Full version: Nässelvatten
duo2010
Hej
hur ofta vattnar ni era tomater med nässelvatten? spädning 1 dl 10l vatten. Nu när det är torrt o varmt behövs ju vattning av utekrukorna 2 gg/dag. Vet ngn näringsinnehållet fördelat på NPK?
Stinky
sick.gif
EKLO
Har inget svar på din fråga om NPK-fördelningen i nässelvatten men har mkt svårt att tro att du skulle löpa ngn som helst risk för övergödning med nässelvatten.
ängsvädd
På våren är nässlorna iaf som mest kväverika:

http://chaos.bibul.slu.se/sll/forb_org_bio...-5/ODN89-5D.HTM

Har f ö inget svar.
Källtorpet L&T
CITAT (duo2010 @ 28-07-2010, 15:57) *
Hej
hur ofta vattnar ni era tomater med nässelvatten? spädning 1 dl 10l vatten. Nu när det är torrt o varmt behövs ju vattning av utekrukorna 2 gg/dag. Vet ngn näringsinnehållet fördelat på NPK?
Stinky
sick.gif

det är tyvärr lite som frågan"hur långt är ett snöre"..

näringsinnehållet beror på många saker bl a:
- hur mycket nässlor du har använt vid "tillverkningen"
- när i växtperioden hos nässlorna du skördat dom
- hur länge blandningen har fått stå och dra

duo2010
CITAT (Källtorpet L&T @ 02-08-2010, 13:32) *
det är tyvärr lite som frågan"hur långt är ett snöre"..

näringsinnehållet beror på många saker bl a:
- hur mycket nässlor du har använt vid "tillverkningen"
- när i växtperioden hos nässlorna du skördat dom
- hur länge blandningen har fått stå och dra

Hej Källtorpet. Tack för svar. "Snöret" är en 10 l hink fullknökad med nässlor i slutet på juni, dragning 3-4 v. Det var ju väldigt varmt här även om pytsen stod i skuggan så möglade mojan. Det har jag inte råkat ut för förut. För kompakt i hinken kanske? Eller för lång lagring? Möglet åkte ut, "Sumpen" i komposten som satte en väldig fart och nu vattnar jag med 2 dl per 10 l vatten till tomaterna och sparrisen. sick.gif Stinky
duo2010
CITAT (ängsvädd @ 01-08-2010, 22:17) *
På våren är nässlorna iaf som mest kväverika:

http://chaos.bibul.slu.se/sll/forb_org_bio...-5/ODN89-5D.HTM

Har f ö inget svar.

Tack Ängsvädd för länken. Nu blir jag undrande om jag låtit "brygden" stå för länge i värmen! Undrar över de där dåliga bakterierna. Min moja möglade uppe på men det slängde jag och silade bort "sumpen" så nu ser vattnet ok ut. Men jag kanske inte skall använde det ändå?
confused.gif Stinky
Källtorpet L&T
att din blandning möglar är inte så underligt, i stillastående vatten/vätska startar en bakterietillväxt efter ett tag..
och det är ingen fara att blanda i det ihop med att du vattnar, det blir så utspätt och det är sånt "liv" i jorden att möglandet inte fortsätter..
Malin_MeL
tomaterna kan du nog göda på tills de vissnar ner, men sparrisen är ju flerårig, den ska nog inte ha mer gödning iår, den måste börja förbereda sig för att den ska gå ner i vintervila. jag göder inte fleråriga växter längre än till midsommar.

det är mest N i nässlor, så det främjar tillväxt av plantan
Bolltistel
Jag kör ett gödningsvatten i år gjort på nässlor, vallört och fräken som fått ligga i en vattenfylld tunna med lock. Det är mögel överst i tunnan och det får komma med i vattningen. Brygden ifråga luktar avgrund och det gör jag med efter avslutad vattning. Jag vattnar med vanligt vatten om växterna är törstiga och en gång i veckan med gödningsvattnet (utspätt 5-10 gånger) på redan genomvattnade växter. Det funkar bra, tomaterna och alla andra växter ser friska och lagom gödda ut vad jag kan se. Efter vattningen luktar det ladugård i växthuset. Intressant.

I våras startade jag odlingarna med ko-på-påse samt egen hushållskompost, i övrigt ingen gödning (inget Algomin eller liknande), dock täckning med gammal halm. Andra år har jag använt mycket urin, men det blir ett fasligt springande tycker jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon