Full version: Pektin
Pote2illa
[size="2"][/size] I många år har jag kunnat köpa pektin på apoteket, men tillverkas inte sedan februari i år. thumbdown.gif ranting.gif

Det är jättebra till sylt, marmelad och gelé. Man behöver inte stå och röra i evigheter, man kan minska på sockermängden och man sparar energi (el.ström).

Är det nån mer än jag som saknar det? Finns det någon ersättning och var hittar man det i så fall?
Åsa, mälardalen zon 2
Kanske använda syltsocker som innehåller både pektin och konserveringsmedel á la atamon.

+Matbutikerna har haft olika pektinpreparat, certo tror jag har slutat tillverkas men man kan ju se om de fortfarande har melatin.
Lillpluttan
Jag använder också syltsocker när jag ska göra sylt. En helt underbar produkt enligt mig. Den ger mig perfekt resultat varje gång, mycket lättare än när jag använde pektin...jag fick ojämnt resultat då. Till gelé använder jag gelésocker, har aldrig misslyckats med det heller.
På Ica Kvantum har de fruktpektin, flytande på glasflaska (står vid kryddorna i "min" Ica-butik...). Har testat det när jag gjorde flädermarmelad, blev kanongott!

Lycka till!

Lillpluttan
Platinum
Jag använder vanligt socker när jag gör sylt, gör jag gelé tillsätter jag "gul" melatin....fungerar klockrent.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon