Ullet
Jag vill ha tips på perenner som både är marktäckande men också något högre, upp till ca 50 cm. Har ett stället som jag vill täcka med marktäckare, några något högre perenner o har en bollpil mitt i det hela. Skuggan är hela dagen till eftermiddagens slut men iom att vi har ganska ljust resten av dagen räknas det kanske till halvskugga? huh.gif Jag har tänkt mig jätterams, men mer då? Tips tas emot med öppna händer! biggrin.gif

Ulrika J
Helen i Piteå Zon 5
Du kan ha tex. Hosta, Trolldruva, Bergenia, Julrosor, Sommarvivor, Ormbunke, plymspirea (2m) Nysrot, m.m. /Helen
kerstin z5-6
Alunrot -Heuchera -fiins i oootrooliga färgnyanser nu från vitvariegerat till Svart !-över silver o guld, Hosta , Tolvgudablomma ,mm mm
Eva i Skåne
Jag vet inte om fänrikshjärta är härdig uppe hos er i norr, men annars brer den sig gärna ut sig. Har skira blad och blommar med rosa eller vita små blommor nästan hela sommaren.
Ullet
Jag tackar för svaren. Alunrot lät spännande o bryta av lite med en Hosta är inte helt fel smile.gif fänrikshjärtan går bra, trolldruva kan jag inte då jag har en handikappad son som inte så enkelt kan hålla isg ifrån saker så det är bäst att ta det säkra före det osäkra. Helleborus, går det bra här? * ohmy.gif det var en positiv nyhet. Ska kolla upp dom andra ni nämnde o se om jag inte hittar mer att plantera. biggrin.gif Tack så mycket, kommer nån på nåt mer så är alla förslag bra att ha.
Helen i Piteå Zon 5
kom även ihåg Hasselört, Penningblad, Skuggröna, Ormöga, Sockblomma, Revsuga, Lungört, Dvärgastilbe, Astilbe, Myskmadra, Knippgentiana, Akleja, Rosenplister, Tjärblomster, Praktbetonika, Tolvgudablomma, Kaukasisk förgätmigej, Fotblad, Grönlilja, Gillenia, Parasollblad, Silverax, Löjnantshjärta, Rodgersia, Violruta, de flesta av ovan nämda har jag i mina rabatter. /Helen
kerstin z5-6
ja helleborus går bra tongue.gif
Lars
Kerstin!

Är det några särskilda arter/sorter av Helleborus som går bra? Är sugen på Helleborus purpurascens och niger så klart. Hur vill de växa, och i vad?

hälsn Lars
kerstin z5-6
jag har bägge i svalt men inte blåsigt halvskuggigt läge -upphöjd bädd som inte är sur utan mer neutral jord
Niger envisas med att blomma med väldigt låga blommor -korta stjälkar
P. har ännu inte blommat och Hybriden Red Lady är jättefin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon