emmsing75
Jag har en del av tomten som jag slutat klippa gräset på och nu vill jag att det ska växa upp som en äng men jag orkar inte göra om det från grunden just nu så jag undrar om det finns några smidiga "genvägar". Tänkte försöka plantera in lite ängsblommor här och där men vet inte vilka jag ska välja för att det ska funka bra. Jag kommer inte gräva om mycket utan mer bara gräva en liten grop o sätta de nya plantorna i och de får heller inte vara så att blommorna sprider sig sjukt mycket så att det blir ett problem för gräsmattan som ligger i anslutning. Så, finns det några bra blommor som man kan använda till detta?
Piccante
För att få rätt ängsblandning så bör man veta vad du utgår ifrån. Är det torr eller fuktig mark? brunjord eller morän/ stenig mark kunder? Vad har du för växter i din närhet? Kolla i dikeskanter och andra mer orörda miljöer och se vilka vilda växter som trivs där.
Olle A
http://www.pratensis.se/ hittar du många bra tips och kan även beställa svenskt ängsfrö och plantor.

Olle
ängsvädd
Underbart med en som vill göra äng av gräsmatta biggrin.gif Lycka till smile.gif
nällan
Vill du ha en "riktig äng" finns det inte så många genvägar, slå med lie och forsla bort all vegitation två gånger per sommar i massor av år...
Vill du bara ha gräs med lite vackra blommor kan du ju trycka in vad du vill..
Jag har gjort olika ängslika partier efter vilka "vilda" växter som trivs där. Ett torrt parti domineras av penningblad,rödfibblor, brunört, blågull, malvor i rosa och vitt, backnejlika och rosablommande "prydnadsjordgubbar". Dagliljor i ljust gult, aprikos, brunt och mild orange, stora blåklockor(andra klockor också men inte knölklockor för de blir du aldrig av med), nattljus brukar bli häftiga blickfång. Jag tar bort sådant som jag inte gillar och nya växter hittar dit själva, blir de för stora eller "tar över" tar jag också bort dem.
Där det är lite fuktig jord och en del skugga är det helt andra växter som trivs. Höga som aklejruta(aklejor också), fingerborgsblomma, vädd, rödkörvel(tror den heter så- skir och vacker, lätt att ta bort), johannesört, aster som är skir med små blommor, myntor(sprider sig) såpnejlika(likaså). Lägre som daggkåpa, gulsporre, penningört, natt och dag, plister, nävor, ängskovall, ormrot. Klättrande som kråkvicker och gulvial. Ibland kommer växter som jag låter blomma men där jag tar bort fröstänglarna för att de inte ska ta över(tistlar).
Lukta gärna på dem innan du bestämmer dig för om du vill ha dem. Jag fick ta bort renfana, röllika och prästkragar för de kliade i ögonen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon