Ätlig trädgård
21-01-2004, 07:04
Hej!
Jag undrar om man kan sà de citronkärnorna som man fàr i citronen som man köper i affären?
Vet att jag provade att sà alla möjliga kärnor när jag var liten, men det funkade aldrig...
Hur ska man göra i sà fall? Ska man torka den lite först?
Hur stor kruka behöver den som "liten"?
När ska man sätta den för att den ska fà en bra start i livet?
Skulle bli jätteglad för svar om nàgon vet!
Tack!¨
Ätlig trädgård
Ingrid på Västkusten
21-01-2004, 07:55
Gärna torka lite innan sedan bara å pilla ner å hålla fuktigt.
Det går bra att sätta närsomhelst, nu tex :-)
Jag bruakr ibland pilla ner i befintliga krukor så kommer de så småningom, gasnka fort egentligen ;-)
Blomning på hemsådda kärnor är mkt sällsynt, god utveckling med mkt gödning kanske inom fem år men då är trädet ofta mkt högt och har
pysslats med, dem vi köper i affären är ju ympade träd, en redan blommande kvist ympas på ett underlag, allt för att man skall korta ner tiden till blomning. Inget ovanligt med tjugo år innan blomning heller.
Blir fina gröna växter å ha inomhus.
Hälsar Ingrid
Ätlig trädgård
21-01-2004, 11:23
Jaha, de är ympade de smà som man ser med blommor och citroner. Det visste inte jag. Hmm. Sätter en kärna för skojs skull och sà ser jag om jag kan hitta ett litet citronträd till sommaren.
Tack för ditt svar!
Dan i Nacka
23-01-2004, 12:23
Om du vill ha snabbare resultat och har en Weibulls butik i närheten så säljer de just nu rotade sticklingar av citron. (åtminstone i Stockholm) Priset kollade jag inte men högst 30-40:-/st skulle jag gissa. De jag köpte förra året har tagit sig fint och med lite tur kan de blomma till sommaren. (fast troligen först nästa år.)
Vänliga hälsningar
Dan
Jättebra tips Dan, jag var där idag och köpte en fin citronstickling för 45 kr.
Dan i Nacka
10-02-2004, 17:45
Kul! I den lilla kruka jag köpte för ett år sedan hade de av någon anledning planterat två sticklingar ihop men "separationen" gick bra och så fick man två plantor istället för en.
Lycka till med citronen.
Vänliga hälsningar
Dan
Tittiluringen
11-02-2004, 10:22
jag tror inte dom planterat 2 kärnor, jag har varit med om att 1 citronkärna gett upphov till 2 plantor...
varför kommenterar jag ens det? jag har väl långtråkigt och ville säga nåt.
Kram T-luringen
Ätlig trädgård
11-02-2004, 13:35
Har nu sàtt mina citronkärnor för skojs skull. De har inte visat sig än, men vi fàr se.
Ska se om jag kan fà tag pà ett Lime- eller Citronträd till sommaren i Tessin, där hade de sà fina förra sommaren.
Mvh Ätlig
Vadå? Hur lång tid tar det innan skotten från citronkärnan kommer upp egentligen?
Jag planterade 2 citronkärnor för ca 3 veckor sedan. Jag struntade i att torka dem utan tryckte bara ner dem i en liten kruka med jord. Jag har dem i miniväxthus på fönsterbrädan, i början stod de ganska svalt i sovrummet och inget hände så jag ställde dem ovanför elementet i vardagsrummet istället där är det både ljusare och varmare. Tog inte många dagar innan de båda tittade upp.
Det är två stammar på båda mina så det är nog ganska vanligt med dubbla på en kärna.
Ätlig trädgård
11-02-2004, 20:52
Mina kärnor har legat i jord i nio dagar nu, jag har inte tappat hoppet än, men är det länge??
Har kanske inte använt den bästa jorden? Jag köpte nàgot som var mycket torv i, minns inte vad de kallade den här, den är rätt sà grov, men nu när jag satte mina andra chilisar sà köpte jag sàjord, tror jag, den är mörk, fin, lite sand i, är det sàjorden ni pratar om??
Men de andra chilisarna verkar ha det ok i den grova jorden, de växer inte jättesnabbt, men det kanske ska vara sà?
Hejdà!
Ingrid på Västkusten
11-02-2004, 20:59
Hörr Åtlig Trädgård - ta't lugnt :-))) det ger sig!!! Och det spelar ingen roll vilken jord bara fröna är ok! Om inte så bara å ta nya tag!
Hälsar ingrid
Hej!
Hur går det med de små?
Jag har satt citronkärnor och de kom upp efter tre veckor. Det första jag gjorde var att tvätta av dem ordentligt och sedan lät dem torka i två-tre dagar. Sedan petade jag ner dem ca 1cm i såjord och lät dem stå i drivhuset.
Mycket nöje!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.