Louisen
Vad kul att läsa dina inlägg Lesa! Vi håller på som bäst med grunden (lecablock) till mitt nya växthus bravo.gif och det ska bli stomme av trä + gamla renoverade fönster. Vi har ritningen klar bortsett från hur man konstruerar ventilationsfönstren i taket. Det kommer att vara dryga 50 cm mellan takstolarna och taket ska vara av kanalplast. Jag har svårt att se hur man gör det så att det inte smyger in vatten i skarvarna mellan taket och fönstret. Finns det någon som råkar ha förklaringen på detta (gärna med ett foto blush.gif ) och dessutom har lust att delge mig det? Annars får jag åka på studiebesök på plantskolorna i trakten.

En annan fråga angående att mura med lecablock... måste man putsa ytan även under jordnivån, för att hindra att det kryper in fukt i fogarna och spränger sönder på vintern eller kan man skippa det? Nån som har erfarenhet?

Ett allmänt tack för alla gamla inlägg med bra information, jag har verkligen läst mycket av det blomma.gif men svar på dessa frågor har jag inte hittat/missat.
Najsan
Slabba på asfalt på utsidan under marknivå som fuktspärr, och putsa det ovan jord. (finns tex på byggmax billigt.) så har vi gjort iaf, har precis byggt ett träväxthus på 35 kvm, håller som bäst på att sätta i rutorna.... Mycket kitt går det åt smile.gif

Mvh /Najsan
Peztis
Nu VET jag ju inte men det borde väl gå om du på fönstret sätter ett bläck på några cm runt hela, då täcker den skarven mellan fönsterkarm och tak. I överkant, vid gångjärnen, borde man kunna lägga en gummilist.
Eller så funkar det med en gummilist runt hela fönstret...

Glöm inte att sätta in automatiska öppnare så slipper du själv hålla kollen på när det blir för varmt/kallt.
vips
Ligger luckan ovanpå takstolarna (och angränsande takskivor) så borde det bli rimligt tätt på sidorna, gör den så bred att den helt täcker båda takstolarna som den vilar på. Nertill måste den även överlappa med fortsättningen av taket så att vatten rinner av på rätt sätt. Upptill måste det till en nockprofil eller ett bleck som täcker gångjärnen, förslagsvis i hela luckans bredd och lite till...

/magnus

Louisen
Tack för era svar smiley_small_hug.gif ! Omlott ordentligt gällande takfönstrena får det alltså bli. Och asfalt, det låter ju perfekt! Tror till och med att vi kan ha en burk i källaren...
Har precis köpt hem puts för att ge mig på ytorna ovan jord, känns spännande rolleyes.gif
asaleo
Vill länka till mitt inlägg om renovering av träväxthus.
Jag fäste en tunn plåt på vädringsluckornas kant som du kan se på bilden om länken fungerar
http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...=vädringsluckor
Vädringen måste sedan ställas in så att fönstret med täckplåten öppnar före fönstret utan täckplåt. Jag hade rostfri plåt men jag såg på byggfirman att det finns försinkad tunn plåt i remsor med bredd ca 90 mm som man kan köpa på löpmeter. Täckningen har fungerat i flera år nu.
En sak som jag har erfarit med mitt växthus är att toppbrädan som täcker nocken skall var bred för att skydda mot läckage mellan luckor och den vertikala nocken vid kraftigt regn. Läckage trots att jag har en tätningslist av silikon mellan nock och fönster. Mina täckbräda är 150 mm bred men jag kommer att byta den till 240 mm.
Skulle jag göra om vädringen i dag skulle jag slopa tätningslisten mellan fönster och nock. Växthuset får inte bli för tätt. Jag fick ju problem med gråmögel på tomaterna det året.
Bred täckplanka och slopad tätningslist således.
Asaleo
Louisen
Tack asaleo! Länken fungerade utmärkt, och förzinkad plåt på löpmeter låter utmärkt. Min nock kommer inte att se ut på det sättet så jag tror (läs hoppas rolleyes.gif ) inte att det ska läcka där. Hur stort är ditt växthus? Det såg väldigt mysigt ut tycker jag! Jag får lägga ut lite bilder när vi kommit lite längre om nån skulle vilja kika... smile.gif Man blir lite insnöad när man är inne i ett sånt här projekt, ibland kommer jag på mig själv med att det sista jag tänker på typ precis före jag somnar kan vara växthusventliation, glas eller plast i taket, odlingsbäddar eller nåt åt det hållet sleeping.gif
asaleo
Tack för din respons Louisen!
10 m2 är växthuset, byggt av växthusvirke från ett större yrkesväxthus.
Det var så mycket jobb med detta bygge att jag inte orkade gå in i det och glädja mig åt det förrän lång tid efteråt. Tänkvärt när man startar ett sådan projekt är att kunna koppla av med annat än det stora projektet. Man lär sig så länge man lever!
Asaleo
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon