Fny
Mina rosarium uetersen vägrar växa och klättra! thumbdown.gif Vi planterade dem tidigt förra sommaren, de var då kanske 3 dm höga. Vi planterade dem vi varsin spaljé och böjde försiktigt in de längsta grenarna mot spaljén. Men under hela sommaren växte de jättejättelite och vägrade absolut att klättra. angry.gif Vid sommarens slut hade de kanske växt 1,5 dm eller kaaanska 2dm.

De överlevde den svinkalla vintern och vi hoppades såklart att NU kanske de vill sätta igång och växa! Men nä. De är nu ca 3-4 dm och vägrar fortfarande att klättra. thumbdown.gif
spaljé med rosarium uetersen och lykta.jpg

Bilderna nedan är från förra året, och i år är dom alltså ännu mindre. Vad ska jag göra? Jag börjar undra om det verkligen är rosarium uetersen, kan plantorna ha varit felmärkta? För klätterrosor borde väl vilja klättra! Det börjar ju se lite tråkigt ut med spaljéerna som är helt tomma... -cry-.gif Vad tror ni?

Rosarium Uetersen mot spaljén.jpg

Åsa, mälardalen zon 2
Det kan vara svårt för en såpass ung ros att konkurrera med gräsmatta sådär nära, jag skulle gräva bort gräsmattan så det blir en rejäl öppen cirkel runt plantan. Gräv ner rejält med kogödsel på våren samt ge flera rejäla rotblötor från tidig vår och framåt så ökar chansen att den sätter fart och växa.
kerstin z5-6
Håller med-en klätterros tar nåt , några år att etablera sig bra, sen skjuter de meterlånga skott-(som dock INTE klättrar eller klänger, klätterrosor måste i stort sett alltid bindas upp, de hakar med taggar na men blåser lätt "åt fel håll")hav tålamod smile.gif
Stiffe
Det kan också mycket väl bero på att du bor i zon 4 och Rosarium Uetersen bara är härdiga till zon 3... Ju närmare zongränsen ju långsammare växer de, och de brukar inte heller bli så stora. Ser dessutom i LÅG att i zon 3 är RU alltid en buskros, dvs den orkar inte att skjuta i höjden.

Så om du vill ha en spaljehög växt, byt till en härdigare ros el sätt t ex en Clematis?

/S
Fny
ojdå... ja det kan ju förklara saken... men attans! Inte konstigt att dom vägrar växa! Tycker det borde ha framgått i butiken där vi köpte dem... Suck... och man kan väl inte sätta nya rosor på samma plats utan att gräva ut jääättemycket?
kerstin z5-6
De ser ju dock hur fina som helst ut så varför? Ta bort gräset.Avvakta nästa säsong.Denna vinter frös ju 50 talet klätterrosor bot hos en rosbekant i zon 1! Din ser ju både frisk o kry ut och blommar! bara det en bonus ... allt Gräs som syns på bilden skulle jag ta bort
Ezereht
Om det var jag skulle jag rensat bort gräs och sen satt en klematis hyfsat nära och låtit den klättra upp och klä in där uppe, och rosen klä in där nere smile.gif RU är ju en underbar ros.

Men om du vill flytta den är det ju bara göra det. Rotnematoderna tror jag inte kommer så fort, är nog mer efter flera år. Eller så byter du en del av jorden.

Jag har för övrigt sett ett sorgligt exempel nu på någon som planterade ett träd i bara "köpesjord på påse". Det blev kompakt och förmodligen syrefattigt, trädet har nästan dött. En liten påminnelse om att det är bäst att blanda ut köpesjorden som ofta är mest torv med den trädgårdsjord man redan hade på platsen, även om den var av halvbra kvalité. Eller köpa trädgårdsjord av någon som har.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon