Lady Q
Vår granne satt en thuja häck precis vid tomtgräns för 3 somrar sedan.
Vi märker redan du att träden tar mycket näring långt in på vår tomt. Viår trädgård är ny och växterna endast 2 år gamla. Kan man på något sätt göra en avgräsning i marken så att häcken inte suger upp näringen från vår sida? Kan låta lite elakt, men vi vill ju ha rabatter och träd även längs häcken. Vi tycker nämligen inte att thuja är speciellt fina att titta på.
Några tips?
kentbra
visst går det att avgränsa rotbildningen hos en häck. Men rökna med att det är en del jobb.
Bäst blir det om du gräver ett smalt dike minst 60 cm (helst 100 cm) djupt, längst häcken. Men på din tomt.
i diket.
i diket ställer du sedan ner vanligt plasttak och fyller med sand och grus mot häcken. Men med jord mot din sida.
Dett hindrar häckens rötter att komma in på din tomt.
Ska du sedan ha en rabatt mot häcken. Så gräv ur för den med. Klä väggen mot plasttaket och botten med svart växtduk. då kommer inget annat än dina blommor att komma upp i rabatten.
Finns juninget värre at massa rotsticklingar från en häck.

Men om du vill göra det enkelt. ha 1 meter gräsmatta mot häcken och lägg rabatten längre in.
>Då slipper du gräva upp hela gården.
fuchsian

Hej,

Skulle råda dig att prata med kommunen, om grannen inte klipper häcken utan att den får växa villt.
Om du är säker att grannens tuijas rötter ligger mitt i gränsen, så är det olagligt och främst fräckt att göra så. Vi har tuijahäckar på olika ställen, men dom ligger ½m inn på vår tomt, även i de ställen vår granne har behövt höja sin tomt med mur.
Vi brukar hjälpas åt så att vi klipper häcken även från deras sida och tar bort skräpet, även att de är så snälla och vill hjälpa till, men den är vårt ansvar trots allt.

Vår granne nedanför oss gnäller så fort han får anledning till. Han har (och frun) fått för sig att den senaste muren vi byggde är så jäkla ful och när vi (vår trädgårdsmästare) började göra grund till vår mur, så klämde de till och spikade en plankstaket 1.5m hög för att vi inte skulle komma åt att bygga vår mur. Fi hade hjälp fr. kommunen som hjälpte med laser var gränssen gick och efter det hade vår man en motorsåg med sig och sågade ner det som de hadde byggt på vår sida.

De anmälde oss till en advokat (eller vad det heter) men kom inte nånstans. Grannen fick ju betala en saftig räkning när vi förhalade det tillräckligt länge och den advokatbyråns ägare är min mans barndomsvän.

Så det kan ställa sig tokigt med grannar. Vi har våra etage och murar och har täppt till med tuija för att de sitter ute och dricker och spanar efter oss. Tanten visade baken i fyllan och villan, men fyllissar kan man bara skratta åt. de är betydligt äldre och rätt gaggiga så vi väntar på deras flytt, även att de nu bygger på höjden, men vad det ska bli vet vi inte, liknar både Eifeltornet och den lutande tornet i Piza.
Nog om detta. tuijorna tar mycket näring och de får bara på få år ett stort rotsystem, så för er del är det att för hindra rötterna så de inte sprider sig, då blir det jobbigt. Knappt inget växer vid en tuijahäck.
Men ta och kolla läget, så ni gör det som blir bäst på er sida och lycka till .... tummenupp.gif Fuchian ....
Lady Q
Vi försökte få grannen att plantera längre in på sin tomt. Han sa att han satte den 30cm in (dvs. centrum, av busken), dvs nästan direkt gick den in på vår tomt. Vårat hus är nybyggt, 2007, och grannen har tydligt berättat att han ogillar bygget. Han gör massor av saker för att markera att han bodde här först och att han fortfarande kan utnyttja delar av vår tomt. De placerar tex sin soptumma in på vår tomt, vägrar att klippa thujahäcken som nu redan går in ca 20 cm på vår tomt, de har en stor tall som till hälften går ut över vår tomt. Tallen ta främst bort en hel del kvällsol + skräpar ner en hel del. Vi har frågat om han kan tänka sig att ta ner den men han vägrar. Han har sagt att han vill att allt ska se ut som det gjort tidigare...Problem med förändringar tror jag.

Oj, det låter som ni har haft er del av jobbiga grannar. Skönt att ni har fått upp mur + häck så ni får lite avskildhet.
HelenJ
CITAT (Lady Q @ 28-07-2010, 17:36) *
Vi försökte få grannen att plantera längre in på sin tomt. Han sa att han satte den 30cm in (dvs. centrum, av busken), dvs nästan direkt gick den in på vår tomt.

En tuja blir lätt 1 meter bred, så det måste man ta till när man planterar den. Minst 1 m in på sin egen sida alltså, om man inte planterar (och sköter) häcken gemensamt. Ni kan (efter att ha meddelat honom) klippa allting som går in på er tomt, och det lär inte tujan må särskilt bra av. Kanske borde ni kontakta kommunen och be dem komma ut och titta? Han kan bli tvungen att flytta den, och ju tidigare det blir desto bättre.
Bengalow
Å andra sidan så finns det ju saker som Roundup....För att ta bort ogräs "på egen planhalva".
Jag hade inte funnit mig i det din granne har gjort. Det första hade varit att vira koppartråd runt stammen på thujan.
Gossen Ruda
Kommunen har knappast något att säga till om, så länge häcken står på deras sida. Möjligen kan de medla. Men som sagts tidigare, allt som växer in på eran tomt får ni ta bort om de inte gör det själva efter anmodan. Tallen också, ni har rätt att ta bort allt som sträcker sig över er tomt, hur jäkla ful än tallen ser ut efteråt.

CITAT (Bengalow @ 28-07-2010, 22:59) *
Å andra sidan så finns det ju saker som Roundup....För att ta bort ogräs "på egen planhalva".
Jag hade inte funnit mig i det din granne har gjort. Det första hade varit att vira koppartråd runt stammen på thujan.

Att börja göra olagliga saker försätter bara grannen i ett överläge.
fuchsian
CITAT (Lady Q @ 28-07-2010, 17:36) *
Vi försökte få grannen att plantera längre in på sin tomt. Han sa att han satte den 30cm in (dvs. centrum, av busken), dvs nästan direkt gick den in på vår tomt. Vårat hus är nybyggt, 2007, och grannen har tydligt berättat att han ogillar bygget. Han gör massor av saker för att markera att han bodde här först och att han fortfarande kan utnyttja delar av vår tomt. De placerar tex sin soptumma in på vår tomt, vägrar att klippa thujahäcken som nu redan går in ca 20 cm på vår tomt, de har en stor tall som till hälften går ut över vår tomt. Tallen ta främst bort en hel del kvällsol + skräpar ner en hel del. Vi har frågat om han kan tänka sig att ta ner den men han vägrar. Han har sagt att han vill att allt ska se ut som det gjort tidigare...Problem med förändringar tror jag.

Oj, det låter som ni har haft er del av jobbiga grannar. Skönt att ni har fått upp mur + häck så ni får lite avskildhet.

lady Q,
Du, det låter som vår "kära" grannar på baksidan. De hade redan byggt sitt hus när vi började med vårt.
för att få vara ifred, hade vi en jättetallhäck minst 10 år och den var i slänten och tillräckligt långt borta fr. deras gräns. Det första som hände, var att vi hade tvunden att lägga en slipersmur längst ner och de fodrade att den läggs en ½ meter in på vår gräns --- orsak -- att vi skulle gemensamt planera en häck på resterande biten. det blev ingen häck där utan de planterade hela den långa sidan med sina buskar, träd, perenner och allt. Våra grannar vid sidorna hjälptes vi tillsammans att bygga murar och planteringar, och det fanns inget gnäll där. Sedan fick vi nya grannar på ena sidan och de satt upp en tuijahäck på sin sida och bakom den gemensamma muren, men idag når de nästan till himlen. Maken kör av allt som kommer över på vår sida och slänger riset på deras tomt, men klipper endast det som kommer in på oss. Vi har garageinfart och ytterligare ett garage, så vi ser inte hur fult och kalt det är.
Dessa gamlingar på vår neresida har under årens lopp anmärkt allt som går. Vi har byggt ut vår altan till ett innerum och den samt vardagsrumsfönsterna bygdes ut i facet, för vi har valmat tak och likaså kunde de inte hindra arr bygga den andra garaset heller.
Våra grannar har roligt åt det hela och man kan skratta åt det, men när vi la i jorden ett nytt system för jordvärme, hade vi tvungna att ta bort alla träd och buskar och sedan med kommunens godkännande fixa terasserna och vi har använt samma tegel i muren än det som finns i huset. Grannen hadde skrivit till kommunen att vi bygger på här medeltida fästningar (det är verkligen stor mellanskillnad på vår och deras nivå.
En dag var han ute och smög vid sitt kostaket och vår mur, så såg han mig och började babbla om dessa medeltida murar, så jag sa att än har vi inte fått kanonhålen och kanonerna mot er fixade, men det kommer.
Undrar nu om de bygger en hög platå så att ha koll på oss, men skit samma. Igår kväll hade kärringen somnat på yttemöblerna och vinflaskan rullade under stolen och hon snarkade med munnen öppen.

Så att det är inte enbart grannar som hjälps åt, det finns ett och annan rötägg att dras med.

Jag reagerade direkt på hennes inlägg om tuijahäcken för det började ringa varningsklockor hos mig, men jag hoppas att det blir bra till slut för den som startade denna tråd. Vi skulle från början satt dem på plats, men det hade nog inte hjälpt.
Äntligen är våran i ordning och det är roligt att vara där, men dumma mig, smyger fortfarande den lilla biten de ser upp hit när jag går till växthuset. Vissa fina kvällar vill man sitta och slappa i växthuset, men då sätter de på musik på högsta volum och de gillar OPERA ...Yäärch!!! devil.gif ... Fuchian ...
fuchsian
CITAT (Gossen Ruda @ 28-07-2010, 23:02) *
Kommunen har knappast något att säga till om, så länge häcken står på deras sida. Möjligen kan de medla. Men som sagts tidigare, allt som växer in på eran tomt får ni ta bort om de inte gör det själva efter anmodan. Tallen också, ni har rätt att ta bort allt som sträcker sig över er tomt, hur jäkla ful än tallen ser ut efteråt.
Att börja göra olagliga saker försätter bara grannen i ett överläge.

Om kommunens byggkontor har vettiga människor, kan de, som i vårt fall lasermäta exakt var gränsen går och vad vi ska beakta med murarna.
Vår trädgårdsmästare blev för ....ad på gubben när han grävde för muren och började hota vår vän med stryck, vevade med nävarna så att när vår vän rätade på sig (rätt stor och muskulös karl) så när grannen såg hur stor han var så försökte han backa men drattade på ändan med sin ölburk i näven. Efter det var de alltid 3 st. som jobbade.

I vårat fall vart allt det vi tänkt tillåtet och inspekterad och de fick hålla käften. vi har på vårt växthus på långsidan mot dem persienner mot insyn.
Det gäller att göra det rätt och inte gå i diskussion med stollar. ..... fuchian .....
Aqvakul
CITAT (fuchian @ 29-07-2010, 00:07) *
Det gäller att göra det rätt och inte gå i diskussion med stollar. ..... fuchian .....

tummenupp.gif giggle.gif
Gossen Ruda
Numera använder man mest GPS när man gränsbestämmer men faktum kvarstår, är häcken på grannarnas sida kan inte kommunen göra ett skit.
varghem
tror nånstans finns en lag om hur långt in dom måste ha häcken på sin tomt... det ska gå att klippa den utan att komma in på andras tomt.... och klippa ska dom annars får man själv ta hand om saken... och det kan man ju göra utan att iaktta vad som kanske är bra för just den växten
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (varghem @ 29-07-2010, 08:16) *
tror nånstans finns en lag om hur långt in dom måste ha häcken på sin tomt... det ska gå att klippa den utan att komma in på andras tomt.... och klippa ska dom annars får man själv ta hand om saken... och det kan man ju göra utan att iaktta vad som kanske är bra för just den växten

Det finns ingen sådan lag bara rekommendationer, lagligt sett får man plantera vad man vill på sin tomt även jätteträd 1cm från tomtgränsen, att det är olämpligt och oschysst mot grannen är inget lagbrott. Och som rekommendation brukar man säga att hänger grenar in på grannens tomt som han vill ha bort så ska växtens ägare få chans att klippa växten innan man hugger in och sliter bort de delar man inte vill ha in på sin tomt.
Gossen Ruda
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 29-07-2010, 08:21) *
Det finns ingen sådan lag bara rekommendationer, lagligt sett får man plantera vad man vill på sin tomt även jätteträd 1cm från tomtgränsen, att det är olämpligt och oschysst mot grannen är inget lagbrott. Och som rekommendation brukar man säga att hänger grenar in på grannens tomt som han vill ha bort så ska växtens ägare få chans att klippa växten innan man hugger in och sliter bort de delar man inte vill ha in på sin tomt.

Det sista är ingen rekommendation utan står i lagen, närmare bestämt Jordabalken 3 kap, 2§.
fuchsian
CITAT (Gossen Ruda @ 29-07-2010, 07:59) *
Numera använder man mest GPS när man gränsbestämmer men faktum kvarstår, är häcken på grannarnas sida kan inte kommunen göra ett skit.

Gossen Ruda,

Det är nog rätt så, om du har gjort besvär att slå upp det. Men ingen hindrar att vi kör med motordrivne klippare och jämnar den på vår sida till hans gräns. vi gör ju så med grannen brevid oss, samt att det vi klippt bort hamnar på hans tomt. Men han verkar inte bry sig, vilket är bra och städar sen efter det som vi slängt på deras tomt. Under 10-års tid har det inte varit nåt gnissel, men han sa redan då att han hinner inte med den. Häcken var deras som sålde huset till dessa.

Jag är inte så hemma i alla apparater trädgårdsmästaren och hans anställda använder. De fick ha hjälm på sig efter attacken från den fulle grannen, för att både han och kärringen låg bakom sina buskar och kastade sten på arbetarna. Vi har en polis några hus längre bort och sedan blev slut på det roliga.

Vi får se vad det blir för byggnad där nere, men vi låter isåfall tuijan växa på höjden, men inte ett ord har växlats mellan oss på minst 15 år än det jag sa om kanonerna.
Man undrar ibland att man inte få vara i fred, hur länge dröjer det innan de ger upp? ....Fuchian ....
Lady Q
Tack för era svar!

Jag har tidigare varit i kontakt med kommunen. De verkar inte intresserade att hjälpa till utan hänvisar oss till att det för lösas via en civilrättslig process. Vilka vänder vi oss till? Vem står för kostnaderna?

Kommunen informerade även att vi får ta bort de grenar som går in på vår tomt. Häcken är dock 20 m lång, så i framtiden så kommer det att bli en hel del extra arbete för oss att hålla den utanför vår tomt. Vi har pratat med grannen som anser att det ligger på oss att klippa häcken på vår sida. Jag håller inte med om detta utan anser att det endast gäller det är en överrenskommelse mellan båda grannarna.

Lagen är ju ganska fyrkantig och tar endast hänsyn till byggnaders avstånd från tomtgränsen.

Fler saker som grannen har gjort är:
Anmält vårat murbygge (vi påbörjade arbetet innan vi hunnit få bygglov från kommunen).
Satt upp ett staket vid tomtgräns med baksidan mot vår tomt.
Anklagat oss för både det ena och det andra...
Skällt ut flera av grannarna i kvarteret. Nu mera benämns han för "Surgrannen" i kvarteret.
fuchsian
CITAT (Aqvakul @ 29-07-2010, 07:10) *
tummenupp.gif giggle.gif

Instämmer helt, men de orden om kanonerna var de första på minst 10år oc efter det råder det en tystnad mot dom igen. Han blev svarslös i alla fall just då, men vad är det för människor som hotar våra arbetare med stryck? han smög, den gubben och ropade en och annan dumhet efter att polisen ville ta don in och nyktra till när de kastade stenar på arbetarna, och inte var de små heller .... dråpförsök ... sa polisen till dem.

Nu har det varit tyst 3 år och man bara hoppas, men vi tänker njuta av vår trädgård ... ... Fuchian ...
Gossen Ruda
CITAT (Lady Q @ 29-07-2010, 17:46) *
Tack för era svar!

Jag har tidigare varit i kontakt med kommunen. De verkar inte intresserade att hjälpa till utan hänvisar oss till att det för lösas via en civilrättslig process. Vilka vänder vi oss till? Vem står för kostnaderna?

Kommunen informerade även att vi får ta bort de grenar som går in på vår tomt. Häcken är dock 20 m lång, så i framtiden så kommer det att bli en hel del extra arbete för oss att hålla den utanför vår tomt. Vi har pratat med grannen som anser att det ligger på oss att klippa häcken på vår sida. Jag håller inte med om detta utan anser att det endast gäller det är en överrenskommelse mellan båda grannarna.

Lagen är ju ganska fyrkantig och tar endast hänsyn till byggnaders avstånd från tomtgränsen.

Anmält vårat murbygge (vi påbörjade arbetet innan vi hunnit få bygglov från kommunen).
Skällt ut flera av grannarna i kvarteret. Nu mera benämns han för "Surgrannen" i kvarteret.

Nåja, inte är det så mycket jobb att klippa 20 meter häck med en elektrisk häcksax. Det åligger egentligen grannen men han kan strunta i det om han vill. Det sista du skriver får mig att undra om det enbart är grannen som bråkar när du letar fel på honom och skriver det här. Det har ju egentligen inte med häcken att göra.
ängsvädd
Är det inte en jurist man vänder sig till? Men det kan bli dyrt om målet hamnar i tingsrätten och man förlorar. Då får man betala motpartens rättegångskostnader.

Det finns väl något som heter gratis rättshjälp, man kan få ett besök hos en jurist, men det är antagligen bara för dem med lägst inkomst.

Ni skulle ju kunna fråga en kunnig jurist hur stora era chanser är att vinna målet.

PS: Fördelen med en thujahäck är ju att den är åretom-grön och ni slipper se grannen under hela året, eller?

Kanske ni kan tänka om och lära er uppskatta den. Jag skulle vara glad för en sådan häck mot en jobbig granne biggrin.gif
Aqvakul
Min erfarenhet är att man aldrig kan "vinna" en grannfejd. När det gäller thujahäcken så gäller det bara att gilla läget. Försök att tänka bort era jobbiga grannar, klipp häcken, flytta era rabatter och må bra. Om grannen ställer grejer på er tomt, så flytta dem över tomtgränsen utan att göra någon affär av det. Låt inte "surgrannen" förpesta ert liv.
ängsvädd
CITAT (Aqvakul @ 29-07-2010, 21:55) *
Min erfarenhet är att man aldrig kan "vinna" en grannfejd. När det gäller thujahäcken så gäller det bara att gilla läget. Försök att tänka bort era jobbiga grannar, klipp häcken, flytta era rabatter och må bra. Om grannen ställer grejer på er tomt, så flytta dem över tomtgränsen utan att göra någon affär av det. Låt inte "surgrannen" förpesta ert liv.

Toppenbra råd - sluta kriga biggrin.gif
Anki på Öland
CITAT (fuchian @ 28-07-2010, 23:55) *
lady Q,
Du, det låter som vår "kära" grannar på baksidan. De hade redan byggt sitt hus när vi började med vårt.
för att få vara ifred, hade vi en jättetallhäck minst 10 år och den var i slänten och tillräckligt långt borta fr. deras gräns. Det första som hände, var att vi hade tvunden att lägga en slipersmur längst ner och de fodrade att den läggs en ½ meter in på vår gräns --- orsak -- att vi skulle gemensamt planera en häck på resterande biten. det blev ingen häck där utan de planterade hela den långa sidan med sina buskar, träd, perenner och allt. Våra grannar vid sidorna hjälptes vi tillsammans att bygga murar och planteringar, och det fanns inget gnäll där. Sedan fick vi nya grannar på ena sidan och de satt upp en tuijahäck på sin sida och bakom den gemensamma muren, men idag når de nästan till himlen. Maken kör av allt som kommer över på vår sida och slänger riset på deras tomt, men klipper endast det som kommer in på oss. Vi har garageinfart och ytterligare ett garage, så vi ser inte hur fult och kalt det är.
Dessa gamlingar på vår neresida har under årens lopp anmärkt allt som går. Vi har byggt ut vår altan till ett innerum och den samt vardagsrumsfönsterna bygdes ut i facet, för vi har valmat tak och likaså kunde de inte hindra arr bygga den andra garaset heller.
Våra grannar har roligt åt det hela och man kan skratta åt det, men när vi la i jorden ett nytt system för jordvärme, hade vi tvungna att ta bort alla träd och buskar och sedan med kommunens godkännande fixa terasserna och vi har använt samma tegel i muren än det som finns i huset. Grannen hadde skrivit till kommunen att vi bygger på här medeltida fästningar (det är verkligen stor mellanskillnad på vår och deras nivå.
En dag var han ute och smög vid sitt kostaket och vår mur, så såg han mig och började babbla om dessa medeltida murar, så jag sa att än har vi inte fått kanonhålen och kanonerna mot er fixade, men det kommer.
Undrar nu om de bygger en hög platå så att ha koll på oss, men skit samma. Igår kväll hade kärringen somnat på yttemöblerna och vinflaskan rullade under stolen och hon snarkade med munnen öppen.

Så att det är inte enbart grannar som hjälps åt, det finns ett och annan rötägg att dras med.

Jag reagerade direkt på hennes inlägg om tuijahäcken för det började ringa varningsklockor hos mig, men jag hoppas att det blir bra till slut för den som startade denna tråd. Vi skulle från början satt dem på plats, men det hade nog inte hjälpt.
Äntligen är våran i ordning och det är roligt att vara där, men dumma mig, smyger fortfarande den lilla biten de ser upp hit när jag går till växthuset. Vissa fina kvällar vill man sitta och slappa i växthuset, men då sätter de på musik på högsta volum och de gillar OPERA ...Yäärch!!! devil.gif ... Fuchian ...

CITAT (Lady Q @ 29-07-2010, 17:46) *
Tack för era svar!

Tycker nästan det låter som om ni bor grannar med varandra.....
Anki
fuchsian

Det finns en civilrättinstans som hjälper i sådana saker och att det går under någåt, som jag inte vet, men ska fråga maken om, där kostnader inte blir dyra, utan de rycker in och hjälper en i det hela.

Jag återkommer när maken har vaknat, för han kan den biten, satte mig här en stund för att inte störa för har rullat runt i sängen och mår piss. Fick ett mail sent igår ang. min mor och kan inget göra innan jag får mer info, men alla har vi våra kors att bära och periodvis blir det för mycket.

Jag återkommer, men det är inte en hit att få en besserwischer till granne, men de flesta slutar om man orkar "grilla ut dem "---- alltså inte bry sig så rinner det ut eller som i vårat fall rinner inåt , menar spriten.

..... Fuchian ...
fuchsian
CITAT (Lady Q @ 28-07-2010, 14:08) *
Vår granne satt en thuja häck precis vid tomtgräns för 3 somrar sedan.
Vi märker redan du att träden tar mycket näring långt in på vår tomt. Viår trädgård är ny och växterna endast 2 år gamla. Kan man på något sätt göra en avgräsning i marken så att häcken inte suger upp näringen från vår sida? Kan låta lite elakt, men vi vill ju ha rabatter och träd även längs häcken. Vi tycker nämligen inte att thuja är speciellt fina att titta på.
Några tips?

Hej, Lady Q,

Jag frågade maken om detta och han sade att om du vänder dig till Villa ägare förening, kan du få juridiskt hjälp. Den första omgången för råd kostar ca. +- 300 kr. därifrån kan de ge er råd vad som kan tänkas att göra.
Kanske värt att pröva. Jag lovade ju dig ett svar som jag inte själv hade, men när han nämnde detta så tror jag att jag har hört detta i olika sammanhang.
Hoppas det löser sig innan ni börjar gräva, men lycka till ..... Fuchian ...
Överbölingen
Jag tycker nog Aquakul har lte rätt här. Men här är det lite annorlunda.

Granne A som äger grannfastigheten håller med om att befintlig slyhäck borde årgärdas. Granne B som hyr ifrågavarande fastighet är helt med på noterna.

Vad är då problemet? Jo det förbannade aschelet som sitter stadigt på ljugarbänken. Skall något hända, så måste jag ta fram mototsågen och röjsågen och börja när alla råkar vara hemma. Efter 20 minuter är vi minst fyra som rensar. Jobbet är klart på en timme. Och inte en pinne förfares utan går till flisen för granne A och C (C ärbrortill A) eldar med flis. Grovsingarna delar granne B och vi på till ved.

"Skogen" nere i hörnet mellan granne B (A) och oss finns lite fin lummig granskog med en härlig lärk. Den ytan får vi nyttja som vår egen. Vi har inte hunnit med än men har planer.
Dock är vi väl medvetna om att grannen vill ha det vi gjort någon gång framöver men den dagen den sorgen.

Som trägårdsnörd är jag lite impad över granne A. Ålder 45. Pendlarjust nutill Falkenberg m fl orter. Svetsar räls och är maskinreparatör. Förmodligen en av de allra bästa. Men han har storvulna trädgårdsplaner på egna tomten (handhas av morsan) och den uthyrda tomten. Intressant att det är realistiska planer trädgårdsarkitektoniskt. Men han kan inta skilja på många växter. Men det kommer. Även jag har ju lärt mig lite.

Grundfrågan var ju grannsämja. Detta är ett +exempel.

Grannfruns häck! (Villatiden) Den blev bara klen, smal och spinkig. Planterades 1988. När vi flyttade 2006 (eller vardet 07) så var det stil going 50 cm dålig växt. Deras son och vår son är numera tomtgrannar. Häck dj..n växer! Och det var grannsonen och jag som planterade Syringa hungarica "Odensaliensis" (vi bodde i Odesala).
Och Jesper och grannen har inte gjort mer än vad jag gjorde med klippning och gödsling.

Men att skälla på grannas för att de propsat på en värdelös häck skulle jag aldrig ha gjprt.
tinnak
Lady Q: Det blev mycket uppdämd ilska som kom fram i många inlägg här. Min erfarenhet är att man måste välja sina strider, och tänka efter noga hur mycket ovän man vill göra sig med sina grannar.
Nu har din granne planterat en tujahäck obetänksamt nära tomtgränsen, medveten eller ej om hur mycket plats en tuja behöver på bredden. (Antagligen visste hen det, men ville spara plats på sin egen tomt.) Det är inte sannolikt att du får grannen att flytta sin häck längre in på sin tomt, hur du än försöker. Där har du utgångsläget.
Det första inlägget i tråden gav ju bra råd om hur du kan begränsa rötterna från att ta näring från din tomt. Ger dig ganska mycket arbete dock, men en engångsuppgift är det ändå. Och en tuja går att klippa så länge man lämnar grönt kvar på grenarna innanför klippet. Så du kan hålla den riktigt smal på din sida. Då har du i alla fall en välskött tujahäck att titta på, även om du hellre velat ha någon annan växt.
För mig skulle detta vara bästa sättet att hantera situationen.
kerstin z5-6
Dessutom är thuija en fin grön bakgrund till all sorts växter, inte varkar de ta särskilt mkt näring heller-mina fetaste bergvallmo står intill en sådan häck
Meriona
Fy vilka pestiga grannar!

Tujor är det fulaste jag vet! Att de inte blev förbjudna efter 70-talet förvånar mig. wacko.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon