simson68
29-07-2010, 13:45
Hallå
Jag behöver råd ang min ros peace, den har inte blommat på flera år, trots jordförbättring mm.
Men den växer utav bara den är ca 1,30 m hög, snälla är det någon som vet vad man ska göra
vore tacksam för svar.
Mvh simson68
Blomfrun
29-07-2010, 14:04
Jag har prövat med peace i flera år utan att fått någon riktig fart på dem men i höstas köpte jag, mot bättre vetande, två ledsna på rea. Dessa två har fått de dom andra saknar nämligen lerjord (och verkar mer villiga att blomma). Om du har brist på detta så prova med kattsand av bentonitlera och vattna ner. Aska är också bra att tillsätta för blomvilligheten samt kanske även "höstgödsel".
simson68
29-07-2010, 14:11
Jorden de har är leraktig och aska får den då jag eldar i både kakelugn och vedspis.
Men den står mot huset det kanske inte är så bra med tanke på dreneringen??? den blommade i-alla-fall de första 5 åren.
Blomfrun
29-07-2010, 14:17
Kanske den i såfall har det för torrt om den står för nära huset under takutsprånget? Eller du har kanske gödslat den FÖR kraftigt så det bara blir grönt och inga blommor. Detta blir fallet om det är för mycket kväve i gödseln.
simson68
29-07-2010, 14:44
Tack för svaret, idag då regnar det då alldeles koppiöst och då får den då mycket vatten, takutsprånget är inte så mycket. Kan jag flytta den eller kan jag klippa ner den eller det mest drastiska ska jag gräva upp och kasta den????
Blomfrun
29-07-2010, 14:56
Prova att flytta den i första hand. Kanske gillar den läget bättre på nästa ställe. Klippa ner den nu tror jag inte på men du kan skära tillbaka den något om du flyttar på den så du får bra proportioner mellan rotsystem och det ovan jord. Lycka till hur du än gör.
simson68
29-07-2010, 15:11
Tusen tack för dina råd men kan jag flytta på den nu ?? Äh jag försöker med det ska göra det imorron om det är bättre väder regnet bara öser ner. jaha nu är Tor framme med den stora hammaren igen då är det dax att stänga datorn ett tag.
ha det bra !!!!
kerstin z5-6
29-07-2010, 17:29
Ta ett kort? Hur ser bladen ut?? hur många är de/bladpar?
simson68
29-07-2010, 21:50
Jag har försökt att lägga in bilder men det går inte ?????
Kan jag få tips

men jag kan ej redigera mina bilder.
SUCK
Om den är frisk och växer bra, då är det förmodligen mkt god tillgång på kväve (och vatten). Det är bara att vänta ut, förr el senare har den gjort åt överskottet, och då kommer den att blomma.
Min Alchemyst verkar göra likadant. Den har växt något alldeles kopiöst i år, men varit väldigt sparsam med blomningen. Detta trots att jag endast har gett den lite hästdynga förrförra året då den var nyplanterad. Den måste helt enkelt ha hittat en typ "kväveåder" i marken. Jag är tacksam att den växer på bra och snabbt blir stor, sedan kommer den att blomma överdådigt.

Det är min fasta övertygelse.
Läste någonstans om ett par som köpte en gammal skånelänga på landet och fixade iordning trädgården. Allt växte så det knakade i 7-8 år trots att de inte gödslade, först därefter dämpade det sig. Det visade sig att det hade gått höns, får och grisar på gården tidigare, så marken var välgödslad sedan urminnes tider... Det tog alltså 7-8 år innan växterna hade "brännt av" all den goa myllan/kvävet.
Tålamod är ett måste när man odlar en trädgård. 5- & 10-års-planer kan rekommenderas. Det gör att när en besökare bara ser en tanig pinne, knappt en tvärhand hög, omgiven av ogräs, så ser jag (för mitt inre) en 2x2m stor blommande buske.
/S
När du skriver ett svar, så har du en ruta "bifogade filer" under textrutan. Klicka på knappen "Bläddra" och du kommer till din dator, sök dig fram till där du har dina foton sparade (som .JPG-filer) och dubbelklicka på det foto du vill ha. Klicka sedan på den gröna "Ladda upp"-knappen, och fotot laddas upp. Sedan klickar du på "pilknappen" i fönstret/menyn "Hantera uppskickade filer". Där kan du välja det/de foton du vill klistra in i ditt svar. Klicka på det gröna plus-tecknet längst till vänster (framför fotots filnamn) och bilden klistras in där du har placerat markören. Hamnar det ändå på fel plats i inlägget fel så går det att flytta (klipp & klistra).
/S
simson68
29-07-2010, 22:06
ja du har så rätt så tålamod måste man ha
kerstin z5-6
29-07-2010, 22:07
Gör bilden mindre i storlek 1024 / 700 tex
simson68
29-07-2010, 22:27
:crying: Jag kan tyvärr inte ändra mina till mindre storlek.
Har inget sånt program på datorn.
kerstin z5-6
29-07-2010, 23:41
jo du har paint.. ta det:)
simson68
30-07-2010, 12:59
Försöker mig på att lägga ut en bild, jag ger upp när jag klickar på hanterade uppskickade bilder så står det följande,
Du har inga bifogade bilder. Uppladdningen misslyckades filen var större än tillgängligt utrymme.
Så nu ger jag upp, en kompis till mig hjälpte mig att förminska min signaturbild men jag kan ju inte be henne om hjälp hela tiden.
Så det ser inte bättre ut jag får inte ut några bilder här i-alla-fall !!!!
kerstin z5-6
30-07-2010, 20:43
ja filen är för stor-gör den mindre..
men
räkna bladen är de fler än 5/ blad? är de matta eller blanka?
simson68
30-07-2010, 22:01
Hallå igen
Nu ska vi få se om det blev någon bild eller ej.

Jag blev alldeles svettig av detta.
Ezereht
31-07-2010, 00:07
Grattis till bilden

... men nu till det mindre roliga. Jag tror inte det där är Peace. Det kanske var det nån gång men så förs den ihjäl och rotunderlaget har kommit istället. Eller så var det aldrig Peace.

Om du bor lika kallt som mig, kanske till och med vildrosen fryser en del på vintern. Dom där grenarna såg ganska färsk-gröna ut. Då får du inga vildrosblommor heller. Men det är bara en fundilering.
kerstin z5-6
31-07-2010, 01:10
Ja , tyvärr som jag misstänkte är detta Rosa canina ett underlag, rotskott från den ros din Peace var ympad på, de blir inte så stora av sig själva.. sorry
Ta bort gräv upp plantera en ny....
simson68
31-07-2010, 11:34
Ja ha tack för alla svar då är det bara att gräva upp och kasta den i skogen, det var ju synd för den var ju så vacker när den blommade.
Men var får man tag på en Äkta Peace jag köppte min på en trädgårdsbutik som bara har växter??
Ska gå ut och gräva bara det vill sluta regna någon gång.
kerstin z5-6
31-07-2010, 20:04
Peace är mkt lätt att få tag på-du hade den rätta , det var inget fel på den .. problemet var att den äkta rosen frös ihjäl och underlagsroten var det enda som överlevde
När du köper en ny , kom ihåg att plantera den med ympstället minst 15-20 cm Under jord
Då kan den slå egna rötter och risken för att den fryser och att du får oäkta rotskott är mkt mindre.
Om du tycker om Rosa Canina så ska du naturligtvis inte kasta bort den. Flytta den till utkanten av tomten. Den blir stor, och den ynglar av sig, men det är hanterbart. Den får fina ätliga nypon också.
/S
simson68
01-08-2010, 10:47

Tusen tack alla som hjälpt mig med denna fråga, ha det bra i regnat !!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.