evabenke
29-07-2010, 11:25
Hej!
Jag har ett aprikosträd inköpt förra våren (Frost) som växer i en murarbalja i mitt ouppvärmda växthus. Vintern som passerade (med -25 grader som kallast här) har det klarat av. Knöt förstås en gammal bäddmadrass om krukan. Fick i år 40 söta, goda och felfria aprikoser. Min fundering är om jag skulle plantera ut aprikosen i söderläge. Detta då växthuset,som är 2,73 högt, har begränsningar för hur stort trädet kan tillåtas bli....och möjligheten till mera frukt känns lockande.
Finns det någon som har erfarenhet av eller kunskap kring detta? Tilläggas kan att jag bor i Vårgårda..så jag tror odlingszonen är 3-4. Har en persika (Red Heaven) ute i sydläge. Den har, förutom svår krusbladssjuka, förfrusit flera grena i vinter samt ger ingen frukt i år...men har överlevt.
Tacksam för synpunkter och råd från alla er kunniga därute i etern!
Alexander-VG-zon3
29-07-2010, 11:34
Aprikoser är väldigt härdiga, problem om dom står ute är tidig blomning vilket gör att ibland kan det frysa sent och sedan får du ingen frukt. andra problem är barksprickor och att grenar dör/torkar in. för att undvika detta så planteras dom sydväst västläge. eller i söderläge om man vill men att man då själv skyddar dom mot solen och värmen (skydda med granris, juteväv, lakan) och ev kalk målar stammarna. så att dom inte vaknar för tidigt och får skador senare.
ute om du nu bestämmer dig för att plantera dom så plantera i lucker och kalkrikjord. gärna om du kan i skyddatläge. planterar du den nu så borde den hinna rota sig. annars kan nog vårplantering vara bättre.
evabenke
29-07-2010, 11:48
Stort tack för snabbt svar!
Jag har en tänkt placering i sydsydväst (hörnläge vid huset). Där har tidigare stått sockertoppsgranar. Får förstås gräva rejält för att få bort gamla rotrester och barr, barr, barr...Borde jorden bytas ut helt? Har en del kompostjord och egen hönsgödsel eller ska jag satsa på "köpejord" med någon specialsammansättning?
Huggorm
29-07-2010, 12:19
Det skadar nog inte att byta ut lite av jorden. Jord baserad på gamla barr blir näringsfattig och kemiskt sur. Inte alls vad ett aprikosträd helst vill ha.
Alexander-VG-zon3
29-07-2010, 13:14
planterar du det nu så gödsla inte. ta av din egna kompost. och behövs kan du kalk extra på våren (det mår också persikan bra på vilket ockås ska motverka krusbladssjuka). och behövs extra näring så ge det på våren-försommaren därefter bör man inte ge så mycket mer näring.
Åsa, mälardalen zon 2
29-07-2010, 13:17
Fast är det verkligen en aprikos ifall den heter Frost, det finns en persika som heter Frost men jag kan inte hitta info någonstans att man gett samma namn till en aprikos.
Alexander-VG-zon3
29-07-2010, 13:21
läste jag inte ordenligt innan för det hade jag missat, ja vad jag vet finns det ingen aprikos som heter frost. utan det är en persika då.
dock samma gäller för persika som aprikos.
evabenke
29-07-2010, 14:10
Tack för alla råd!
Helt säkert är det en aprikos. Den är inköpt i Rångedala förra våren. De hade då både aprikoser och persikor som stod under namnet Frost. Kanske var aprikoserna felmärkta...men aprikoser är det.
Okej, osäkert vilken typ av aprikos det är alltså.
Att plantera ut en aprikos i zon III-IV är ett vågspel. Visserligen tål aprikosträd låga temperaturer, kanske lägre än de härdigaste persikoträden men långdragen kyla tål det inte, och vad gäller blomning i zon III-IV får man nog räkna med att den uteblir flertalet vårar eftersom den blommar så tidigt att blommorna fryser.
Min erfarenhet är kanadensiska aprikosträdet 'Hargrand' som alltid frös tillbaka något och aldrig blommade hos mig i zon IV och efter sista vintern så dog det. Det är ett av de härdigare och angavs som härdigt i zon I-II (III) av Zeta. Möjligen är problemet också för kort vegetationssäsong i högre zoner.
Däremot har det gått bättre med persikoträden 'Frost och 'Riga' som båda blommat skapligt här.
evabenke
29-07-2010, 15:12
Jag har tänkt så här;
Aprikosen blommade och gav frukt i växthus (inte uppvärmt).
De kalla nätterna som kom i maj gav ju också kyla i växthuset. Dagarna var mycket varma då vårsolen lyste in så blomningen var ju tidig.
Den extrema och långvariga vinterkylan vi hade i år drabbade ju också aprikosen i sin kruka i växthuset. Alltså borde det fungera utomhus också.
Det är här min ambivalens kring hur jag ska göra funnits. Tror du verkligen att risken är stor för att den förändring utomhusplaceringen gör skulle innebära att jag ingen frukt får?
Huggorm
29-07-2010, 15:21
Utomhus är den mer utsatt för de snabba skillnaderna i temperatur som man slipper i växthus. Dessutom är den utsatt för vind, och får förstås en betydligt kortare vegetationssäsong.
Bolltistel
29-07-2010, 15:36
... och krussjukan sprids med regnet har jag hört, så växthus skyddar mot det också. Jag är själv sugen på ett aprikosträd men tvekar pga krussjuka och annat elände. Jag har läst någonstans att aprikosträd kan bli ganska höga och inte får plats i växthuset efter några år. Det låter underbart att ha fått rejält med frukt redan efter ett år, grattis till det!
Alexander-VG-zon3
29-07-2010, 15:52
uppgifter om att aprikoser är härdiga kommer från Åke truedsson i boken frukt och bär.
sedan zon 3-4 i dessa delar är ganska snälla. och som sagt får man skyddat det så att det inte vaknar och slår ut tidigt. som jag redan skrev.
vill du plantera ut det så testa, vill du inte så ha kvar det och sköt det som du gjort innan.
CITAT (evabenke @ 29-07-2010, 16:12)

Jag har tänkt så här;
Aprikosen blommade och gav frukt i växthus (inte uppvärmt).
De kalla nätterna som kom i maj gav ju också kyla i växthuset. Dagarna var mycket varma då vårsolen lyste in så blomningen var ju tidig.
Den extrema och långvariga vinterkylan vi hade i år drabbade ju också aprikosen i sin kruka i växthuset. Alltså borde det fungera utomhus också.
Det är här min ambivalens kring hur jag ska göra funnits. Tror du verkligen att risken är stor för att den förändring utomhusplaceringen gör skulle innebära att jag ingen frukt får?
det är ju en av riskerna (finns även risker i växthus när det gäller övervintring) är att i växthus kan det bli väldigt varmt på dagen och frysa på nätterna. en annan risk är torkan på våren och att snö saknas. ute finns som redan skrivits köldeffekten i vinden och ev för mycket fukt. finns både för och nackdelar med bägge övervintringarna. också olika för olika växter.
Evabenke, jag vet ju inte hur det skulle gå förstås. Men aprikoser är svårflörtade på friland även söderut pga den tidiga blomningen. Jag har hört om dom som fått aprikoser på friland i zon III så omöjligt är det inte, och som flaxss och Huggorm skriver så finns det för-och nackdelar med kallväxthus också. MEN jag skulle tro att fördelarna överväger. Som du hade jag nog ändå övervägt att testa på friland.
Vad gäller krussjuka så är jag inte säker på att den går på aprikos. Någon som vet?
evabenke
30-07-2010, 19:43
Jag försöker nu väga in allt klokt ni alla bidragit med. Har ännu inte helt bestämt mig men det lutar åt utplantering...eller inte ;-)
Tack för att ni tog er tid att fundera över mig och min aprikos!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.