Jag har en som är märkt med P.splendide men den är otroligt lik någon av de ovanstående. Någon här som kan reda ut frågan.
Red Top
28-07-2010, 11:31
Har du möjligen några bilder på pelargonerna? Det blir lite lättare då.
Åsa K, zon 1
28-07-2010, 18:23
Nej tyvärr
Men de som är kunniga i pelargoner vet nog hur den ser ut. de övre kronbladen är rödlila och de nedre är vita.
Jag vet inte hur jag gör för att lägga i bilder här annars kunde jag låna en bild från Internet. På Tradera finns det också liknande bilder och då heter de PxRenate Parsley eller P.violareum
mamamaggan
28-07-2010, 18:33
När jag googlade på P.tricolor så hittade jag en som hette P. tricolor " Splendid " som verkar vara detsamma som din Splendide . Här hittade jag P.ovale http://pelargoner.nu/bilder/P.ovale.JPG men den ser ju inte alls ut som tricolor.
Nu är inte jag någon som kan en massa om pelargoner men har för mig att de som heter något med P. i början är vildpelargoner , har den ett tillägsnamn t ex Splendid så är det en som är framtagen med P.tricolor som utgångsmaterial.
Åsa K, zon 1
28-07-2010, 18:48
Tack snälla för den informationen, då vet jag att det inte är en P x ovale jag har men bladen är väldigt lika. Tricolor eller splendide tror jag de "lärde" har åsikt om att det skall vara samma sort. Jag har "knyckt" min lilla planta och där hette den splendide
Anki på Öland
30-07-2010, 10:04
Så här står det i Pelargonsällskapets bildgalleri om vildpelargonen P.tricolor:
Sorten hybridiserades redan i början av 1800-talet. Man korsade den med andra arter av pelargoner i avsikt att få fram en planta som växte väl. 1958 fick man fram hybriden ’Splendide’ (P x Splendide) – en korsning mellan P. tricolor och P. ovale. Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.