Full version: vinbärssniglar
LenaKatarina
Har trädgården full av sniglar med hus, de äterr det mesta, t o m potatisblommorna, någon som har ett bra tips mot dom?
Åsa, mälardalen zon 2
Är du säker på att det är vinbergssnäckor?? De brukar nämligen inte äta så värst mycket på levande växter och det finns ju andra snäckor med i trädgården/naturen.

Annars så brukar ju vinbergssnäckor vara hyfsat stora och kan lätt plockas upp och flyttas på + man kan ju äta upp dem.
Peter Blombergsson
Jag har tidigare efterlyst just vinbergssnäckor på forumet. Så vill du bli av med dom så kan du få plocka och skicka till mig mot ersättning.
/ Peter
LenaKatarina
CITAT (Peter Blombergsson @ 31-07-2010, 08:52) *
Jag har tidigare efterlyst just vinbergssnäckor på forumet. Så vill du bli av med dom så kan du få plocka och skicka till mig mot ersättning.
/ Peter

'
Då kanske det inte är vinbärssniglar jag har i mina rabatter? Försökte ladda upp bilder på sniglarna som jag tagit, kanske det fungerar!
Red Top
Det är trädgårdssnäckor du har. Glupska små varelser. smile.gif

Bilden är från den här länken: Naturhistoriska Riksmuseet
LenaKatarina
okej! glupska är bara förnamnet!
amaira
Inte för att jag vill vara petig, med den första bilden är på en parksnäcka, och den andra på en fläckig lundsnäcka. biggrin.gif

Hur parksnäckorna är, vet jag inte, men trädgårdssnäckorna ger sig inte på mina trädgårdsväxter. Lundsnäckorna låter oftast bli.

Många sniglar och snäckor äter dött biologiskt material eller förmultnande växter. En del äter svamp. Och en del äter som sagt växter av olika slag.

Min trädgård har jag hägnat in med nät. Ett högt mot rådjuren, och sedan kompletterat med ett lågt (ca 4 dm) med tätare maskor som inte släpper igenom vinbergssnäckorna. Vinbergssnäckorna är lite besvärliga, för de gnager gärna på stjälkar av vissa växter, t.ex. tagetes och solrosor, och fäller dem som små bävrar.

Man kan plocka dem och flytta på dem, men sniglar har (tro´t om ni vill wink.gif ) en himla fart när de förflyttar sig, och snart finns där nya (eller samma).

Sniglar och snäckor är annars mycket vackra små djur. Har ni dem ändå där, så passa på att titta noggrannare på dem. wub.gif

amaira
CITAT (Red Top @ 31-07-2010, 10:38) *
Det är trädgårdssnäckor du har. Glupska små varelser. smile.gif

Bilden är från den här länken: Naturhistoriska Riksmuseet

Okej, brunläppad trädgårdssnäcka kallas den ibland, Cepaea nemoralis. Dess korrekta namn, som jag lärt mig från början och som även artportalen använder, är parksnäcka. smile.gif
LenaKatarina
Tack för alla svar! Jag har lärt mig mer om sniglar. De äter framför allt mina tagetes, de är helt avskalade, sockerärtorna, tyvärr de hade jag sett frameot att få äta, bladen på squashen ryker också.
Jag plockade en hel del igår inser att jag nog ska plocka dom och bära iväg dom till skogen.
Men som någon skrev att de rör sig snabbare än man kan tro!

Krossade äggskal har jag provat att lägga kring plantor och det verkar funka ganska bra, det är nog för vasst för dom!
amaira
CITAT (LenaKatarina @ 01-08-2010, 12:14) *
Krossade äggskal har jag provat att lägga kring plantor och det verkar funka ganska bra, det är nog för vasst för dom!

Det är det nog inte... wink.gif En vinbergssnäcka kan oskadd krypa över eggen på ett rakblad! Den skyddas av sitt sega slem som den kryper fram på. Däremot äter den nog gärna äggskal, eftersom den behöver kalk för att producera sitt skal. Även aska och kol brukar de gilla att äta...

LenaKatarina
oj...aska har jag slängt ut från vår spis.och äggskal...känns som att jag göder dom istället, (-:,
ska försöka plocka dom och bära iväg dom. Igår försökte jag dränka dom i en hink. Det gick så där.
En del lyckades krypa upp på kanten...

landfors
Min trädgård har tydligen alla sorters snäckor och därtill de läskiga åkersniglana utan skal. Komposhögen ser ut som en festival för slemmiga kryp. I början av sommaren satte jag barnen på att plocka snäckor/sniglar i trädgården för en ersättning på 50 öre/styck. 12 åringen tjänade en rejäl slant sedan han hittat den öppna komposten. Nu när det blivit blötare är det nog dags för en ny omgång. Elaka jag använder kokande vatten för att göra plågan kort för slemmisarna.
Peztis
Det där med att vinbärssnäckor inte gör skada kan jag bara konstatera är en skröna - i alla fall i år i min trädgård!
Någon enstaka snäcka spelar ju ingen roll men när man kan plocka hinkvis, då är det inte så skoj längre! Hos mig är det invasion och de kalhygger en del av växterna!

Och det är helt klart vinbärssnäckor som äter, man ser ju deras högar efter måltiden på t ex den läckra brudslöjan eller mangolden. Jag kan ibland hitta dem rätt högt upp i buskar och träd, på husväggen...

Fast de är rätt så hanterliga.
Jultorpet
Heter det vinbärssnäcka???

Har alltid trott att det heter vinbergssnäcka.
Googlade på vinbärssnäcka och fick en massa träffar, de flesta från olika forum verkar det som. Kanske är många som tror det heter vinbärssnäcka!?
I NE finns inga vinbärssnäckor i alla fall, bara vinbergssnäckor.
Peztis
CITAT (Jultorpet @ 29-08-2010, 01:47) *
Heter det vinbärssnäcka???

Har alltid trott att det heter vinbergssnäcka.
Googlade på vinbärssnäcka och fick en massa träffar, de flesta från olika forum verkar det som. Kanske är många som tror det heter vinbärssnäcka!?
I NE finns inga vinbärssnäckor i alla fall, bara vinbergssnäckor.

Jamen då var inte den här dagen bortkastad, nu fick jag lära mig något nytt!
Ska bara försöka få in det i skallen att det heter VINBERGSSNÄCKA och inget annat!

CITAT (Peter Blombergsson @ 31-07-2010, 08:52) *
/ Peter

Äsch! Att jag inte visste det när jag bar iväg några hinkar med dem långt ifrån trädgården!

Vad gör du med dem? Äter?
Peter Blombergsson
Jodå, Jag har ätit några, det blir kanske ett par gånger per år. Som fd kock kom jag tidigt i kontakt med snäckor som livsmedel. Nu håller jag på att plantera ut snäckor på gården samt sätter hälften i hägn för uppfödning till lokala resturanger. Projektet kommer att flera år så jag kommer att vara i behov av snäckor under de närmaste åren. Har haft lyckade övervintringar här uppe i Jämtland ( zon 7 ). Så dessa djur är verkligen tåliga.
mojan
Jag har haft mycket Vinbergssnäckor i trädgården under alla år jag bott här.
En person i området odlade dem och sen smet de eller släpptes ut.

Jag har gjort vad jag kunnat för att utrota dem devil.gif men det var kanske dumt.
Äta dem vill jag inte, prövade sniglar en gång i Frankrike-det räckte... sick.gif

Men inte kan man skicka levande varelser med posten?! w00t.gif

Peter Blombergsson
Det går alldeles utmärkt att skicka snäckor i ventilerade plastlådor eller i hinkar. Har fått snäckor skickade till mig i flera år och det har aldrig varit några bekymmer utom en gång då en person skickade dom i kartong. Mums tyckte snäckorna. Jag fick fara ner till postis och leta snäckor bland posthyllorna. Samt kolla igenom postis bil. Snäckorna stänger ju in sig om uttermiljön ej är passande vilket vill säga hela vintern. så nog klarar dom ett par dar i hink utan att ta skada av detta.
skogstroll
CITAT (mojan @ 01-09-2010, 19:52) *
Äta dem vill jag inte, prövade sniglar en gång i Frankrike-det räckte... sick.gif

sick.gif jag instämmer. Det finns två saker jag ...."hostat upp" så att säga.. i matväg och det är sniglar och surströmming. Det sistnämnda är jag lite ledsen för, jag hade tyckt det varit kul att uppskatta en svensk tradition, men jag kör på med min havarti-ost istället, den stinker lagom för mig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon