Full version: Stengolv av natursten
Yvonne Holmgren
Jag har planer på att lägga ett "stengolv" av natursten framför öppningen till mitt växthus. Jag tänker göra underarbetet med att lägga markduk, singel och sedan sand. Det jag funderar över är vad som är lämpligast att använda som fog mellan stenarna. Jag funderar på sand eftersom betong inte släpper igenom vattnet. Vad tror ni blir bäst?
kerstin z5-6
stenmjöl är mindre attraktivt som myrboplats.jag skulle välja det isf sand
Källtorpet L&T
jag håller med "kerstin z5-6", stenmjöl minskar risken för myror..

så här skulle jag ha gjort:
- gräv ur ca 30-40 cm
- lägg duk
- bottna sedan med väggrus (0-18 eller 0-16 brukar det heta i sortimentsprislistan)
- packa det gruset ordentligt
- lägg sedan ut lite stenmjöl och placera ut stenarna i det
- strö sedan ut mer stenmjöl ovanpå och sopa ner i skarverna
- vattna rikligt men med ett fint duschmunstycke
- fyll eventuellt på med mera stenmjöl och vattna igen tills det är mättat med stenmjöl i skarverna
- när det vattnet sedan sjunkit undan/torkat så hårdnar stenmjölet och du får ett "golv" som blir lite som ett dränerande cementgolv

lycka till!
Yvonne Holmgren
Tack för den utförliga beskrivningen!! Då får det bli stenmjöl! Låter utmärkt!

CITAT (Källtorpet L&T @ 02-08-2010, 13:50) *
jag håller med "kerstin z5-6", stenmjöl minskar risken för myror..

så här skulle jag ha gjort:
- gräv ur ca 30-40 cm
- lägg duk
- bottna sedan med väggrus (0-18 eller 0-16 brukar det heta i sortimentsprislistan)
- packa det gruset ordentligt
- lägg sedan ut lite stenmjöl och placera ut stenarna i det
- strö sedan ut mer stenmjöl ovanpå och sopa ner i skarverna
- vattna rikligt men med ett fint duschmunstycke
- fyll eventuellt på med mera stenmjöl och vattna igen tills det är mättat med stenmjöl i skarverna
- när det vattnet sedan sjunkit undan/torkat så hårdnar stenmjölet och du får ett "golv" som blir lite som ett dränerande cementgolv

lycka till!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon