|
Hejsan! Jag har nyligen fått reda på att jag är gravid Är jättelycklig för detta, men som vanligt har jag lite krämpor så här i början: Illamående, halsbränna, eksem, trött osv. Så tänkte jag att det kanske finns nåra bra växter som man kan använda för att motverka vissa av dessa krämpor.... Någon som vet? //Nina
Louise i Göteborg
20-01-2004, 15:25
Vet inte, men ät inte för mycket basilika. Normal kryddningsnivå är inget farligt men stora mängder pesto skall undvikas. Basilika (i jättedoser) användes fordom som fosterfördrivande drog.
Åkej, det e ju väldigt bra att veta! Tack //Nina
kryddan
20-01-2004, 16:11
Vet inte om det hjälper mot gravillamående men ingefära dämpar annars illamående rätt hyfsat. Jag brukar köpa en påse kanderade ingefärsbitar och ha i handväskan eftersom jag blir åksjuk stup i kvarten.
Kan man köpa det i de flesta affärer?
//Nina
Hallonbladste under slutskedet lär vara bra. Stimulerar tydligen oxytycinet, mjölkstimulerande alltså...slå på "hallonblad" +gravid, eller liknande på nätet så får du veta mer...det har använts av barnmorskor i alla tider. Nina, kolla noga upp detta med ingefära...  Det ringer nämligen en liten, liten, liten varningsklocka i bakhuvudet, - "har inte jag hört något om det...?" Jag kan naturligtvis ha HELT fel - men kolla en gång för mycket än en för litet! Annars finns färsk ingefära ofta i välsorterade livsmedelsaffärer eller i asiatiska affärer. Mot nästäppa kan man använda japansk pepparmyntsolja. Det gjorde jag när jag väntade... Visst funkar nezeril bättre, men det kan man ju inte gå på i nio månader... Man luktar alltså på oljan, det kan lätta på täppan litegrann. Köpte också något på Apoteket som jag tror heter Renaissance, eller så....koksaltlösning på "nezerilsprayflaska" - helt ofarligt. Jag har faktiskt en hälsobok för gravida, med tips om örter och annat...NÅGONSTANS i min vilda röra! Lovar att återkomma när jag hittar den! Sanna  Grattis förresten!
Hej Sanna! Tack för dina tips, jag fick order av min barnmorska att använda Rennesans eftersom jag blivit beroende av nezeril, och jag tyker att det funkar ganska OK än så läge Jag har en bok om örter hemma, där står det vad dom olika örterna e bra för, kanske hittar men några roliga grejjer där? När har erat illamående å trötthet gått över när ni har varit gravida? Hoppas att det är snart! Tack för gratulationerna! Mvh Nina
kryddan
21-01-2004, 09:25
CITAT (Nina S @ 20-01-2004, 16:23) Kan man köpa det i de flesta affärer?
//Nina Jag brukar köpa det på det lokala ICA - brukar finnas en hylla med diverse nötter, torkade frukter och sådant. Men som sagt, jag vet inte hur det funkar i kombination med graviditet - det är nog bäst att göra som Sanna säger att kolla upp det ordentligt.
Hej igen! En länk om graviditetsillamående och ingefära: Tryck här! Det verkar ju vara jättebra ju, så jag hade alltså fel! Kanderade ingefäratabletter som kryddan tipsade om verkar ju dessutom vara smaskiga. Du undrade hur länge vi var illamående...? Ehh...vill inte göra dig nedslagen...och kanske efterkonstruerar jag...men...i princip hela graviditeten!  Det blev dock bättre och bättre, värst i början alltså. Men det här vet du förstås. Allas havandeskap är helt olika. En del går bara runt och skiner som små solar och är vackrare än någonsin och mår bättre än de någonsin gjort! Jag tillhörde inte den kategorin. Mot morgonillamåendet körde jag det gamla kextricket brevid sängen. Fast jag åt finn-crisp istället. La brödbiten så tillgänglig att jag knappt behövde röra mig för att komma åt den. Om man försiktigt knaprar i sig den innan man kliver upp och innan kroppen vaknar kan man ibland mota undan illamåendet. Hade också ett glas kokt, avsvalnat vatten brevid sängen, som jag drack i små klunkar. (Jag drack inte sängen i små klunkar, nej...) Varför det skulle vara kokt har jag ingen aning om. Det var min mammas "mirakelkur"... Lycka till! Sanna
Mådde jag illa? Ja det gjorde jag nog... fast det var nästan bara om jag blev hungrig. Äpple - helst sånt där syrligt plastgrönt Granny Smith - funkade bra att mota illamående med. Andra syrliga saker som citron och syrliga karameller var också helt ok!
Att ha något litet bredvid sängen eller att kommendera ut "guben" i köket att hämta något på morgonen är jättebra!
Grattis Nina, så underbart  lite avundsjuk blir jag faktiskt (fast jag har slutat med sånt, 4 räcker) Hör till dom där som går och skiner som en sol när jag är gravid  fram till sista månaden med halsbränna och foglossning Mot halsbränna käkade jag rå potatis när jag fick slut på Gavisconet
*Felix matte*
21-01-2004, 21:15
Grattis Nina! Både till den väntade bebisen och rökstoppet Illamående hade jag bara med nr.3 av fyra och den försvann efter ca 3 månader.
kryddan
21-01-2004, 21:37
Så bra att ingefäretipset inte var helt på tok!  Då vet jag ju vad jag ska ta till om det skulle bli så turligt att jag blev gravid någon gång.. Tills dess suger jag krampaktigt på mina karameller medan jag vaggar fram på den eländes tunnelbanan
...eländes tunnelbana var ordet... När man står där i morgonrusningen, formligen intryckt i vagnen, tätt ihopkletad med en massa andra genomförkylda, sura, blöta, glåmiga, stressade och trötta människor, då känner man att man får en ganska bra bild av hur motsatsen till Himlen ser ut... Usch, Kryddan! Varför bor vi i den här staden egentligen? Jag vet...svaret får vi i sommar när man "sakta går hem genom stan..." Sanna
Hannele
22-01-2004, 09:05
Grattis! Vanlig Rosenrot i tablettform från häsokostaffären är ok. Själv var jag galen i persilja, kunde sitta i bussen och tugga på en kvist... som en annan kossa. Gôrdyrt var det den vintern, när all persilja förfrusit året innan...
kryddan
22-01-2004, 10:13
CITAT (sanna @ 22-01-2004, 00:12) ... Usch, Kryddan! Varför bor vi i den här staden egentligen? Vet inte om jag ska vara ärlig  Eller jo - för att kärleken fanns här, annars hade jag nog aldrig övergett västkusten Fast jag möter väldigt lite förståelse från mina vänner som alla hävdar att "Stockholm är ju så vackert". Och det är det ju - men man tillbringar ju liksom mest tid på de inte så vackra platserna: tunnelbanan, jobbet, osv osv.... Om man bodde och jobbade på Djurgården eller nånstans ute i skärgården skulle jag glatt hålla med!
Inger Ö
29-01-2004, 19:03
GRATTIS! Jag tyckte att gurka funkade bra mot illamåendet, helst skulle den vara skivad  fråga mig inte varför?? Annars tyckte jag att ramlösa eller liknande var bra också, speciellt på slutet då jag hade lite halsbränna. Mådde fö. oförskämt bra under alla 3 graviditeterna. Fast det är klart... man glömmer lätt svullna ben med myrkryp, tung andning, halsbränna och illamående... det är ju liksom värt det
Grattis! Vissa örtkryddor ska man undvika att äta mycket av - isop till exempel. Jag måste alltid fråga om någon är gravid när jag bjuder på mat, för här kryddas det i mängder från kryddspiralen.
MadeleineB
29-02-2004, 15:36
[QUOTE]Fast jag möter väldigt lite förståelse från mina vänner som alla hävdar att "Stockholm är ju så vackert". Och det är det ju - men man tillbringar ju liksom mest tid på de inte så vackra platserna: tunnelbanan, jobbet, osv osv.... Om man bodde och jobbade på Djurgården eller nånstans ute i skärgården skulle jag glatt hålla med! [QUOTE] Ja, jag har själv bott i Stockholm i massor av år och tycker precis allt det där. Men nu har jag tagit mig i kragen och flyttat till Österlen, det är som att komma till paradiset på jorden...Men Stockholm är underbart att komma till. Som turist! Då upplever man allt det där vackra, och slipper köerna, tunnelbanan, pendeln och all stressen vid tider då det är som värst. Nu ville jag börja med att säga GRATTIS NINA! Vad härligt! Hoppas att du är som de ALLRA FLESTA gravida, så att illamåendet går över så där i tredje månaden. Jag var inte det, men jag hörde till undantagen, det gör säkert inte du! Men när det gäller örter: Hallonblad skrev någon redan om. Det stämmer att de påverkar oxytocinet. Men örtte på hallonblad är något som alla kvinnor har nytta av, för det har positiv inverkan på så mycket som rör oss. Det innehåller vitaminer och mineraler som hjälper efter kraftiga menstruationer, och över huvud taget är bra för oss. Men som allt annat gäller förstås: inta det i måttliga mängder! Nästan allt vi stoppar i oss, blir toxiskt i för stora doser. Så drick ditt hallonbladste på eftermiddagen och kvällen, tex, och känn att du blir litet piggare. En viss inverkan på graviditetströttheten har det nog. Men den lär väl tyvärr inte försvinna helt... Håller tummarna för dig och ska kolla i mina örtaböcker efter mer som har med graviditet att göra. Här får du en länk också, till en bra, intressant och vettig sajt i Ontario, som drivs av en mycket intressant kvinna som jag har träffat, men inte kommer ihåg vad hon heter. De har en egen vinkling på saker och ting, så man blir tvungen att tänka till själv och kanske ifrågasätta ett och annat. Men givetvis får man ta det de skriver med en nypa salt och använda sitt sunda förnuft. Man håller inte med om allt men man får sig en tankeställare. De har också "The Mother Tea Company" som började sin bana med just hallonbladste, det var därför jag kom att tänka på dem. Deras tidning är dessutom ROLIG, vilket man inte kan säga om många tidningar för och om graviditet. Vill man inte prenumerera på tidningen, kan man ju alltid ta sig en titt på själva sajten, nu äntligen kommer jag till länken: http://www.compleatmother.comNjut och fundera! Och må riktigt bra, prata med din baby och smek den genom magen så får ni bra kontakt redan från början. Och glöm inte lilla vaggvisan! Ha det jättebra! Och njut av graviditeten. Det kan man, även om man spyr varenda dag, hela tiden. Som jag gjorde med mina tre! Kram från MadeleineB
Hej Nina och stort GRATTIS!!! Jag väntar också barn, i augusti, så då är vi 2 med mage här (kanske finns det fler?)! Jag har just blivit av med det värsta illamåendet (hoppas jag i alla fall), det gick över i v17, precis som förra gången jag var gravid (har en pojk född 02 i maj). Vilken vecka är du i? Jag är inte så bevandrad i örter och naturliga kurer så jag bad farbror doktorn om hjälp mot illamåendet; jag kunde knappt röra mig utan att hulka och tyckte att det var pest att finnas till, samtidigt som jag var mammaledig och skulle springa efter en sprallig 21 månaders - det gick inte ihop alls!! Jag tog en Lergigan Comp till natten, sedan hjälpte den hela nästföljande dag, en tablett räcker om man gör på det viset. Gjorde likadant när jag väntade sonen under den värsta illamåendeperioden. Lergigan är väl beprövat och ofarligt för fostret. Det är ju ingen naturmetod, men det fungerar bra! Postafen (åksjuketabletter) rekommenderas ofta och ingefära också, men det hjälpte inte mig. Annars tuggade jag salta kex och drack vatten med citron i. Hoppas att du lyckas bli av med illamåendet!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|