Full version: Brun skogssnigel
Red Top
Hajade till när jag hittade denna på en av mina pallkragar. Trodde först att det var den första spanska skogssnigeln i våra trakter. Efter att ha studerat den noga, kom jag fram till att det är en "harmlös" brun skogssnigel.

(Brun skogssnigel, Arion subfuscus, är mindre än spansk. Blir inte mer än 5-7 cm. Är inte lika bred/tjock på mitten. Har inte lika tjockt segt sekret. Bästa kännetecknet: Om man stryker den över ryggen färgas fingret guldbrunt.

Inte alls lika glupsk, som den spanska. Livnär sig helst på färska granskott, men kan förirra sig in i trädgården ibland.)

Jag undrar varför den bajsar genom andningshålet? Eller är det så att den kräks?

Brun skogssnigel - Arion subfuscus

Piccante
Sniglar andas till största delen genom huden hålet i manteln har endast begränsad användning som andningsöppning. Kloaken mynnar dessutom strax ovanför denna öppning under manteln.

Berith
Stackars krake, att behöva ha kloaken så nära inandningsöppningen. Det måste ju lukta apa alltså! sick.gif

Men tjusiga bilder ändå! tummenupp.gif Tänk vad mycket som händer i naturen som vi andra aldrig skulle få se om inte nån fick det på bild.
Red Top
Tack snälla Markus!

Jag har googlat i timmar för att hitta vettig information om sniglar, men inte hittat något.
Har du någon sida att rekommendera?
Åsa, mälardalen zon 2
Här kan man hitta en del info, mest om spansk skogssnigel men det finns info om några av de andra vanliga sniglarna också

http://www.vastarvet.se/kulturvast_templat...e.aspx?id=58480

+Man kan ju testa låna Ted von Proschwitzs bok "Sniglar - fridstörare i örtagård" på biblioteket (ev. via fjärrlån ifall den inte finns i sortimentet)
silos
CITAT (Red Top @ 28-07-2010, 09:43) *
Hajade till när jag hittade denna på en av mina pallkragar. Trodde först att det var den första spanska skogssnigeln i våra trakter. Efter att ha studerat den noga, kom jag fram till att det är en "harmlös" brun skogssnigel.

(Brun skogssnigel, Arion subfuscus, är mindre än spansk. Blir inte mer än 5-7 cm. Är inte lika bred/tjock på mitten. Har inte lika tjockt segt sekret. Bästa kännetecknet: Om man stryker den över ryggen färgas fingret guldbrunt.

Inte alls lika glupsk, som den spanska. Livnär sig helst på färska granskott, men kan förirra sig in i trädgården ibland.)

Jag undrar varför den bajsar genom andningshålet? Eller är det så att den kräks?

Fina bilder du har tagit!
Piccante
CITAT (Red Top @ 28-07-2010, 14:17) *
Tack snälla Markus!

Jag har googlat i timmar för att hitta vettig information om sniglar, men inte hittat något.
Har du någon sida att rekommendera?

Jag hittade bilden här http://www.treesforlife.org.uk/forest/species/blackslug.html
Red Top
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 28-07-2010, 15:06) *
Här kan man hitta en del info, mest om spansk skogssnigel men det finns info om några av de andra vanliga sniglarna också

http://www.vastarvet.se/kulturvast_templat...e.aspx?id=58480

+Man kan ju testa låna Ted von Proschwitzs bok "Sniglar - fridstörare i örtagård" på biblioteket (ev. via fjärrlån ifall den inte finns i sortimentet)

Tack Åsa, men det var inte bara artbestämning jag letade efter, det har jag redan. Dödar aldrig en snigel utan att först veta vad det är. Åkersniglar lever t ex farligt i närheten av mitt växthus.

Däremot har jag ett nyvaknat intresse för sniglar i allmänhet. Hur de är uppbyggda, vad de äter, ursprung, utveckling mm.

CITAT (Markus_H @ 28-07-2010, 17:13) *

Tack igen, Markus.
amaira
CITAT (Red Top @ 28-07-2010, 20:40) *
Däremot har jag ett nyvaknat intresse för sniglar i allmänhet. Hur de är uppbyggda, vad de äter, ursprung, utveckling mm.

Ååh, en till som gillar sniglar! Vad roligt! Det gillar vi (sniglarna och jag) wink.gif

Sniglar, och snäckor, är fantastiska små djur, och ofta mycket vackra om man tittar närmare på dem.

Skogssniglarna kan ju se ut på lite olika vis, även variera inom arten. Ibland är de helt otroligt vackra, som denna jag fotade i våras. Dåligt foto tyvärr, på den sköna.

En annan vacker snigel är pantersnigeln. Den har glädjande nog ökat på sedare tid. Förut såg jag den ytterst sällan, nu är den bosatt och vanlig här. Gömmer sig helst under "skydd".

Glöm inte bort snäckorna! De är helt charmerande. Som den här fläckiga lundsnäckan:

Och här är en liten "saga" om en vinbergssnäcka. smile.gif

Red Top
Tack Amaira för den jättefina sagan och inte minst för pussen. giggle.gif

Vilka häftiga bilder du lyckats ta på de fina snäckorna och sniglarna.

Tyvärr har vi inte några pantersniglar här. Däremot ett överflöd av vinbergssnäckor. En granne fick för sig för många år sedan att börja odla för försäljning. Tröttnade snart, men resultatet ser vi varje år efter regn. Jag vet inte hur många hinkar fulla, som jag plockat och burit ut i skogen.

De kan ju oxå se väldigt olika ut beroende på ålder på "huset"bl annat.

Vi har oxå ganska många gråsvarta kölsniglar med olika färgsättning. Svart skogssnigel har vi, men den bruna, som skrämde mig lite, är den första jag sett på alla år.

Här är ngr bilder från förra året. Jag lade in dem på forumet för att om möjligt hindra att snigeljägarna dödar fel sniglar.

Karakteristisk undersida

amaira
biggrin.gif

Snyggt! Kölsniglarna är häftiga! Den bruna som jag visar här ovan, det är en brun skogssnigel det också, glömde skriva det.

Vinbergssnäckor finns här också i minst tiotusental! De har blivit enorma mängder på senare år, det är väl det mildare klimatet kan jag tänka. Funderar ibland på att börja äta upp dem, när de nu inte verkar ha några andra som begränsar deras tillväxt.
Olle A
Amaira, jag gillar också din "saga" och dina härliga bilder! Och Red Tops också förstås. Det är aldrig fel att se lite sådana bilder, så att jag inte glömmer att ta en titt på alla vackra och roliga små filurer bland gräs och blad när jag så ofta är ute och spanar efter större saker.

Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon