pikelocator
28-07-2010, 08:04
Hej alla!
För några veckor sedan började mina gurkors blad gulna nerifrån och uppåt på plantan. Något gör jag bevisligen fel. De har gett mycket frukt i sommar men nu märks det att de inte har det så bra.
Går det att komma tillrätta med redan i år?
Jag har duschat bladen både på under och ovansidan utan framgång. Jag brukar endast vattna på morgnar för att plantan inte ska behöva stå för länge i vatten under natten.
Titta gärna på fotona och svara. Tack på förhand
Åsa, mälardalen zon 2
28-07-2010, 08:19
Om det är de nedersta bladen kan det ju vara naturligt, bladen håller inte i evighet så de äldsta bladen brukar vissna bort efter ett tag då de är utslitna. Är det många blad som ser ut sådär så kan det även vara näringsbrist det går ju åt ganska mycket näring i tillverkningen av frukter.
pikelocator
28-07-2010, 10:29
Hej igen.
Hoppas det är näringsbrist! Har fyllt på med kogödsel i hela växthuset nu.
Faktum är att när jag tittar noga på bladen ser jag att vissa blad, inte alla, har fin, fin typ spindelnät vid kanterna. Är det spinn isåfall? Vad gör man då?
Tack för svaret förresten
Åsa, mälardalen zon 2
28-07-2010, 13:49
Om det finns nät på så kan det nog vara spinn också och det är i stort sett omöjligt att bli av med. Det finns ju bara ett medel i handeln och det får inte användas på ätliga växter. Regelbunden duschning kan ju minska ner angreppen men helt får man ju inte bort dem + man kan behöva tvätta växthuset väl i höst för att minska ner antalet dvalhonor som kan övervintra.
Bitta98
28-07-2010, 18:39
Det finns ju rovspindlar att köpa, de fungerar utmärkt för att bekämpa spinn. Har haft problem med spinn i mitt växthus men sedan jag började att sätta ut rovisar har jag inga problem längre. Brukar sätta ut i förebyggande syfte i början mitten av juli.
CITAT
Brukar sätta ut i förebyggande syfte i början mitten av juli.
Du hade nog tur med tajmingen, man kan inte sätta ut rovkvalster innan dom har nåt att käka på
pikelocator, du kan beställa Spinnrovkvalster från www.nyttodjur.se
Bitta98
31-07-2010, 12:37
Det finns ett rovkvalster (Amblyseius californicus) som klarar sig utan att det finns spinn, de lever på pollen och andra kvalster om det inte finns spinn i växthuset och om spinnet kommer äter dom det. Fungerar väldigt bra faktiskt, hade problem flera år men sedan jag satt ut dessa har jag inte haft några angrepp, det är nu 4:de året utan spinn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.