lenamarita
Hej
Jag planterade en ros som heter "Frulingsduft"pimpinell. Den har inte blommat i år, satte den i höstas.
Planterad efter alla konstens regler ,djup. Alla grenar utom den sista "lilla lilla"
har vuxit ut ovanför jordytan.
Det har kommit blad med 5 flikblad på och blad med 7 flikblad på och de växer på samma gren.
Den första grenen ,som kom på plantan, är mörkare och har få taggar på och det kom en ros på den. Sedan har följande grenar varit ljusare gröna och taggigare och inga rosor.
MEN de sista grenarna växer på den första grenen som växte ut och den växer ovanför ev. ympningsställe.
Ingen av de beskrivna nya grenarna har kommit från under jordytan.
Konstigt för de senare grenarna skulle kunna vara rotskott, men de sitter alla på samma grenutväxt.
OCH det har kommit en liten liten ny gren från under jordytan där det bara växer blad med 5 flikblad på bladen och de bladen är mörkare.
Vad tror ni? Ska jag klippa bort de utväxter som liknar rotskottsgrenar?
De växer på den gren som växte ut först på rosplantan.
Beter sig Pimpinell-rosor så här? Blandar olika utseende på blad och grenar?
Tacksam för hjälp av er andra här på forumet.
Hälsningar Lena i Skåne
svennis
Det är nog bara en ny gren som kommer lite långt nere.
Tror du att det är rötter på den grenen?
Trevligt att ni håller igång här med frågor.
Frulingsduft blommar på gammal ved, försök att inte klippa den till våren
hittade en bild o en på Poppius
Frulingsduft
.
Fruhlingsduft.JPG
poppius

poppius.JPG

Ezereht
Snygga bilder biggrin.gif

Jag har inte just den pimpinellen, men dom andra jag har fungerar så, dom blommar på förra årets grenar. Årets grenar som kommer är ljusgröna eller till och med aningen röda, med färgglada taggar, ganska upprättväxande, inga blommor. Året efter mörknar dom, förvedas lite och blir gråare, taggarna svartare, och hänger mera, samt får blommor. Efter blomningen hänger dom ännu mer (har varit tyngda av blommor och är inte lika saftspända som baby-skotten).

Låter inte det lite som dina? Jag skulle inte klippt i alla fall, utan avvaktat och sett. Blommar dom sen med olika blommor då vet du ju (nästa år alltså).
tvilling77
Jag lånar tråden lite! Det kommer en ny gren från min William Baffin, alltså från under jordytan...ska jag låta den vara kvar?
Ezereht
Det tycker jag, avvakta. Rotskotten brukar inte komma så snabbt heller, din är väl ganska nyplanterad.

När min John Cabot började komma igång och växa kom en tjock jättetaggig gren bland alla dom andra "inte så taggiga" något veka grenarna. Då trodde jag det var ett rotskott men det var det inte, det var väl en sån "klätterros-stam" som kom, och från den har det kommit massor av sådana blombärande vekare grenar sen.

Du kan ju gräva ner tills du hittar ympstället och se om grenen kommer därifrån eller ovanför, men det är ganska jobbigt, och svårt att se. Men du kan försöka.
tvilling77
Det ser ut som du beskriver det...så jag tror jag avvaktar! Ja han är ju väldigt nyplanterad!
Förresten..kollade min Aicha idag och kan du fatta, det kommer minsann en blomma!!!! yahoo.gif Trodde att hon bara skulle växa i år!
Kajsa
Kul och Aicha kommer med enstaka blommor om sen sommaren är varm !

Rotskott, är samma ros som mamman det syns fort, man kan ju lugna sig och plantera dom på annat ställe, till hösten när det är fuktigt, eller nästa år.

Vildskott, tokväxer snabbt och ser inte ut som den äkta.
tvilling77
Ja jag ska hålla koll på det där och se hur det ser ut.....
kerstin z5-6
Är din Baffin rotäkta?
tvilling77
Ja Kerstin, det ska den vara! :-)
kerstin z5-6
Tvilling/I så fall är allt som kommer rotäkta skott dvs detsamma som rosen-baffinskott alltsåsmile.gifÄver om de kommer underifrån jorden...
tvilling77
Okej, så då är det bara att behålla då? :-)
kerstin z5-6
Javisst-detta är ju en av fördelarna med just rotäkta rosor
1. Allt som kommer upp är den äkta rosen, i kall zon kan den alltså både växa till sig på bredden-(via nya skott fr marken + det ovanjordiska
2.Fryser allt ner till marknivå kan den relativt snabbt komma igen via sina rotäkta underjordiska delar
3Rotskotten kan när du har nog-grävas upp flyttas o bli en ny ros

fast allt förutsätter att du verkligen har en rotäkta W. baffin
tvilling77
Okej men vad bra! Då får vi hoppas att den verkligen är rotäkta då! tongue.gif
lenamarita
Hej
Tack Svennis och Ezereht för era svar. Jag visste inte att den blommar på förra årets grenar. Jag hade tänkt att klippa ner rosen till våren. Den har blommat med en ros antagligen på en gammal gren, den ser ut som ni beskriver en fjorårs. Jag väntar och ser fram emot fler rosor.
Hälsningar Lena i Skåne.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon