caledonia
Har tyvärr ingen bild på detta men ska försöka beskriva så gott det går.

Igår hittade vi ett "ogräs" bland hallonbuskarna som såg misstänksamt likt ut som blommor på tex en paprika. Dock så var stjälken relativt tunn. Blommorna var vita och ca 1,5 cm i diameter. Bladen var ganska stora, ca 10 cm långa. Jag odlar själv paprika i kruka och de ser något annorlunda ut. Dessutom har dessa kommit mitt i en hallonbuskträdgård, inget sådant är planterat där.

Någon som har en aning vad det är? Vi har låtit en stå kvar för att se vad det kan bli, men den verkar rätt sen så det tar nog ett tag innan nåt händer. Ska se om jag ev kan ta en bild nästa gång jag är där!
Piccante
Hur är bladformen, är de som paprika hjärtformade och hela eller flikiga? Har du möjlighet att ta ett foto så är det mycket enklare att artbestämma.
Åsa, mälardalen zon 2
Kanske det är nattskatta el liknande det är ju inte ett ovanligt ogräs och det är en släkting till chili/paprika
Mentha-Arvensis
Nattskatta Bärskatta Tomat Potatis Paprika Chili alla ingår i samma familj det finns fler,
men troligen är det natt eller bärskatta.
Christa
Växer den som en planta eller som en slingerväxt?

Om den tillhör potatisfamiljen och det blir bär på så tänk på att de är giftiga och kan locka barn att smaka.
caledonia
Tack för era svar!

Ska försöka ta en bild, men det blir nog först till helgen det kan hända.

För att svara på frågor:
Bladen är stora, i stil med paprika. Blomman hänger på en stjälk väldigt likt paprika. Endast en blomma "åt gången".

Den växer som en planta, de vi tog var ca 40 cm höga.

Men jag ska dit och kolla snart igen wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon