KalleStripp
Jahapp, två år i rad då grönsakerna inte kommer som jag önskar. Men skam den som ger sig! smile.gif
Jag funderar på att så lite nu på sensommaren istället för att ge det en chans till. Snälla, ge mig förslag på idiotsäkra grönsaker att så. (Om det nu finns sådana g.gif )
Jag funderar på salladskål och senapsspenat (ska göra en fröbeställning från Impecta). Vad tror ni?

Att så persilja och morot på hösten -någon med erfarenheter?
buffy
Persilja går ju bra, den övervintrar gärna. Salladskål är, som all kål, attraktiv för rapsbaggar o annat mög, så den är inte helt lätt. En idiotsäker grönsak är rättika, den kan man så nu. Mangold också.
Åsa, mälardalen zon 2
Höstsådd av persilja och morot brukar betyda att man sår precis innan tjälen går ner i marken och sedan gror fröerna till våren och det brukar funka utmärkt även dill och liknande funkar att så vid samma tid, glöm bara inte bort till våren vart du sådde.
Christa
CITAT (KalleStripp @ 27-07-2010, 22:16) *
Jahapp, två år i rad då grönsakerna inte kommer som jag önskar. Men skam den som ger sig! smile.gif

Vad är det du sått som inte blivit så bra? Om det hänt flera gånger så gäller det ju att lura ut vad som kan göras bättre. Jag har odlat i många år så kanske kan jag bidra med något om du berättar lite mer om vad du sådde och hur du förberett jorden.

Ibland kan man helt enkelt ha vattnat för lite under groningstiden.
KalleStripp
CITAT (Christa @ 29-07-2010, 13:25) *
Vad är det du sått som inte blivit så bra? Om det hänt flera gånger så gäller det ju att lura ut vad som kan göras bättre. Jag har odlat i många år så kanske kan jag bidra med något om du berättar lite mer om vad du sådde och hur du förberett jorden.

Ibland kan man helt enkelt ha vattnat för lite under groningstiden.

Sallad, spenat, portlak, dill och rädisor har inte fungerat i två somrar. Brytbönor gick bra förra året men inte i år.
I år har har jag gödslat bättre än innan (jag kommer inte ihåg vad det var för gödsel, tror det var höns. Jag grävde också ner kompostjord) , men kanske vattnade jag för lite? Har du fler tips?
Christa
CITAT (KalleStripp @ 31-07-2010, 23:23) *
Sallad, spenat, portlak, dill och rädisor har inte fungerat i två somrar. Brytbönor gick bra förra året men inte i år.
I år har har jag gödslat bättre än innan (jag kommer inte ihåg vad det var för gödsel, tror det var höns. Jag grävde också ner kompostjord) , men kanske vattnade jag för lite? Har du fler tips?

Grodde de inte eller vad hände?
KalleStripp
Nja...det grodde ganska dåligt, och de som kom upp var små och taniga.
Åsa, mälardalen zon 2
Det kan ju även hända att du sått vid fel jordtemp de första vill ju ha ganska svalt i marken så de sår man tidigt (inte under sommarvärme), bönor däremot måste ha minst +15C i marken och när det inträffar beror på väderleken ibland är det inte så varmt förrän framåt juni.

Dill är en kinkig gröda som avskyr många olika slags jordar, man kan testa slänga ut frön lite överallt och se vart den trivs.

+Vatten kan vara en brist ifall det gror dåligt det måste vara jämn fuktighet hela tiden medans plantorna gror + växtföljd är ofta ganska viktigt.

Även för mycket gödning kan få fröerna att gro dåligt, hönsgödsel kan vara ganska starkt så har man slängt ut lite för mycket sånt så kan det ju även påverka.

Eller så har du samma problem som jag har, Harkrankslarver angry.gif de käkar glupskt i sig frön och rötter på små nygrodda plantor, det har tagit många timmars rotande under de vissna plantorna men jag har dödat massor av larver.
BeaW
Åsa - kan det finnas något "enkelt" sätt att bekämpa dessa larver? Typ nematoder eller nåt sånt "ogiftigt"? Annat än gräva och svära som en dåre ranting.gif ?

Kalle - kanske du har mycket sand? Jag har ren sand och jag får vattna, vattna och åter vattna för att något skall gro här.
Potatis är en höjdare i sand faktiskt, minsta lilla regnskur och den tittar snällt upp. Klart att dom blir inte så stora om man låter dom torka, men nog blir det potatisar i alla fall! Fast det blir ju först nästa år... g.gif sockerärtor är snabba och tål några frostgrader oxå, dom gror snällt även om det bara är +5 grader i jorden. Dom har heller inte något emot sand och stärker fort ens självförtroende...

Håller med Åsa om dillen - den växer tame f-n aldrig där man tänkt. Numer har jag alltid kvar ett gäng med dill som får gå i frö där den står och nästa år kommer den snällt upp på nya ställen. Sen brukar jag för säkerhets skull kasta ut en par nävar över både potatis och andra grödor, om inte annat är dom skulpturala där dom står.

Lycka till i fortsättningen!
Åsa, mälardalen zon 2
Det finns bakterier (Vectobact) man kan vattna ut i sept-okt mot harkrankslarver, men 680kr för en förpackning tyckte jag var lite väl häftigt (den räcker dock till hyfsat stor yta), jag har bara ett litet pytteland så jag rotar igenom jorden + jag kan så lite extra frön.
Christa
Jag har haft tjocka mörka larver som ätit på lite av varje. Kan det vara harkrankslarver? Varje gång en planta har vissnat har jag försiktigt grävt upp larven och haft ihjäl den. Har också grävt ganska mycket i jorden på våren och plockat bort alla larver. I år har de inte förstört särskilt mycket. Är harkrankslarver ca 3 cm långa och ganska tjocka och mörka?
KalleStripp
Tack för alla svar! Jag ska försöka igen nästa år med alla era tips i tankarna! yes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Christa @ 08-08-2010, 20:32) *
Jag har haft tjocka mörka larver som ätit på lite av varje. Kan det vara harkrankslarver? Varje gång en planta har vissnat har jag försiktigt grävt upp larven och haft ihjäl den. Har också grävt ganska mycket i jorden på våren och plockat bort alla larver. I år har de inte förstört särskilt mycket. Är harkrankslarver ca 3 cm långa och ganska tjocka och mörka?

Ja de kan vara uppåt 3cm men de kan ju såklart vara mindre också de är ju inte stora när de föds.

http://www.lawnsmith.co.uk/images/cms/220%...er%20Jacket.jpg

http://www.thegardenersalmanac.co.uk/Data/...atherJacket.jpg
akagebeck
Min dill grodde och växte finfint i år, och då hade jag hälften kogödsel och hälften E-jord från Hasselfors i mitt land.

/Anna
Christa
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 09-08-2010, 08:42) *
Ja de kan vara uppåt 3cm men de kan ju såklart vara mindre också de är ju inte stora när de föds.

http://www.lawnsmith.co.uk/images/cms/220%...er%20Jacket.jpg

http://www.thegardenersalmanac.co.uk/Data/...atherJacket.jpg

Jajamän, där har vi den lilla tjocka gynnaren! Sedan jag blev varse att den är så glupsk så har jag dock lyckats hålla dem i schack genom att plocka bort dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon