Full version: Resa med Ekerölinjen
Platinum
Imorgon beger man sig då ut på en liten dagstur till Åland, först bilar man ner till Grisslehamn och sen tar man färjan tur/retur och kanske man strandar i Öregrund en stund på bilturen hemöver.

Satt så och kollade Ekerölinjens hemsida nyss för att läsa taxfree-listan och konstaterar att sidorna med tobak inte finns med i webb-upplagan och inte heller fanns de med på Viking lines hemsida, av vilken anledning kan man undra? Någon som åkt nyligen och har koll på priserna på ett ungefär?
*Stintan*
Får man köpa taxfree på dagsturer numera? Var längesen jag åkte men har för mig att man inte kunde det då iallafall.

Här finns om taxfree på Eckerölinjen: http://www.eckerolinjen.se/sv/taxfree.aspx

Tullbestämmelser: http://www.eckerolinjen.se/sv/document-Tul....aspx?docID=529
Platinum
CITAT (*Stintan* @ 28-07-2010, 22:05) *
Får man köpa taxfree på dagsturer numera? Var längesen jag åkte men har för mig att man inte kunde det då iallafall.

Här finns om taxfree på Eckerölinjen: http://www.eckerolinjen.se/sv/taxfree.aspx

Tullbestämmelser: http://www.eckerolinjen.se/sv/document-Tul....aspx?docID=529

Du kan handla taxfree på dagstur till Åland men det finns restriktioner på hur mycket du får ta iland.
*Stintan*
Aha men märkligt att det står att utlandsvistelsen måste varat minst 20 timmar då. Förr gick det bara på dygnsresorna vill jag minnas.
Platinum
CITAT (*Stintan* @ 28-07-2010, 22:39) *
Aha men märkligt att det står att utlandsvistelsen måste varat minst 20 timmar då. Förr gick det bara på dygnsresorna vill jag minnas.

På en dagstur kliver du i land och bordar om, kanske därför det blir skillnad? Det kan du klura på om du orkar.

Ingen som hade priser på taxfreen vad gäller tobak alltså?
*Stintan*
Nej det orkar jag inte tyckte det var konstigt bara. Klivit iland på Åland har man väl alltid gjort och varit där några timmar.

Konstigt att just tobak inte fanns med.
mamamaggan
Så här skrivs det på tullverkets hemsida om tobak http://www.tullverket.se/sokordao/t/tobak/...a928000900.html

Tyvärr kan jag inte hjälpa till med priserna på tobak , sorry .
Platinum
CITAT (mamamaggan @ 28-07-2010, 23:21) *
Så här skrivs det på tullverkets hemsida om tobak http://www.tullverket.se/sokordao/t/tobak/...a928000900.html
Tyvärr kan jag inte hjälpa till med priserna på tobak , sorry .

Det löser sig nog imorgon ska du se. Åker hemifrån typ 7.00 nått så åker vi på första tur-returen, så jag hinner nog hem till kvällningen så kan jag tala om allt om taxfreen på dagsturer sen.
mamamaggan
Trevlig resa ! yes.gif
Ralf
CITAT (*Stintan* @ 28-07-2010, 23:20) *
Nej det orkar jag inte tyckte det var konstigt bara. Klivit iland på Åland har man väl alltid gjort och varit där några timmar.

Konstigt att just tobak inte fanns med.

Nuförtiden är tidtabellerna lagada så att det är knepigare att göra dagsturer med tex Vikingline...

Jag åkte dagstur för ett tag sedan och det gick utmärkt att köpa sprit om man ville. (om det sedan är enligt reglerna eller inte vet jag inte)

Platinum
Den första turen fick vi inte åka med eftersom båten blev fullsatt så det var bara snällt att vänta i fem timmar på nästa avgång, fribiljett delades ut till oss 70 som inte fick plats och det var ju inget man tackade nej till.

Sammantaget var det en trevlig tur även om vi fick tillbringa några timmar i ett Grisslehamn som välsignades med en hemskans massa regn just precis lagomt till när vi skulle försöka sysselsätta oss.

Vad gäller taxfreen så låg tobakspriserna dryga 30% lägre än priserna på svenskt fastland.

I övrigt så säger regelverket att man får ta in 1 liter alkohol (över 22 %) eller 2 liter alkohol (15-22 %), 4 liter vin (upp till 15 %), 16 liter öl, 200 cigaretter eller 100 cigariller eller 50 cigarrer eller 250 g pip- och cigarettobak på resa till/från Åland. Dessa gränser kunde man dock konstatera var väldigt flytande, var och varannan taxfree-kund överskred de gränserna med råge.
*Stintan*
Kul att det blev en trevlig tur och tack för att du berättade hur det ligger till. kram2.gif
malcolm
Min bror brukar åka med Eckerölinjen lite då och då för att köpa cig. Vet inga priser men enligt honom så lönar det sig att åka buss från Gävle för att handla/äta på båten och några tullare syns aldrig till men det kan man ju aldrig garantera.
mamamaggan
CITAT (malcolm @ 30-07-2010, 12:54) *
Min bror brukar åka med Eckerölinjen lite då och då för att köpa cig. Vet inga priser men enligt honom så lönar det sig att åka buss från Gävle för att handla/äta på båten och några tullare syns aldrig till men det kan man ju aldrig garantera.

Det där med tullarna ska man inte lita på. Vi åkte där en gång när tullen stoppade alla , precis alla, för att kolla om man hade för mycket med sig. Många gick på grönt och hoppades , idiotiskt nog , att tullarna inte skulle hitta flaskan i botten på väskan osv. Gick man på rött och visade att man hade någon halvliter för mycket slapp man böter .
netaave
Synd att det regnade i Grisslehamn det är annars jättemysigt att strosa runt i, gå genom skogen ut till Albert Engströms skrivarstuga, handla rökt fisk direkt från båtarna i hamnen m.m. hoppas ni hann med Öregrund också smile.gif det är en riktig pärla det.
Platinum
CITAT (netaave @ 31-07-2010, 14:47) *
Synd att det regnade i Grisslehamn det är annars jättemysigt att strosa runt i, gå genom skogen ut till Albert Engströms skrivarstuga, handla rökt fisk direkt från båtarna i hamnen m.m. hoppas ni hann med Öregrund också smile.gif det är en riktig pärla det.

Det blev inget Öregrund denna gång eftersom vi fick åka på en senare båttur och har 18 mils biltur hem efteråt, men tidigare färder till Grisslehamn-Ekerö med svärföräldrarna i sällskap har gjort Öregrund till ett obligatoriskt stopp eftersom svärfar vuxit upp på Gräsö så det är ju lite hans hemtrakter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon