Jag har aldrig haft problem att få mycket squash men i år är det hopplöst. De få frukter jag får börjar gulna och blir mjuka längst ut ganska snart efter det att den börjat växa. Jag tar bort blomman så fort den vissnat eftersom jag läst att frukten kan börja ruttna om blomman sitter kvar för länge. vad kan detta bero på? Vattnar jag för lite? Är det näringsbrist?
Åsa, mälardalen zon 2
27-07-2010, 15:49
Troligtvis dålig pollinering eller det faktum att du tar bort blommorna. När blomman blir dåligt pollinerad brukar frukten växa lite och sedan ruttna.
Är det dåligt med insekter kan man själv gå runt och pollinera blommorna + plocka inte bort blomman förren frukten verkligen satt fart att växa så man är säker på att pollenkornen har växt in i själva frukten och befruktat själva fröämnena.
Tack, då ska jag inte vara lika snabb med att ta bort den vissnade blomman!
emmsing75
27-07-2010, 20:09
Hade precis samma problem förra året och svaren jag fick på min fråga då var dels att gödselvattna och att pollinera blommorna genom att peta runt lite i alla blommorna lite då o då så att det spreds pollen från blomma till blomma. Jag lydde båda råden så jag vet egentligen inte vad det var som hjälpte men squashen slutade ialla fall att ruttna, min känsla var att det var gödningen som gjorde susen men det vet jag som sagt inte säkert. Lycka till!
Det är dålig pollinering. Tag en hanblomma, plocka av den tunna blomdelen och liksom "mula" honblommans pistill med hanblomsståndaren. Så brukar det bli bra frukter. Det blir ju många hanblommor så man har ju råd att ta en o annan även ifall man vill steka blommorna och äta dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.