carin1964
Jag letar efter en eller två kompostbehållare. Någon som har ett tips om en bra sort? Jag vill inte använda pallkragar, då jag vill kunna komma in på ena sidan. Jag kommer inte att kompostera animaliskt köksavfall.
malcolm
Jag använder en slags "burar" från Biltema där jag komposterar löv och annat från trädgården.
Bolltistel
Kanske kompostgaller skulle passa, t ex dessa:

http://www.k-rauta.se/tradgard_753.htm

Liknande finns på många varuhus (Jula, K-rauta, osv). Gör en "dörr" av den fjärde väggen med hjälp av ett par billiga karbinhakar från t ex Clas Ohlson.
mino
Jag har gjort en enkel variant genom att skruva ihop färdiga 80x80 trallsektioner.
Annars såg jag nyligen att Hornbach har en billig kompost i trä som kostar 199, knappt så det lönar sig att bygga nåt själv då om man inte har gratis material. De färdiga modeller som är i grönt nät tycker jag är för klena för komposten när den är blöt, helst ska ju konstruktionen hålla utan att välta eller buckla till sig att man gräver runt i komposten med grep för att lufta.
HelenJ
[attachment=53431:kompost.jpg]

Min snälla pappa har precis byggt klart de här åt mig. 3 st behållare 1 x 1 x 1,2m, med avtagbar framsida så man enkelt kan komma åt att tömma/vända komposten.
Jag har inte betalt ett öre, men de är nog inte helt billiga att bygga om man inte som han har eget virke....
mino
HelenJ, verkligen snygga! Påminner om Mullbänken som med två fack går loss på 3500 typ...
kolmask
Helen, PRECIS sådana komposbehållare hade jag tänkt att bygga. Bra att jag fick en bild av hur de ska se ut, speciellt det där med löstagbara framstycken. Vilken typ av virke har ni använt och hur är de impregnerade? De verkar vara klädda med något också?

/Åsa
carin1964
Det blev en bur till slut. Men hade gärna velat ha så snygga kompostbehållare som Helen J visade. Men vi har för mycket andra projekt på gång för att snickra ihop det. Så här blev det. http://salstatosee.blogspot.com/2010/08/tradgardsfix.html
Gunilla T
Jättefint Helen - vi har något liknande med tre fack som vi haft i många år - fungerar perfekt. Vi luftar och flyttar över komposten en gång per år.

Tyvärr fungerar inte dessa galler särskilt bra, det blir alldeles för torrt och då fungerar inte nedbrytningen.
Bolltistel
Jag har fått utmärkta resultat i gallerburarna, men då har de stått helskuggigt och fuktigt i skogen. Trälådor tycker jag också behöver stå så för att det ska bli bra förmultning. Dessutom använder jag numera trädgårdskomposten mest som mellanlagring. När det faller sig lämpligt lägger jag ut materialet som täcke i rabatter och i odlingsland, så jag väntar aldrig tills materialet är helt nedbrutet. Om jag kan lägger jag sånt jag rensar bort eller räfsar upp (t ex löv) direkt i någon rabatt istället för komposten. Just nu är trädgårdskomposten fylld med hästgödsel som behöver mogna till och därför inte kan läggas ut.
lokatten
Om man vill att komposten ska förmultna snabbare i en sådan där bur så kan man klä buren med svarta sopsäckar. Sopsäckarna sticker man små lufthål i. Det har jag gjort för första gången i år och det märks skillnad.
Taraxacum
Jag använder fyra burar som står parvis i skugga på två platser i trädgården. Med två stationer blir det mycket mindre att bära. Jag fyller en år gången och varvar med lite strö från den äldre komposten. Jag ser till att vattna emellanåt, i synnerhet under torrperioder. I allmänhet blir en full under sommaren och då har jag oftast tömt den andra. När äpplena kommer startar jag en ny kompost där jag varvar fallfrukt ogräs och ett tunnt lager från den fulla komposten. Sedan faller löven och då varvas detta ner. På våren är oftast en klar för tömning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon