Full version: Canna
Tucuman
Gick lös och handlade en massa nya växter smile.gif Blir alltid lika glad när jag gör det

Köpte bland annat en canna, hur vacker som helst smile.gif
Planterade om den när jag kom hem och såg efter ett par dagar att det finns skott på väg upp. Först och främst var det mer rötter i krukan än jag trodde så jag tror att krukan jag planterade den i är för liten, fick bara i ett litet jordlager runt omkring och över.

Vill cannan ha stor kruka??
Kan jag dela på plantan eller vill den inte det?

Vad jag förstår så är cannan en bananliknande växt. När jag har försökt ta skotten från bananen har både skottet och så småningom moderplantan dött. Vill inte gärna att samma händer med min fina canna..... sad.gif

Hjälp mig någon som kan......

Ska försöka få till en bild lite senare.

MVh
Kristina
Alexander-VG-zon3
Canna är ingen bananväxt utan en egen familj som heter Cannaceae - Kannaväxter.

den har knölar i rotsystemet, från knölarna så bildas det nya skott. dessa knölar kan du till vintern/våren ta och dela (måste vara några skott per knöl) dessa knölar kan du sedan plantera och därmed få nya plantor.

Canna vill ha stort utrymme om rötterna. och så mycket vatten och näring så att dom utvecklas snabbt. gärna stå ute i ett varmt och skyddat läge.

när frosten ''nypt'' bladen, så att dom frusit lite på bladen. tar du in knölarna och övervintra dom torrt och mörkt i rusmtemp eller torrt och mörkt kallt men frostfritt. du kan övervintra knölarna ''bara'' utan jord. eller ha kvar dom i krukan. har du dom bara så spraya/duscha 1-2gånger per månad under vintern. har du dom i kruka ge dom lite vatten 1-2gånger per månad. dvs dom ska ha det ganska torrt.

till våren tar du upp dom och planterar om dom i näringsrikjord och sätter dom i ett ljust fönster eller i växthus så att rotningen kommer igång och så att dom får en start inför året. när frosten är fröbi ute så sätt ut dom (sätt dom i skuggan först och avhärda dom mot solen). du kan ockås plantera ut dom i marken eller ta ut dom i krukor utan att förkultivera dom inne. men då får dom senare blomning. gräver du ner dom i marken så kan du sätta ut dom tididgt då gör det inget om det kommer någon sen frostnatt då jorden skyddar knölarna. plantera dom ca 5-10cm ner i närinsgrikjord.

Tucuman
Hmm, där ser man. Olika information på olika ställen. Bra att man har bra folk att fråga om råd. smile.gif

Jag får alltså plantera om min planta för nu står den väldigt trångt sad.gif
Det var mer rötter i krukan när jag köpte den än vad jag trodde...

Tack för hjälpen smile.gif
Tucuman
Här är en bild av min canna. smile.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon