Malin_MeL
Här har vi inte haft den värmebölja som jag förstått att många delar av vårt land haft.

här har jag rätt stor skörd av växthustomaterna och de som står ute mot södervägg, friland är på god väg.
iår skulle jag nog ändå säga att södervägg ute verkar vara vinnaren, det kanske har varit lite för varmt i växthuset iår, trots att det är öppet så mycket det går. de ger frukt, men plantorna som står ute ser mycket finare ut! och så har de mycket mer kart på sig.

jag odlar på friland för första gången iår och där har inget mognat ännu, men det verkar bli en hel del!
blomkronan
Här är det helt sjukt!!!
På friland har det mognat... medans i växthuset växer planterna till monster... utan mogna frukter.
[attachment=52917:mogna_tigerella.JPG]
Här är mina mogna tomater på friland biggrin.gif
ingrid fuxwall
Har inget växthus i år men det växer på friland. Ännu har vi ju bara ätit två mogna tomater men det lär bli fler
kulnog
Har skördat en gul cherry än så länge, har galet många gröna tomater på alla plantor och mängder av blommor. Funderar på om jag ska börja toppa för att de ska hinna färdigt. Odlar på balkong. Zon 3 tror jag.
Lindzy66
Samma här tre monsterplantor med massa gröna tomater på , odlar oxå i växthus..
Har avnjutit 6 körsbärtomater hittils naughty.gif
caledonia
Än så länge är de flesta av mina tomater gröna. Dock såg jag en som blivit orange, så de verkar vara på gång!
Jag har mina på friland mot södervägg i zon 1. 5 olika sorter, olivtomaten har kommit igång snabbast.
officinalis
Ser helt okej ut på tomaterna. Men Stupice har fått pistillröta. Kan ha med jordblandningen att göra (blandat själv till tomaterna), klimatet på balkongen och för kraftig vattning.
Stupice fir tree ser riktigt fin ut, men tomaterna är sega med att mogna.
blomkronan
Jag måstee få visa mina monster..

Här måste jag gå fram med lien... giggle.gif
[attachment=53424:tomat_i_soffan.JPG]

Jag satte nog för många planter på för liten yta sleep.gif
[attachment=53425:monster2.JPG]

Picknickstomat från impekta
[attachment=53426:Picknicktomat.JPG]

Piennolo tomat (utrotningshotad sort från italien)
[attachment=53427:Pionno.JPG]
Det roliga med denna sort är att den kan hålla i flera månader. Tomaterna hängs upp (hela klasen) i taket i köket och plocka sedan efter hand tomaterna, långsamt kommer tomaterna skrumpna utan att förstöras. Hemligheten är det tjocka skalet.

Det ska bli så spännande att få smaka av dom snart smile.gif
officinalis
Picknicktomaterna såg märkliga ut!
Vad är det för tagetes du odlar? Den ser småblommig och fin ut
blomkronan
CITAT (officinalis @ 07-08-2010, 13:36) *
Picknicktomaterna såg märkliga ut!
Vad är det för tagetes du odlar? Den ser småblommig och fin ut

Det är kryddtagetes, nackdelen med den är ju att den blir så stor... men jätte fin i hop med andra blommor.
Jag har några små tagetes "vanliga" oxå i växthuset, det blir att hålla sig till dom nästa år.
En fördel jag upptäckt med kryddtagetesen är att sniglarna låter den vara smile.gif
officinalis
Jaså? Det gäller inte sammetstagetes i alla fall
rosita
Här har vi skördat tomater i växthuset sedan midsommar. På friland odlar jag Oregon spring och 5 plantor står i landet och har minst 5 kg stora tomater som håller på att mogna, förra veckan plockade jag 1 kg. Invid husväggen står 4 likadana plantor till, men de frodas inte riktigt lika mycket. Oregon spring fryser jag in för vinterns behov, de går att skala utan att skålla dem först.

Ampeltomaten 'Thumbling tom' blev inte så bra i år; fula plantor och inte mycket frukt.
EKLO
Jag odlar fyra plantor på friland. Förr om åren har jag alltid haft problem med att få dem att mogna, men i år tror jag det ska lyckas. Satte ett sånt där "kompostgaller" runt bädden, och svepte in det med täckduk. Den värmen har varit toppen tror jag, och jag tror att fukten stannar längre ... hur som helst ska jag göra så även nästa år.

Nackdelen med denna enkla konstruktion visade sig vara att det är krångligt att komma åt att tjyva - nästa år måste jag hitta ett lätt sätt att öppna en av "väggarna".
Anja Danmark
CITAT (EKLO @ 08-08-2010, 10:23) *
Jag odlar fyra plantor på friland. Förr om åren har jag alltid haft problem med att få dem att mogna, men i år tror jag det ska lyckas. Satte ett sånt där "kompostgaller" runt bädden, och svepte in det med täckduk. Den värmen har varit toppen tror jag, och jag tror att fukten stannar längre ... hur som helst ska jag göra så även nästa år.

Nackdelen med denna enkla konstruktion visade sig vara att det är krångligt att komma åt att tjyva - nästa år måste jag hitta ett lätt sätt att öppna en av "väggarna".

Pas på med at holde for meget på fugten - dine planter kan blive angrebet af skimmel (gråmögel), hvis de ikke kan slippe af med fugten. Du bør nok pakke dem ud nu, så du kan få glæde af dem så længe som muligt.
EKLO
CITAT (Anja Danmark @ 08-08-2010, 16:19) *
Pas på med at holde for meget på fugten - dine planter kan blive angrebet af skimmel (gråmögel), hvis de ikke kan slippe af med fugten. Du bør nok pakke dem ud nu, så du kan få glæde af dem så længe som muligt.

Tack för rådet!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon