malmberganna
29-07-2010, 19:15
hej,
håller på med mitt utekök och tänkte försöka mig på ett eldfat. Kan man använda en vanlig gjutjärnsgryta/wook å elda i? Har man sen nåt galler å sen nåt matkärl, typ stekpanna eller gryta...? måste eldfatet stå på något speciellt? Tänkte ha det på en träbänk som jag inte alls är rdd om, alltså om det blir märken å så... någon som kan hjälpa mig lite på traven????
*Stintan*
29-07-2010, 19:42
Ska du använda en gryta eller wook att elda i så blir dom ju förstörda och att dessutom ställa det på ett brännbart underlag låter inte speciellt lyckat. Dessutom är väl såna oftast ganska små jämfört med ett eldfat.
Det finns ju eldfat som har en fot, mycket snygga för övrigt att elda brasa i. Till dom kan man säkert fixa ett galler som man kan ställa en gryta el.dyl. på men det är väl egentligen inte avsikten att man ska laga mat på dom.
[attachment=53037:eldfat_2.jpg]
mimmi 1
29-07-2010, 19:47
Ja, jag funderade ungefär i samma banor som stintan... är det inte bättre att du fixar ett betongrör tex. som du eldar i, med singel/sand i botten och med galler ovanpå eldstaden, där du ställer tex. en wook att laga maten i ?? den kan du ju ställa rätt nära en träbänk utan att det gör något...
malmberganna
29-07-2010, 21:14
Ja men betongrör kanske... har faktiskt ett i rädgården men det är ju det att jag vill få upp matlagningshöjden..... Angående gryta/wok att elda i gör det inget för jag har en gammal gryta här som man iaf inte vill laga mat i men det är sant den är ju kanske inte tillräckligt stort..... Måste man få upp matlagningskäröet ovanför lågorna eller kan lågorna ligga mot kärlet...?
mimmi 1
29-07-2010, 21:25
det är ju en fördel om inte lågorna ligger direkt mot kärlet, bara för att det blir så oerhört varmt, så maten bränns jättefort.... och matlagningen blir inte så lyckad..
men det betongröret du redan har, hur högt är det om du ställer upp det?
det går ju att bygga upp det i höjd med sand och sten, så du får bra matlagningshöjd...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.