Eva Swahn
Hallå?
Ingen ordning på nånting. Världen utanför är djupfryst, skitkallt och snålblåsigt. Jag får kasta ut katten och slita ut hunden för att de ska ut på toa.

Men? Vaba?

Jag har MYROR inne i badrummet! Det har jag aldrig varit med om så här års. Vart är världen på väg? Och myrorna? Varför sover inte di små räliga krypen?
yla
e dom små o röda måntro
faraomyror gillar aldrig att bo ute dom är inomhusmyror
men hoppas att de e vanliga svenska myror du har som bara gillar din värme
faraomyror på bilden
yla
om olika invaderare
Eva Swahn
Citat ur artikeln som oldwolfie länkar till:

"Det vanligaste småkrypet i hemmen är svartmyran, också kallad trädgårdsmyra. Den lever normalt utomhus och bor också ute, men söker ibland efter föda i hus och lägenheter.
– Myrorna gillar socker och andra matrester, säger Jan Jungerstam, biolog på Anticimex.
– Ett bra sätt att minska risken att få in myror är att städa och exempelvis alltid torka av köksbordet efter en måltid."

Det är den lilla svartmyran som jag delar bostad med - eller rättare - badrum med. Men jag äter inte där. Jag kan anordna mitt eget lilla spa där med skumbad, levande ljus, stillsam musik och ett glas vin - men jag käkar inte sockerkaka i badkaret. Och städar det gör jag faktiskt, ibland ganska brutalt från en liten svartmyras horisont. sad.gif
yla
va bra att de e svartmyror dom e ju inte så farliga iallafall
såna vill gärna bo i min husvagn men jag målar runt alla hål me ett flugstift o det går dom inte över o alltså kommer dom inte in
de e ett flugstift som ser ut som en filtpenna jäkligt effektivt o bergis jättegiftigt vet inte va det heter nu
men säljs på ica
*Felix matte*
Myror gillar inte malen kanel.
När vi fick in myror strödde jag malen kanel runt altanen och innanför dörren där de passerade... Alla försvann och har inte återkommit laugh.gif
Eva St
Då borde man kunna lura iväg dem även från rabatten med något så enkelt som malen kanel eller?? Frågan är väl bara om de tar sig in istället då
Eva St
katti
Ganska lustigt... i höstas hade vi också svartmyror på vår lilla toalett...
Copycat
..
Eivor på Väddö
Om svartmyror har jag lärt detta: på våren när de vaknar till söker de vatten. Det är därför de kommer till diskbänken och badrummet. Senare när de ska mata sina myrbebisar och drottningen är det socker som gäller. Vet inte om det är sant men jag tycker att det stämmer med mina myrors beteenden. Jag brukar köpa en myrdosa med förgiftad mat som de bär hem till boet. Då dör drottningen och det blir inga mer myrägg. Eivor på Väddö
Sollan
Hej
Jag brukar ha myrinvasion varje vår. Ser det numer som ett vårtecken wink.gif Efter någon vecka försvinner de, tyvärr ut i mina rabatter. Jag har inget personligt mot svartmyror men i rabatterna vill jag INTE ha dem... Ilskna är de också, kilar runt och kommenderar "till attack" när man påtar i jorden. Ja, de bits ju inte förstås, det är mer att de är så många...överallt... Brr!
Har prövat med myrdosor med förgiftad mat men de verkar bli bara piggare av det.
Någon som har tips mot myror i rabatterna?
/sollan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon