycker den liknar viticella
AstaC
Ja - den är lik, men inte riktigt. Men vad härlig den var den också!
Finns det olika varianter av den? Här är en närbild på blomman och också på bladen. Där var inte så mycket blad och det var flera klematis som växte ihop, men jag tror i alla fall att de här bladen hörde till den här klematisen.

Blomfrun
Ser mer ut som en clematis heracleifolia tycker jag. Den klättrar inte och finns tydligen i flera färger men den vanligaste är nog den blå färg som finns på din bild.
Monarda
Viticellan är annars en trevlig bekantskap. Satte min förra året bredvid ett körsbärsträd som den nu villigt svingat sig upp i och har denna säsong växt över fyra meter.
[attachment=53073:P7181343.jpg]

[attachment=53074:P7181344.jpg]
AstaC
Sökte lite på clematis heracleifolia men tror nog mer på viticellan. Vad är det för viticella du har Monarda?
Kajsa
Bilderna vi visar är viticella, den botaniska arten som är mamman till de förädlade sorterna i viticella gruppen. Växer vild i Spanien och Italien. Och den blir lätt 4 m !
Blomman är 3 - 5 cm med gröngula ståndare, zon 5 ! Jag är så glad i denna att jag har två st, en klematis helt utan bekymmer.

AstaC
Jag får nog ta och leta efter en eller ett par sådana. De var så fina.

Där fanns en dubbel också - den var också superfin.
Kajsa
Ser ut som Mary Rose, viticella. Har dubbla blommor i en blå/lila färg
Hade den många år sedan försvann den efter en vinter, en gammal sort.

Fråga hos Cedergren, dom har en massa klematis och postorder.
www.cedergrens.com
Finn Klematis
CITAT (Kajsa @ 02-08-2010, 12:25) *
Ser ut som Mary Rose, viticella. Har dubbla blommor i en blå/lila färg
Hade den många år sedan försvann den efter en vinter, en gammal sort.

Fråga hos Cedergren, dom har en massa klematis och postorder.
www.cedergrens.com

Hej!

Jag håller med Dej!

Finn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon