annelizon1
29-07-2010, 20:35
Är det någon som har erfarenhet av en klätterros vid namn Matanoia? Jag har sett den på bild på nätet, underbar orange färg som jag gärna skulle vilja ha. Undrar om den är känslig för rost och andra sjukdomar.
Annelizon1
Inte ens Help me find har någon information om den, höjd, odlare mm
Står som Metanoia, stor blommig klättrare inget mera. Finns inte med i Botanica rosor, AOT/Roslistan, hittar inget om man letar på nätet.
Mitt råd, välj en ros som är mera vanlig !
Jeg er helt enig med Kajsa at man børe velge en rose som er vanligere og som selges
i Sverige. Der kan du velge mellom 2-3000 ulike roser, mens vi i Norge har ca. 1500. På verdensbasis finnes rundt 40 tusen. Men de fleste av dem går ikke i nordisk klima. Matanoia kan være en av dem. Den har
vært i salg noen år, og hadde den vært hardfør nok med sine spesielle farger, hadde den også
fått innpass hos være gartnere.
Men den ser som en fin og spennende rose. Kjenner ingen andre klatreroser som har samme farge.
Dag
annelizon1
31-07-2010, 20:18
Tack för din research Kajsa! Den verkar således vara helt okänd här. Men, som Dag konstaterade, det finns ingen annan klätterros med denna färg så jag tänker chansa och beställa en från England. Inte mycket att förlora, och väldigt kul om den skulle ta sig!
Mvh
Anne-Li
kerstin z5-6
01-08-2010, 10:54
England är ju ett helt ok land att beställa ifrån-den gillar tydligen grusig stenig jord?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.